Kom ihåg mig?

Årets säljmail - måste läsas !

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-12, 16:23 #21
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
hedberg hedberg är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 431
Eller vad sägs om denna så fort man fick lite mediauppmärksamhet

Citat:

Hej,

Läste precis om er Road Angel och försökte ringa men tyvärr kunde ni inte svara. Hoppas att ni inte misstycker att jag istället skickar ett mail.

Vi jobbar med sökmotorn Google. Och sponsrade länkar.

Välj 25 relevanta sökord som ni tror att kunder söker med efter er produkt. Den sponsrade länken ger er en förstasidesplacering på Google för alla orden.

Årsavgift 900 kr + klicksumma som ni själv bestämmer.

Förslag på sökord till er:
trafik, fartkamera, fartkameror, hastighetskamera, hastighetskameror, fortkörning, böter, trafiksäkerhet, poliskontroll, poliskontroller, trafikövervakning, hastighetskontroll, körkort, hastighetsövervakning, hastighetsbegränsning, fortkörningsböter, radar, radarkontroll, skolor, viltstråk, älgolyckor, trafikolycka, viltolyckor, viltolycka, trafikmiljö, olycksstråk, road angel *

Prova att på Google t.ex. söka på fartkontroll. *I vänster spalt på sidan för du en uppsjö träffar som på ett eller annat sätt handlar om om ämnet. Tyvärr finns det ingen garanti att just er sida hamnar hög upp och på så sätt blir synlig för intresserade kunder. I exemplet kan du se laservarnare.com som har en sponsrad länk och får en topp-placering i höger spalten.

Med en sponsrad länk skulle ni hamna i toppdelen på den högra spalten.

Fler och fler användare tittar i första hand till höger för att där få ett mer koncentrerat och rätt sökresultat.

Ni får statistik på hur många gånger er länk har synts och vilka av era sökord som givit visningar och naturligtvis vilka som medfört en klick in på er sida.

Det här är ett väldigt kostnadseffektivt sätt att nå potentiella kunder som söker efter produkter/leverantörer utan att i förväg känna till just ert företag. De kan hitta er för vad ni gör istället för att vara tvungna att veta vad ni heter eller kunna er domänadress för att gå direkt in på er hemsida.

Sökmotorannonsering

Annonsen består av en rubrik, två rader text om er verksamhet, samt en tredje rad med www-adressen. Så här skulle en annons kunna se ut;

Road Angel
GPS-mottagare som varnar för skolor *
fartkameror & viltstråk på vägarna.
www.geoshop.se * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Det fungerar som ett kontantkort

Det vanligaste är att man köper x antal klick, för en bestämd summa pengar, klicksumma, som förbrukas i takt med att personer besöker Er hemsida via annonsen. Priset per klick ligger generellt runt 0,50 kr till 3,00 kr. Jag kan kontrollera priset på era sökord innan vi lägger ut länken för att optimera resultatet med hänsyn till kostnaden.

Man betalar alltså bara för de kunder som går in på hemsidan via annonsen. Ni får upp till 25 sökord som ni väljer men det gäller att vara smart när man väljer sökorden, ni vill få in de besökare som är verkligt intresserade av det ni erbjuder.

Vad som ingår: 1-5 annonser på Google, upp till 25 sökord/annons, djuplänkning till er hemsida, uppsättning av annonsen på sökmotorn, statistik en gång per kvartal och övervakning av kampanjen.

Avgift för klick-kampanj:

Årsavgift: 900 kr
Klicksumma: 2 000 kr (rekommenderat som minsta pott per annons, men du bestämmer själv storleken på beloppet)
Administrationsavgift: 25% av klicksumman
Totalt: 3 400 kr *

Vill ni ha flera länkar finns ett paket för 3 000 kr + klicksumma (som ni själv väljer) där det ingår 10 annonslänkar. Då kan man ytterligare specialinrikta budskap för respektive sökordsgrupp. Ofta bra när man har flera produktområden för då kan man få så klart definierade annonser som möjligt vilket leder till fler relevanta klickar. Ju snävare och tydligare annonstext desto bättre respons och kundämnen.

För att lägga till flera länder, t.ex. google.dk, är årsavgiften 500 kr/land.

Utöver google har vi ett paket där annons på MSN, Yahoo, Lycos, Spray, Altavista och DI ingår.

Motsvarande paket med upp till 5 annonser kostar 1 500 kr + klicksumma och administrationsavgift.

Jag hör av mig igen. Du är också mycket välkommen att kontakta mig.

Med vänlig hälsning,

Admetoo AB
hedberg är inte uppkopplad  
Oläst 2005-05-12, 17:17 #22
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
TjörnDesign TjörnDesign är inte uppkopplad
Validating
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 431
Nu tycker jag att det får vara bra.
Publicera inte ekonomiska detaljer här.
Det är inte just mot företagen.

Hedberg, editera gärna bort dom bitarna ur ditt inlägg.
TjörnDesign är inte uppkopplad  
Oläst 2005-05-12, 22:01 #23
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 683
Vad är det för fel på att publicera siffror? Har SEO företagen något att dölja? Våga avslöja siffror!
robertsson är inte uppkopplad  
Oläst 2005-05-12, 23:22 #24
Altus Marcus Everflod Altus Marcus Everflod är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 21
Altus Marcus Everflod Altus Marcus Everflod är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 21
Hej!

Jag har under en ganska lång tid noggrant följt de diskussioner som förts här på forumet, både kring altus och andra sökmotoroptimeringsföretag. Jag har dock valt att inte kommentera de olika påståeden som funnits. Detta mest pga den låga nivå på diskussioner som varit på forumet och den smutskastning som skett av olika bolag. Dock känner jag nu att detta inte under några som helst omständigheter längre kan accepteras, och därför tvingas jag nu ge mig in i diskussionen.

I denna tråden kommer jag främst att behandla det som föregåtts av den konflikt som nu uppstått mellan Altus och Seologik här på WN. Därefter kommer jag att starta en ny tråd som behandlar Altus och vårat sätt driva vår verksamhet. Där är alla välkommna med frågor och synpunkter som rör altus och dess tjänster.

Jag har ingen större förhoppning, men om möjligt skulle jag önska att de följande diskussionerna här hålls på en konstruktiv och mogen nivå.

1: NEJ, det är INTE någon på Altus eller liknande som är trådstartaren, även om jag kan förstå att det är lätt att tro det.

2: Det är jag som är "chefen" i denna dokusåpa och jag som för ett par dagar sedan talat både med Hans och Peter på SEOlogik.

För ett par dagar sedan blev en av våra tekniker och handläggare uppringd av en ganska så nybliven kund till altus. Han berättade saker som jag inte vill återge i detalj här, då jag inte finner något intresse att spä på denna pajkastning. Han berättade dock om ovanstående mail och jag beslöt mig för att ta kontakt med Hans och Peter på SEO-logik för att om möjligt reda ut den del som direkt handlade om oss i säljmailet. Det jag då syftar på är:

"Släpp allting med sponsrade länkar och Altus och allt vad de heter, Ni svär i mina öron att näna detta."

"den leverantören Ni har idag kan aldrig nå de 10 bästa platserna."

I övrigt struntar jag blankt i hur SEOlogiks säljare formulerar sig. Dock accepterar jag aldrig under några som helst omständigheter att någon skriver liknande till någon av våra kunder.

Ok, så jag fick tag i Hans, vi talade ganska länge och samtalet var på en mycket bra och, vad jag uppfattade det som, schysst nivå. Mitt intresse var att säkerställa att ovanstående formuleringar inte användes igen. Det fanns då definitivt inga hard feelings mellan mig och Hans, även om jag kanske skrattade lite åt formuleringen i säljmailet. (Detta får du ta Hans, det var faktiskt lite komiskt). Hans sa på eget initiativ att han skulle ta kontakt med kunden och se till att Peter ringde mig för att ge en förklaring. Detta tyckte jag var helt OK, nu skulle saken vara utagerad och vi kan istället lägga vår energi på något konkret och kul som att få fler och nya kunder.

Morgonen efter ringer Peter upp mig, och jag vill heller inte återge detta samtal exakt då detta återigen bara skulle späda på konflikten. Slutsatsen var iallafall att "nu jävlar skulle det bli krig och vi ska ta alla era jävla kunder. Ni är slut nu". Och det var INTE jag som sa det. Ha en fortsatt trevlig morgon och hoppas att du inte vaknar på fel sida resten av veckan avslutade jag med.

Att säga att ett "krig" ska startas och dessutom föreslå det här, är ju bara så otroligt löjligt och ytterst omoget. Det står jag definitivt fast vid. Jag har aldrig hört eller sett något liknande, vet inte om jag ska skratta eller gråta.

HANS OCH PETER: - Jag vill inte starta ett krig mot er, och helst inte ha någon konflikt heller. Altus är ett kommersiellt bolag och vår uppgift är att tjäna pengar och kanske tävla lite mot våra konkurrenter. Att vi skulle börja kriga och ta varandras kunder ser jag verkligen inte som något som skulle hjälpa någon part här. Vi har ju dessutom andra stora konkurrenter som kanske springer långt förbi oss om vi ska lägga vår energi på att jävlas med varandra. Jag hoppas att ni delar min uppfattning.

En mycket viktig punkt för vår bransch, där varumärken ännu inte vuxit sig starka, är att kunna vinna kundernas förtroende. De undrar om sökmotoroptimering är något för dem, och om olika leverantörer klarar av det de säger de ska klara av. Kan vi vinna kundernas förtroende kan vi också bli två framgångsrika bolag. Men, de inlägg som gjorts här försvårar bara vårt arbete och det blir tuffare för oss båda att nå våra mål. Jag hoppas även att ni, Hans och Peter, delar min uppfattning även här.

Vad gäller kunden så har jag egentligen en princip, som jag tror de flesta här förstår, att inte diskutera kundärenden öppet här, men nu är jag nog tvungen:

Ni förstår, altus har 6 olika lösningar eller paket för sökmotoroptimering. Dessa sträcker sig ifrån ett introduktionspaket som kostar 4390:- / år till vårt Enterprise I som ligger på 95 000:- / år. Denna kund har köpt ett introduktionspaket till att börja med, och där är vårt arbete och vad vi ska leverera begränsat. Jag kan instämma i att detta paket säkerligen innehåller mindre arbete än SEOlogiks lösning för 990:-/mån. Men, detta är vad vi valt att erbjuda i denna lösningen och, återigen, självklart kan man göra mycket mer. Dock ska inte en kund som köper en introduktionslösning ha Enterprise-service. Kunden ska bara bli "nöjd". Vilket denna kunden är. Och vi måste ju ha argument för att sälja större lösningar. Han är förövrigt på väg att uppgradera till en större lösning som kommer att innebära bl. a. de åtgärder som Hans skrivit i sitt första inlägg.

Fortsatt kritik - frågor - synpunkter och råd får gärna fortsätta i den separata tråd jag strax ska starta.

Med vänliga hälsningar

Altus AB
Marcus Everflod / Försäljningschef
marcus@altus.se
0480-26199
0735-966896
www.altus.se
Altus Marcus Everflod är inte uppkopplad  
Oläst 2005-05-12, 23:29 #25
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 1 058
Kunde inte tänka mig att det skulle finnas såna strider på WN.

Är inte detta forum till för att hjälpa varandra med frågor och svar/nyheter osv?

Tycker vi sluter med att skapa friktion mellan företagen.
Jim_Westergren är inte uppkopplad  
Oläst 2005-05-12, 23:34 #26
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 1 336
Tobias Turesson Tobias Turesson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2003
Inlägg: 1 336
Efter att ha läst denna tråd, SEOLOGIK 1 - ALTUS 0
Liksom ta betalt 4000kr och kan inte ens ge undersidorna unika titlar.

SEOLOGIK denna tråd är endast bra reklam för er :D
Sedan, att försöka sno andras kunder är inte det den konkurrans alla konsumenter strävar efter. Sätter press på er företag att prestera, bättre resultat och bättre priser.

Angående säljbrevet, tycker det var hyfsat kändes ju iaf orginellt.
"
Citat:
En duktig säljare anpassar säljbrevet efter kunden och den dialog man har haft med kunden tidigare.
Helt rätt
Tobias Turesson är inte uppkopplad  
Oläst 2005-05-12, 23:44 #27
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Kanske någon har redan sagt det i tråden....har nämligen tappat bort mig lite...

Titta bara på google placeringar för sökordet "Sökmotorpositionering" eller "Sokmotorpositionering". ALTUS som skall vara ett företag i branschen finns inte ens på top 10. Både Tjörn Design och SEOlogik ligger i topp, vilket säger en hel del. Kan man inte optimera sin egen sida så den ligger på topp så känns det inte som man ligger i framkanten för dessa tjänster på marknaden heller! WOW Altus :lol:
Helix är inte uppkopplad  
Oläst 2005-05-12, 23:48 #28
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Nu tar vi det lugnt i denna tråd, jag ber ödmjukast.

Btw, min PM adress om nån ser nåt som strider mot WN's regler.

Thomas
Thomas är inte uppkopplad  
Oläst 2005-05-12, 23:49 #29
Huvet Huvet är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 9
Huvet Huvet är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 9
Oavsett vad man har för företag och vad man säljer för tjänster så anser i alla fall jag att det finns viss etik som man bör följa. Jag tycker att Altus genom sitt svar har visat att de förstår sig på den etik som råder. Det är värt en elogé tycker jag.
Huvet är inte uppkopplad  
Oläst 2005-05-12, 23:59 #30
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 2 829
Citat:
Originally posted by Huvet@May 12 2005, 21:49
Oavsett vad man har för företag och vad man säljer för tjänster så anser i alla fall jag att det finns viss etik som man bör följa. Jag tycker att Altus genom sitt svar har visat att de förstår sig på den etik som råder. Det är värt en elogé tycker jag.
Ahh..det vet jag inte. Det verkar som om det första inlägget är skapat av Altus själva för att racka ner på SEOlogik. Det kallar inte jag etik att man publicerar ett mail på detta sätt. [Dessutom har inte "Silversmycke" kommenterat något på länge....det finner jag också märkligt.]
Helix är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017