Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Köpa klon-skripts - erfarenheter?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-09-26, 20:10 #1
Special_H Special_H är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 1
Special_H Special_H är inte uppkopplad
Hej, jag är ny här.
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 1
Standard Köpa klon-skripts - erfarenheter?

Jag och ett par personer ska starta en site i stil med Groupon och andra gruppköpssiter, dock med en något förändrad strategi och siteinnehåll.

Vi tänkte köpa en färdig Groupon-klon site som vi antingen betala mer för att få med egna unika tillägg och förändringar eller låta en svensk programmerare omdesigna och förändra klon-skriptet.

Har någon erfarenheter av att köpa klon-skript? Det finns en uppsjö av företag som säljer detta. Leverantörerna varierar en hel del i pris (200-7000+ USD) och det är inte helt tydligt hur mycket egna förändringar man kan göra av produkten. Finns det svenska företag som gör detta för rimliga priser?
Special_H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-26, 21:34 #2
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
Tror säkert du kan få ett helt egenutvecklad site för drygt 20K av någon duktig programmerare+designer.
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-26, 23:02 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Räkna med realistisk tidsram på 2-3 månaders jobb dvs 300-500 KSEK för att få en grundläggande site med den typen av funktionalitet.

Men innan så ska du göra två viktiga saker:

- Skriv en affärsplan
- Skriv en riktig kravspecifikation för systemet
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-27, 00:34 #4
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Du kommer nog billigare undan om du kör med http://www.matamko.com/ (enmasse) för joomla eller wordpress. Har själv kört det på en joomla installation och tyckte det fungerade riktigt bra. Kör du wordpress så finns det säkerligen nga mille pers som kan göra om/bygga dina applikationer som du vill.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-27, 08:49 #5
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
jonssondesign jonssondesign är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 709
Som Conny säger, de riktigt profissionella personerna/webbyråerna tar säkert runt 300SEK för ett system liknande detta. Men de flesta (normalstora) tar nog runt ~600kr timmen.
När det är större projekt tror jag också att de flesta tar en fast kostnad, och då kommer du nog runt 20 - 50KSEK.

Jag arbetar som chefsansvarig designer på ett lite mindre företag, dock med kunder från hela världen, och vi tar runt 500kr / timmen.
Ett arbete som detta tror jag att vi skulle kunna hamna på runt 50KSEK.

Men som sagt, det riktigt stora och duktiga personerna tar nog 1500+ / timmen, och då kan det nog handla om pengar runt 200+ KSEK.

Jag tror du gör rätt i att köpa dig en klon (i ren php helst) - som du sedan låtar någon modifiera utefter dina önskemål.
jonssondesign är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-27, 13:10 #6
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
MKÖ MKÖ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 513
Citat:
Ursprungligen postat av Special_H Visa inlägg
Jag och ett par personer ska starta en site i stil med Groupon och andra gruppköpssiter, dock med en något förändrad strategi och siteinnehåll.

Vi tänkte köpa en färdig Groupon-klon site som vi antingen betala mer för att få med egna unika tillägg och förändringar eller låta en svensk programmerare omdesigna och förändra klon-skriptet.

Har någon erfarenheter av att köpa klon-skript? Det finns en uppsjö av företag som säljer detta. Leverantörerna varierar en hel del i pris (200-7000+ USD) och det är inte helt tydligt hur mycket egna förändringar man kan göra av produkten. Finns det svenska företag som gör detta för rimliga priser?
Varför köper du inte bara en template och anlitar en utvecklare för att skräddarsy den? http://templatic.com/demos/?theme=dailydeal
MKÖ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-09-27, 13:57 #7
knulliss avatar
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
knullis knullis är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
knulliss avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 1 697
Kan svara på detta.. ofta är det buggar i clonescripts och konstiga serverkrav. var noga med att läsa om vad scriptet kräver för att kunna köras och att ert webbhotell har stöd för detta. Och joo se till att köpa ett script med "open source" bara problem om de är de minsta krypterat . kan köpa vettiga scripts för några hundra $ köpet en twitter kopia en gång för 400$ allt funka klockrent men saknades en pryl på vår server så blev aldrig nåt... men de lite seriösare clonescripten har ofta eget supportforum, kolla aktiviteten på det forumet innan du köper... hur många som har problem med det scriptet och om admins verkligen hjälper till att lösa alla uppkommande problem.
knullis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017