Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Pålitligare företagspaket. UPS?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-12-11, 19:09 #1
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
Standard Pålitligare företagspaket. UPS?

Hade en kund i Torsdags som behövde varor till en julmarknad i helgen. Inga problem tyckte jag, jag skickar det med företagspaket som kommer nästa dag. I värsta fall får du en lapp i brevlådan om du inte var anträffbar och då får du hämta ut det på ICA.

Men nej, hon hade inte fått det och spårningen sa "Paketet adresserat till privatperson, brev postad" och hon kommer inte få paketet förr än på måndag! Till historien hör både att paketet var tydligt skickat till hennes företagsnamn och att mobilnumret fanns på paketet.

Så nu ska jag byta ut posten just för företagspaketen, det är bara strul. Speciellt när man skickar till små firmor, de kan inte alls det där med att ringa och kolla eller över huvud taget bry sig om att köra ut dem.

Är det någon som har förslag på vad jag ska byta dem mot? DHL går bort av massvis med anledningar. Däremot var jag i kontakt med UPS av helt andra anledningar (import) men de verkade okej att ha att göra med. Eller något annat förslag?

Det får inte bli för hutlösa priser men mest av allt någon som håller vad de lovar.
najjie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-11, 22:07 #2
rand_althor rand_althor är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 4
rand_althor rand_althor är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 4
Vi skickar enbart med UPS... För oss är det dessutom billigare än att skicka med Posten.

Någon enstaka gång har det blivit problem (den gången med en export till Kanarieöarna), men på några tusen skickade packet är det inte så illa pinkat....
rand_althor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-11, 22:34 #3
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Funkar utkörning på privatadresser? Är det inte bättre att kunden hämtar själv på utlämningsställe/postombud?
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-12, 14:45 #4
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
Till privatpersoner är ju posten överlägsen just för att den funkar i Norrlands inland liksom. Men jag hittade just ett alternativ:

http://www.bring.se/8211.cms

Bring verkar utan krångel kunna lämna paket där man vill. Någon som testat dem?
najjie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-13, 07:16 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Jag förstår inte varför posten ibland vägrar köra ut företagspaket till privatpersoner? Dessutom går det ibland och ibland inte att lämna paketet till postombudet.

Mest intressant är ändå att företagspaketet försenas en dag om det anses vara adresserat till en privatperson.

Sist blev det jätteproblem för att avsändarens automatiska system inte fått med företagsnamnet och ansåg att det var ett privatpaket. Jag fick pussla massor för att hinna åka förbi postombudet på fel dag.

DHL har fungerat jättebra - framförallt eftersom de lämnat paket hos närmaste ombud om man inte varit på plats. Sist fick dock inte chauffören göra det - men det gick bra att få paketet förmedlat till en annan adress i grannkommunen.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-13, 09:09 #6
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
DHL har fungerat jättebra - framförallt eftersom de lämnat paket hos närmaste ombud om man inte varit på plats. Sist fick dock inte chauffören göra det - men det gick bra att få paketet förmedlat till en annan adress i grannkommunen.
Intressant.. Ibland lämnar DHL mina paket hos ett ombud och andra gånger måste jag åka själv och hämta ut på deras terminal för att dem inte VILL lämna hos ombud utan envisas med att köra ut det på tider när jag inte kan vara på plats och ta emot.
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-13, 09:57 #7
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Eftersom jag ofta vet redan på förhand om jag kommer kunna ta emot ett paket från DHL eller inte hade jag gärna sett att det fanns möjlighet att välja att få leveransen direkt till närmaste ombud.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-12-13, 15:58 #8
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
najjie najjie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Inlägg: 80
Citat:
Ursprungligen postat av NuCo Visa inlägg
Intressant.. Ibland lämnar DHL mina paket hos ett ombud och andra gånger måste jag åka själv och hämta ut på deras terminal för att dem inte VILL lämna hos ombud utan envisas med att köra ut det på tider när jag inte kan vara på plats och ta emot.
Hah, en gång så gömde dom ett paket för mig innanför tullen på Arlanda till och med. Hade turen att känna en lastbilschaufför som kunde rädda det, ingen aning hur det hade gått annars.
najjie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017