Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Unik idé! Behöver programmeringspartner!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-09-27, 13:41 #11
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
Detta påminner lite om debatten kring självlärda programmerare resp universitetsutbildade diton. Det går inte kategoriskt säga att det alltid krävs en ordentlig affärsplan på (ex) 2000 - 3000 timmar. För en del affärsidéer krävs det, men många framgångsrika företag skulle aldrig kommit igång om man först varit tvungna att avsätta så mycket tid. Däremot håller jag med om att det krävs ett ordentligt och strukturerat tankearbete inkl viss dokumentation och avtal innan man tar in affärspartners. Det är ett bra råd. En affärsplan måste också kunna ändras under genomförandet och kanske är det ibland bra att skapa affärsplanen parallellt med genomförande. Det kan vara ett bra sätt att hela tiden reflektera över och ifrågasätta vad man gör.

Glöm heller inte, om nu konceptet är så lättkopierat, att använda non disclosure-avtal (edy) när det diskuteras med lämpliga partners.
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 13:43 #12
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 199
Och inte att förglömma. Som Conny Westh påpekar i en annan tråd. Glöm inte bort ett genomtänkt konsultavtal som definierar ägandet av det konsulten producerar om konsult skulle bli en lösning.
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 18:27 #13
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av dotvoid Visa inlägg
Detta påminner lite om debatten kring självlärda programmerare resp universitetsutbildade diton. Det går inte kategoriskt säga att det alltid krävs en ordentlig affärsplan på (ex) 2000 - 3000 timmar. För en del affärsidéer krävs det, men många framgångsrika företag skulle aldrig kommit igång om man först varit tvungna att avsätta så mycket tid. Däremot håller jag med om att det krävs ett ordentligt och strukturerat tankearbete inkl viss dokumentation och avtal innan man tar in affärspartners. Det är ett bra råd. En affärsplan måste också kunna ändras under genomförandet och kanske är det ibland bra att skapa affärsplanen parallellt med genomförande. Det kan vara ett bra sätt att hela tiden reflektera över och ifrågasätta vad man gör.

Glöm heller inte, om nu konceptet är så lättkopierat, att använda non disclosure-avtal (edy) när det diskuteras med lämpliga partners.

Nja, affärsplanen i detta fall borde klara sig med kanek 200-500 timmars jobb totalt. Det projekt jag jobabde med var h´ganska stort med i grunden ganska många involverade, ett tag var det ett 60-tal intresserade investerare och i princip något 100-tal som skulle jobba, det är inte direkt jämförbart med denna idé.

En affärsplan är ALLTID ett levande dokument som uppdateras efter behov. Syftet med affärsplanen är just att göra ett tankearbete på ett struktureart sätt, och dokumentationen man får på köpet underlättar att kommunicera idéerna till andra människor.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 18:43 #14
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 193
Adam Adam är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 193
Visar inte detta på att man borde ha en viss "Just do it" mentalitet i uppstarten av ett nytt företag? Hade ni testat att på riktigt arbeta tillsammans utifrån er grundide och ständigt utvecklat er affärsplan hade ni sluppit förlora så lång tid som endast var planering.

Ska företaget bedriva verksamhet på webben är detta ännu mera sant. Det är hur enkelt som helst att testa sin ide i liten skala och sen bygga en hållbar affärside allt eftersom (se på twitter, google, youtube och massa andra jättar).

MVH

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag har varit med och byggt upp en affärsplan där vi var tre stycken som jobbade med den och min egen tid uppgick till över 1000 mantimmar under ca 18 månaders tid, [..] Det blev en mycket bra affärsplan, men tyvärr stupade hela projektet på personkemin som gick åt skogen i teamet.
Adam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 20:46 #15
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Adam Visa inlägg
Visar inte detta på att man borde ha en viss "Just do it" mentalitet i uppstarten av ett nytt företag? Hade ni testat att på riktigt arbeta tillsammans utifrån er grundide och ständigt utvecklat er affärsplan hade ni sluppit förlora så lång tid som endast var planering.

Ska företaget bedriva verksamhet på webben är detta ännu mera sant. Det är hur enkelt som helst att testa sin ide i liten skala och sen bygga en hållbar affärside allt eftersom (se på twitter, google, youtube och massa andra jättar).

MVH

Nej, knappast, då hade vi inte ens vetat vad vi skulle göra i bolaget eller hur det skulle organiseras, hur vi skulle nå kunderna, vilka kunderna skulle vara o.s.v.

Just-do-it förutsätter att du redan har gjort allt grundarbete med planering och fokusering annars blir det som om du skulle åka ut till arlanda på affärsresa, men vartdu ska åka har du ingen aning om.....

Behöver jag säga mer....?
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 20:54 #16
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Det känns som att diskussionen i den här tråden ligger på helt olika plan, å ena sidan har vi den typiska WN-entreprenören som är en eller ett par stycken, å andra sidan har vi Conny som tänker i storbolagsstrukturer.

Risken finns att det uppstår missförstånd när det är olika scope i tankarna.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 21:06 #17
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Det känns som att diskussionen i den här tråden ligger på helt olika plan, å ena sidan har vi den typiska WN-entreprenören som är en eller ett par stycken, å andra sidan har vi Conny som tänker i storbolagsstrukturer.

Risken finns att det uppstår missförstånd när det är olika scope i tankarna.
En genomtänkt affärsidé behöver man oavsett om man är soloföretagare elelr multi-mega-koncern, jag pratar om att jag lärt mig av erfarenhet att verkligen fundera p åvart man vill med sitt företagande innan man drar igång. För om inte företagaren själv vet vart man är på väg, hur sjutton ska då kunder elelr parters förstå det?

Jag håller dock med om att den här diskussionen glider bort från trådskaparens intention med tråden...
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 22:00 #18
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
En genomtänkt affärsidé behöver man oavsett om man är soloföretagare elelr multi-mega-koncern, jag pratar om att jag lärt mig av erfarenhet att verkligen fundera p åvart man vill med sitt företagande innan man drar igång. För om inte företagaren själv vet vart man är på väg, hur sjutton ska då kunder elelr parters förstå det?

Jag håller dock med om att den här diskussionen glider bort från trådskaparens intention med tråden...
Du har rätt på ett plan Conny, om man tänker sig "nu vill jag starta en verksamhet inom XX". Men sen finns det också de plan när någon kommer på "att pyssla med XX vore kul". I det första fallet så är det en bra väg att göra en affärsplan, i andra fallet så tycker jag att man ska köra igång, gå på nitar, lära sig något och sen fortsätta med nästa idé.

Jag vill inte sätta käppar i hjulet för dina tankar Conny, men för att ytterligare strö salt i såren så har jag en verksamhet på gång där varken letter of intent, affärsplan eller annat du pushat genomförts. Det fina i kråksången är att den kommer att gå med vinst från dag ett och jag riskar noll och intet (inte ens min del av aktiekapitalet).

Därmed inte sagt att du har fel och jag har rätt, men hur många av dina kunder eller partners har läst din affärsplan??

I det läget är det i så fall viktigare att kunna sammanfatta hela sin verksamhet i en enda mening, den så kallade hiss-presentationen.

(Läge att någon admin splittar den här tråden tror jag..)
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-27, 22:50 #19
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av digiArt Visa inlägg
Du har rätt på ett plan Conny, om man tänker sig "nu vill jag starta en verksamhet inom XX". Men sen finns det också de plan när någon kommer på "att pyssla med XX vore kul". I det första fallet så är det en bra väg att göra en affärsplan, i andra fallet så tycker jag att man ska köra igång, gå på nitar, lära sig något och sen fortsätta med nästa idé.

Jag vill inte sätta käppar i hjulet för dina tankar Conny, men för att ytterligare strö salt i såren så har jag en verksamhet på gång där varken letter of intent, affärsplan eller annat du pushat genomförts. Det fina i kråksången är att den kommer att gå med vinst från dag ett och jag riskar noll och intet (inte ens min del av aktiekapitalet).

Därmed inte sagt att du har fel och jag har rätt, men hur många av dina kunder eller partners har läst din affärsplan??

I det läget är det i så fall viktigare att kunna sammanfatta hela sin verksamhet i en enda mening, den så kallade hiss-presentationen.

(Läge att någon admin splittar den här tråden tror jag..)
Håller med om att vi borde splitta tråden, hoppas att admin fixar...

Affärsplanen är inte till för publicering, den är till för min egen skull, så jag har den som en "checklista" för att gå igenom min idé och pricka av så jag inte glömt att tänka igenom vad och när jag ska göra olika aktviteter samt ha en realistisk kalkyl....

Jobs and society och SPCS/VISMAs affärsplaner är av det enklare slaget som mer liknar checklistor. Men det är grunden för de flesta affärsplaner, att man mentalt ska gå igenom sin idé....

Nu hoppas jag att admin splittar upp tråden....
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-09-29, 14:46 #20
geeko09 geeko09 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 10
geeko09 geeko09 är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2009
Inlägg: 10
Tycker att bägge har rätt.

Conny har rätt ang. affärsplanen. En idé är inte mycket värd om man inte har hela paketet för hur man ska kunna realisera den och dra in pengar. Men fokus bör inte enbart ligga på affärsplanen utan också på det mest konkreta, att få fram webbtjäsnten.

Förhållandet är som vänster- och högerhanden?

Än så länge har det inte spikats fast om ett samarbete, men ganska många har hört av sig. Ni som uppfyller kriterierna som jag nämnde i första inlägg och bor i Stockholm, samt har ett sinne för entreprenörskap, skriv gärna och vi kan se om det leder till något.

Idén är som sagt väldigt unik och allt är färdigt förutom utveckling av webbtjänst som lär ta en månad i helfart.

Det kommer bli nytt och spännande, vad väntar ni drivna och duktiga på som alltid drömt om något stort?

Senast redigerad av geeko09 den 2009-09-29 klockan 15:49
geeko09 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017