Kom ihåg mig?

Programmeringsspråk för Community?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-26, 23:37 #11
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Lyx Lyx är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 256
Jag anser att jag behärskar både php och asp.net tillräckligt bra för att kunna säga att asp.net passar bättre till stora projekt. Jag förstår fortfarande inte hur folk orkar hålla på med php till stora sajter. Beror förmodligen på windows-hat eller okunskap
Lyx är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-26, 23:43 #12
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 364
Citat:
Originally posted by Ara@Mar 26 2009, 23:19
När blev det så viktigt? (om man inte är kodnörd)
Jag har nog faktiskt aldrig läst en kravspec där det står att HTMLkoden ska validerar
Validerad kod gör det lättare för bla. google att indexera din sida.

Enligt mig är det viktigt att ha validerad kod, och jag har fått några kravspec där det står med. Du har kanske inte kunder som ställer detta krav.
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-26, 23:47 #13
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Originally posted by Lyx@Mar 26 2009, 23:37
Jag anser att jag behärskar både php och asp.net tillräckligt bra för att kunna säga att asp.net passar bättre till stora projekt. Jag förstår fortfarande inte hur folk orkar hålla på med php till stora sajter. Beror förmodligen på windows-hat eller okunskap
Håller nog inte riktigt med dig. Det fungerar alldeles utmärkt med både och men det finns ofta fördelar med php som uppskattas av många. Det finns betydligt mer open source-projekt, det är i regel billigare och lättare att hitta någon att anställa. Nu jobbar jag själv mest i .NET för närvarande men ändå =)
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-26, 23:59 #14
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Bra jämförelse att dra till med Facebook!
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-27, 00:06 #15
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
Citat:
Ursprungligen postat av rille77
När man utvecklar saker för webben så får man ofta jobba med båda delarna, risken finns om man använder en riktig desigen som inte är van vid webb att man får nåt som är överdesignat som inte alls funkar på webben.
Bingo: det finns för många grafiker som "tror" de kan webbdesign, ofta utan att ha några direkta HTML/CSS kunskaper. Detta funkade bra för några år sedan när man kunde komma undan med en autogenererad "export to html". Försöker man bygga semantisk ren kod av många av dessa layouter idag så får man lägga timvis på att få till det

Citat:
Ursprungligen postat av Ara
När blev det så viktigt? (om man inte är kodnörd)
Jag har nog faktiskt aldrig läst en kravspec där det står att HTMLkoden ska validerar
Skall man verkligen behöva speca det?
det är i dagsläget lite som att man som snickare inte behöver skruva fast alla golvplankor i trädäcket han bygger (eller använda fel dimensioner och material).

Det förutsätts ju att man som "hantverkare" levererar en fungerande produkt. Att då som webbutvecklare leverera en sida som inte validerar är i mina ögon bara oproffsigt och amatörmässigt.

Jag tar det som en självklarhet att det som jag levererar skall validera SAMT vara tillgängligt för så många som möjligt, även om inte kunden uttryckligen säger att det skall vara så. Det innebär inte så många extra timmar för mig att bygga nånting som jag om 3 år kan visa upp som referens utan att skämmas
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-27, 10:35 #16
thorsells avatar
thorsell thorsell är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 295
thorsell thorsell är inte uppkopplad
Medlem
thorsells avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 295
Citat:
Originally posted by Lyx@Mar 26 2009, 22:37
Jag anser att jag behärskar både php och asp.net tillräckligt bra för att kunna säga att asp.net passar bättre till stora projekt. Jag förstår fortfarande inte hur folk orkar hålla på med php till stora sajter. Beror förmodligen på windows-hat eller okunskap
Ja du, som kullervo sa: se på facebook men även yahoo, wikipedia, digg etc.
Relativt stora sajter som valt PHP av någon anledning eller hur?
Förmodligen inte Windowshat utan att PHP är ett smidigt och bra språk (beror ju givetvis på hur du bygger/kodar), men valmöjligheten finns att lösa det på många sätt.
thorsell är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-27, 11:03 #17
coredevs avatar
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
coredev coredev är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
coredevs avatar
 
Reg.datum: Sep 2007
Inlägg: 1 554
> HTML eller XHTML?

Jag skulle helt klart vilja säga XHTML. Varför? För att du kan vara säker på att dina sidor kommer att fungera om 2 år. Utvecklingen på webbsidan går fort, men browsers kommer alltid att vara bakåtkompatibla med gamla standarder. Med XHTML har du koll på hur mycket padding som är default på en table, och om marginaler räknas med i width:en eller ej (boxmodel). Det bästa är att du inte behöver göra så mycket för att då det att fungera..


> CSS?

Jepp. Utan tvivel.. CSS gör att din html-kod blir renare och lättare att läsa. Vill du göra förändringar på sajten i framtiden blir det MYCKET enklare med CSS. Dessutom sparar du bandbredd.


> PHP?

Fördelar med PHP är att det är otroligt kraftfullt, resurssnålt, du kan göra i princip allt, i princip alla paket är "default", det är dessutom helt gratis, det finns en otroligt stor användarcommunity som kan hjälpa dig om du får problem, www.php.net är en otrolig källa till dokumentation, det krävs få rader i php för att utföra mycket.


> MySQL?

Fördelar med MySQL är att den är snabb, den är relativt billig, och den är buslätt att underhålla


> Java eller Javascript? (skillnad?)

Om du inte vet skillnaden på Java och Javascript så har du en viss väg att vandra Enkelt kan man säga att javascript är kod som kör i din webbläsare för att förändra html-sidan som du skickar från servern. Java funkar däremot som flash - en ruta på din websida där du kan t.ex. göra lite mer avancerade grejjer.


> Photoshop? (för designskills)

Photoshop är otroligt verktyg som är väl lämpat att skapa designer för webbsidor i. Som ett komplement skulle jag rekomendera Inkscape (gratis) eller Illustrator (dyrt).


> Python?

Jag har ingen erfarenhet av Python i större projekt.


> ASP?

Idag kör man nog snarare .Net istället, vilket man kan säga är next-gen ASP.
.NET har i stort samma fördelar som PHP. Förutom att du (i princip bara) kör det på Windows och att det kostar pengar. Blir sajten stor (vi snackar redundans och lastbalansering) kostar detta ännu mer pengar.


> Ajax (hörde att facebook programmeras med denne också)

Ajax är, som sagt tidigare, ett javascript som via XML pratar direkt med servern. Små applikationer som gör din sida levande utan att behöva ladda om hela sidan.


> Flash? (inte nödvändigt?)

Flash är toppen om du vill göra onlinespel eller levande reklambanners.
coredev är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-27, 11:15 #18
kullervos avatar
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
kullervo kullervo är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
kullervos avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 1 519
Citat:
Ursprungligen postat av thorsell
Citat:
Ursprungligen postat av Lyx
Jag anser att jag behärskar både php och asp.net tillräckligt bra för att kunna säga att asp.net passar bättre till stora projekt. Jag förstår fortfarande inte hur folk orkar hålla på med php till stora sajter. Beror förmodligen på windows-hat eller okunskap
Ja du, som kullervo sa: se på facebook men även yahoo, wikipedia, digg etc.
Relativt stora sajter som valt PHP av någon anledning eller hur?
Förmodligen inte Windowshat utan att PHP är ett smidigt och bra språk (beror ju givetvis på hur du bygger/kodar), men valmöjligheten finns att lösa det på många sätt.
Jag syftade på att det är dumt att jämföra med Facebook som har över 700 anställda....
kullervo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-27, 12:11 #19
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
rhdf rhdf är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 359
För att förtydliga coredev:s lysande genomgång

asp.net i sig kostar inget , utan det är server licenserna, den dagen man skall ta steget upp till egen server, som kostar många osköna pengar
rhdf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-27, 14:51 #20
rille77s avatar
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 213
rille77 rille77 är inte uppkopplad
Medlem
rille77s avatar
 
Reg.datum: Dec 2003
Inlägg: 213
För att göra ett tillägg till coredev:s inlägg, JAVA kan även användas på samma sätt som PHP och ASP.NET.
rille77 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017