Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hur marknadsfördes dagens populära webbtjänster?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-03-24, 03:48 #1
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Undrar hur dagens populära webbtjänster marknadsförde sig från början? Det var ju oftast programmerare som inte hade pengar. Det enda jag kan komma på är att de gick ut i media. Hur annars kunde det spridas som en löpeld över landet?

Ta bloggy som exempel. Naturligtvis fick media upp ögonen för denne, men hur spreds nyheterna om denna nya tjänst från början tills det blev tillräckligt stort för median att upptäcka? Lär ju knappast vara via annonsering.
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-24, 04:15 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag tror de marknadsförde sig själva genom att erbjuda tjänster som intresserar många människor. När det blir tillräckligt stort uppmärksammar media fenomenet och det ger ytterligare en skjuts framåt.

Har för mig att YouTubes grundare pratar om (i klippet nedan) att det gick ganska trögt i början.
http://www.youtube.com/watch?v=nssfmTo7SZg
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-24, 04:47 #3
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Citat:
Originally posted by fabianjakobsson@Mar 23 2009, 21:48
Ta bloggy som exempel. Naturligtvis fick media upp ögonen för denne, men hur spreds nyheterna om denna nya tjänst från början tills det blev tillräckligt stort för median att upptäcka? Lär ju knappast vara via annonsering.
Lanserar man en hyggligt stor tjänst så skickar man nog också ut ett pressmeddelande (till media).
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-24, 07:09 #4
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Citat:
Originally posted by kw_wasabi@Mar 24 2009, 05:15
Jag tror de marknadsförde sig själva genom att erbjuda tjänster som intresserar många människor. När det blir tillräckligt stort uppmärksammar media fenomenet och det ger ytterligare en skjuts framåt.

Har för mig att YouTubes grundare pratar om (i klippet nedan) att det gick ganska trögt i början.
http://www.youtube.com/watch?v=nssfmTo7SZg
Jag tänkte på de allra första medlemmarna, går man runt och sprider namnet på webbtjänsten själv, via forum, genom att klistra upp lappar eller hur gör man tror ni?
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-24, 10:09 #5
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Man känner folk, lanserar något de vill ha, är inflytelserik på bloggar och forum osv. Sedan rullar det på om man har satsat rätt.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-24, 11:23 #6
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
och man har också en portion tur.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-25, 01:03 #7
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 88
Pippilotta Pippilotta är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 88
inte minst så är det ett hårt arbete-som vanligt:-) Bearbeta journalister, ta väl hand om sina kunder, vara aktiv och envis och inte ge upp vid de första 207 motgångarna.:-)
Pippilotta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-25, 01:08 #8
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det gäller att ha en tjänst/produkt som folk efterfrågar och att ligga rätt i tiden (eller ha tur som SweCat formulerar det).

Att nå ut i media är inte svårt. Jag får samtal och mail från journalister i stort sett varje månad. Jag har aldrig skickat ut en pressrelease i hela mitt liv. Journalister skriver om sådant som är "inne". När de gör research så söker de på Google och ringer/mailar de tre första alternativen som dyker upp i träfflistan. Det hela är otroligt okomplicerat.

Vill man ha internationell uppmärksamhet så måste man naturligtvis ha en internationell tjänst. Det har jag dock själv inga erfarenheter av, men jag skulle gissa på att internationell media fungerar som här i Sverige. Med den skillnaden att det naturligtvis blir lite svårare att sticka ut ur mängden.

Det är som sagt inte särskilt svårt att nå ut till media och allmänheten. Man behöver inte vara först med en idé. Men man får inte vara sist. Det största misstaget som folk gör är att de idag försöker tjäna pengar på sådant som andra tjänade pengar på igår. Ingen är intresserad av gamla nyheter. Det gör tyvärr att det mesta på Internet blir relativt kortlivat. YouTube kanske är enormt idag, men kan lika gärna vara dött om fem år. Därför så gäller det att tillgodose ett behov som inte förändras med tiden.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-25, 03:35 #9
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
fabianjakobsson fabianjakobsson är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Inlägg: 86
Citat:
Originally posted by Gustav@Mar 25 2009, 02:08
Det gäller att ha en tjänst/produkt som folk efterfrågar och att ligga rätt i tiden (eller ha tur som SweCat formulerar det).

Att nå ut i media är inte svårt. Jag får samtal och mail från journalister i stort sett varje månad. Jag har aldrig skickat ut en pressrelease i hela mitt liv. Journalister skriver om sådant som är "inne". När de gör research så söker de på Google och ringer/mailar de tre första alternativen som dyker upp i träfflistan. Det hela är otroligt okomplicerat.

Vill man ha internationell uppmärksamhet så måste man naturligtvis ha en internationell tjänst. Det har jag dock själv inga erfarenheter av, men jag skulle gissa på att internationell media fungerar som här i Sverige. Med den skillnaden att det naturligtvis blir lite svårare att sticka ut ur mängden.

Det är som sagt inte särskilt svårt att nå ut till media och allmänheten. Man behöver inte vara först med en idé. Men man får inte vara sist. Det största misstaget som folk gör är att de idag försöker tjäna pengar på sådant som andra tjänade pengar på igår. Ingen är intresserad av gamla nyheter. Det gör tyvärr att det mesta på Internet blir relativt kortlivat. YouTube kanske är enormt idag, men kan lika gärna vara dött om fem år. Därför så gäller det att tillgodose ett behov som inte förändras med tiden.
Tack för alla råd jag fått.

Vad skönt för dig att det är dem som tar kontakten med dig. Om man vet att ens tjänst är av nyhetsvärde, hur tar man kontakt med dem? Via "kontakta oss" på webbsidorna till de stora tidningarna? Det ska med andra ord om tjänsten är unik och storslagen inte vara svår att gå ut i Metro och aftonbladet med det alltså?
fabianjakobsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-03-25, 18:24 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Originally posted by fabianjakobsson@Mar 25 2009, 04:35


Vad skönt för dig att det är dem som tar kontakten med dig. Om man vet att ens tjänst är av nyhetsvärde, hur tar man kontakt med dem? Via "kontakta oss" på webbsidorna till de stora tidningarna? Det ska med andra ord om tjänsten är unik och storslagen inte vara svår att gå ut i Metro och aftonbladet med det alltså?
Du bör så klart alltid skicka din pressrelease till rätt journalist på en tidning. Att skicka info om din nya webbsida till en krigskorrespondent i Somalia blir ganska meningslöst. Att maila tidningens kundtjänst vore också dumt, eftersom det är lätt att nå alla journalister direkt.

I stort sett alla journalister har både telefonnummer och e-post väl synliga tillsammans med sitt namn under varje artikel som de skrivit. Så det är bara att dra iväg ett mail och se om det finns något intresse.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017