Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Tagen på bar gärning...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2007-08-02, 00:28 #21
Frejs avatar
Frej Frej är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 463
Frej Frej är inte uppkopplad
Flitig postare
Frejs avatar
 
Reg.datum: Jul 2004
Inlägg: 463
Haha! Jadu, vissa försöker allt!
Frej är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-02, 00:36 #22
Citron Citron är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 7
Citron Citron är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 7
Haha! Skoj läsning..
Citron är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-02, 01:07 #23
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Vad trött jag blir på sånt här folk. Än så länge har jag aldrig varit med om att ”kunden” i fråga inte lagt sig när denna blivit överbevisad.

Hur gör Kreditor i de här fallen? Dvs om kunden vägrar betala och säljaren vägrar makulera fakturan? Det är ju ganska uppenbart att personen i fråga är skyldig som synden.

Jag hade en liknande i veckan, men det blev snabbt avklarat.

Mail från ”kund”:

Order ***** funderar jag väldigt mycket på vem som beställt.
Jag har då inte gjort det. Men jag returnerar det omedelbart.
Hälsn *****


Hej ****

Då är det någon som gjort en så kallad falskbeställning i ditt namn. Personen i fråga har även använt sig av ditt fullständiga personnummer ******-**** samt korrekt bokföringsadress. Det är med andra ord urkundsförfalskning och vi gör i regel en polisanmälan. Följande ip-nummer loggades för att kunna spåra beställaren: 81.233.***.***.

Jag ser att mailet du skickade har samma ip-nummer som avsändare, varför beställningen måste vara gjord från samma dator som du nu använder för att maila oss. Finns det fler personer i hushållet så kan det vara klokt att diskutera det inträffade med dem.

Beställningen är tyvärr redan skickad. Det är möjligt att vi kan be Posten fånga upp försändelsen innan den når dig. I annat fall får du be personalen på ditt utlämningsställe att returnera den till avsändaren.

Med vänliga hälsningar
********
(Självcensur här, eftersom jag inte vill ha namnet sökbart via Google)


Ok nej det finns ingen annan här. jag måste ha haft en riktig minneslucka men det löser sig. Jag fixar till detta då det verkar varajag som är totalt ute och seglar.
Ber om ursäkt. så det lär ju inte behövas någon anmälan mer än på min minneslucka då.
Hälsn ****


-----------

Jag fick hans svar i går, men har inte svarat ännu. Jag låter honom gärna svettas lite. Det som irriterar mig med den här typen av människor är att han hade kunnat sköta det hela på ett betydligt enklare sätt. Hade han sagt att han har dålig ekonomi för tillfället och frågat om vi kunde flytta fram förfallodatum på fakturan, så hade jag naturligtvis gjort det. Hade han varit missnöjd med produkterna han köpt så hade jag även makulerat fakturan, emot att han returnerat varorna. Istället väljer han att ljuga. För ingen tror väl på att man glömmer en beställning man själv gjort.

Kanske borde jag i detalj beskriva för honom vad han har gjort i shoppen innan beställningen. Den här personen kom dessutom via en av mina egna sidor (där jag har reklam för min egen shop), så jag kan se exakt vad han gjorde innan han kom till shoppen också. Han satt och läste sexnoveller.. . Jag blir riktigt sugen på att dra hela förloppet för honom, så att han blir lagom paranoid och aldrig vågar gå ut på internet igen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-02, 01:40 #24
koalas avatar
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
koala koala är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
koalas avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 154
Citat:
Originally posted by Gustav@Aug 2 2007, 01:07
För ingen tror väl på att man glömmer en beställning man själv gjort.
Det händer mig ofta, men när jag öppnar paketet så minns jag att jag beställt det. Vilken tid på dygnet lades beställningen förresten?
koala är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-02, 02:28 #25
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Jo, nog har man råkat ut för "identiska IP-adresser" rätt så många gånger.

En av de roligaste sakerna jag har varit med om var när vi fick en beställning en lördagkväll och levererade (på posten) nästföljande måndag. Kunden ringde oss någon dag senare, uppenbart förvånad och frågade vad det egentligen gällde. När det kom fram att beställningen hade kommit in på lördagkvällen så förklarade han smått skamset att han inte hade något som helst minne av det. Han hade nämligen supit till riktigt ordentligt och mindes inte mycket från den kvällen överhuvudtaget. Vi skrattade gott åt det och plockade bort beställningen.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-02, 09:48 #26
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
Jag tycker det är ganska roligt med folk som försöker slingra sig.

Tyvärr finns det även de som beställer produkter i andras namn bara för att jävlas.
En kompis till mig var utsatt för det i flera år, flera gånger i månaden, ibland så ofta som flera beställningar om dagen. Beställningar gjorda på hennes namn, person nummer och adress.

Det blir ett jävla jobb att skicka tillbaka alla produkter, och inte mycket polisen gjorde heller.
magic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-02, 09:57 #27
kydyl kydyl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 70
kydyl kydyl är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 70
Alla i tråden verkar anse att samma IP nummer == samma dator.

Jag håller inte riktigt med.
Det är väl så att de flesta i detta land sitter på dynamisk IP adress? Ok långsökt att tro att slumpen skulle göra så att bedragaren och den bedragne får samma IP vid deras respiektive kontaktpunkt, men ändå.

För att inte tala om alla som sitter på tex ett företagsnätverk bakom en NAT.

Inte för att jag tror att det är så i något av exemplen i den här tråden men det kan ändå vara bra att känna till.
kydyl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-02, 10:02 #28
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Mats historia är hysteriskt rolig.

När det gäller de övriga så ligger de inom tidsramen för distansavtalslagen, så där kan de returnera (om obrutet) utan att ha dåligt samvete för att ha beställt på fyllan och villan eller i totalt nyktert tillstånd.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-02, 10:04 #29
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Herregud -- idioter finns det gott om =)
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-08-02, 10:05 #30
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
digiArt digiArt är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 429
Citat:
Originally posted by kydyl@Aug 2 2007, 09:57
Det är väl så att de flesta i detta land sitter på dynamisk IP adress? Ok långsökt att tro att slumpen skulle göra så att bedragaren och den bedragne får samma IP vid deras respiektive kontaktpunkt, men ändå.
Du har en leasetid på din ip-adress, om du loggar på nätet innan leasetiden går ut kan du behålla din ip-adress under väldigt lång tid. Jag har själv haft samma ip under x antal månader.

Att tillägga: jag har en router som är kopplad på nätet som jag i sin tur har datorerna kopplade mot.
digiArt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017