Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Gör tågvärdarna rätt eller fel?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-04-21, 12:05 #21
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 331
P3N P3N är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 331
Som jag ser det ett tydligt exempel på när individer inte kan tänka själv. Kontrollanterna borde ju veta att de inte är poliser, oberoende av vad någon ledning säger till dem. Och inte ens poliser hade väl agerat så korkat hoppas jag (även om det ju finns en del skrämmande exempel på motsatsen...) Att göra "sitt jobb" i blindo och inte själv tänka, det är så det blir fel i världen.

Borde bli straff på kontrollanterna, de får inte agera så oberoende om de är i "tjänst" eller ej...
P3N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 12:05 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Rvn Visa inlägg
Allmänheten borde ställa sig upp och agera mot detta storebrorssamhälle.

Som jag har tolkat det har man ingen laglig skyldighet att visa sin biljett för kontrollanten även om man köpt en. De har inte heller rätt att hålla kvar en vid ett sådant tillfälle.

Som jag har tolkat det så har de enbart rätt att hålla kvar en om de gått på som dig samtidigt och sett att du inte köpt biljett.

Alla borde börja vägra att visa sina biljetter för kontrollanterna och stå upp för sina rättigheter samt anmäla kontrollanter för frihetsberövande som håller kvar en. Detta är jobbigt och krångligt men verkar vara enda sättet för att få till en ändring!

De är inga poliser och om de refererar till ett gripande eller polislagen kan de råka riktigt illa ut då de inte har de befogenheterna.
Allmänheten bör väl tvärtom vara intresserad av att se till att alla betalar. Annars blir det dyrare för alla som faktiskt sköter sig. Däremot bör fordonet stoppas och polis tillkallas om någon passagerare vägrar betala för sig och visa giltig legitimation, alternativt kontrollerna genomföras utav personer som har laglig rätt att kvarhålla den som inte betalat. Det krävs en vettig utbildning för att göra detta på ett säkert sätt både för passagerarens och kontrollantens del. Kontrollanter kan ha oturen att stoppa fel person och en del har råkat riktigt illa ut vilket än så länge lyckligtvis är mycket ovanligt i Sverige.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 12:56 #23
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
En av grunderna är väl ändå att åtgärder ska stå i rimlig proportion. Det är svårt att bedöma exakt vad som hänt baserat på filmen eftersom det inte riktigt framgår vad som hänt innan.

Inom SL-trafiken tillkallas normalt ordningsvakter för sådant här - personal som dels har rätt att göra ingripanden och dels har utbildning i sina rättigheter och skyldigheter.

Min egen uppfattning är att det förefaller mycket tveksamt att det här är tillräckligt för ett envarsgripande.

Jag blir upprörd av filmen och då har jag jobbat inom SL och SLs entreprenörer i varierande omfattning sedan 1999. Dock inte med biljettkontroller utan som förare av tunneltåg och buss samt trafikledning.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 13:00 #24
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Hehe! När jag läste "tågvärdar" tänkte jag såklart på pendeln i Stockholm men sen såg jag
att det minsann var en av våra vagnar här..

Övergrepp? Säkerligen. Kommer de dömas? Tveksamt. Om de inte skulle fått hålla kvar
störiga passagerare i väntan på polis så skulle ingen behövt betala för sig.

Konstigt att jag inte läst något i GP om detta. Var det länge sen det hände? 200.000
visningar är en hel del..

Västtrafik använder en del knep för att se till att folk betalar. Ett ex. är SMS-biljetten.
Normalt sett kommer den på någon sekund, men när de har hållplatskontroller inbokade
tar svaret 45-60 sekunder. Allt för att ingen ska kunna sitta med tummen på Send-knappen
när de ser en kontrollant. De hinner inte få biljetten innan man blir kollad..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 13:00 #25
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
MusikMixen MusikMixen är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 1 527
Citat:
Ursprungligen postat av jonny Visa inlägg
En av grunderna är väl ändå att åtgärder ska stå i rimlig proportion. Det är svårt att bedöma exakt vad som hänt baserat på filmen eftersom det inte riktigt framgår vad som hänt innan.

Inom SL-trafiken tillkallas normalt ordningsvakter för sådant här - personal som dels har rätt att göra ingripanden och dels har utbildning i sina rättigheter och skyldigheter.

Min egen uppfattning är att det förefaller mycket tveksamt att det här är tillräckligt för ett envarsgripande.

Jag blir upprörd av filmen och då har jag jobbat inom SL och SLs entreprenörer i varierande omfattning sedan 1999. Dock inte med biljettkontroller utan som förare av tunneltåg och buss samt trafikledning.
Håller med dig.
Det är lätt att anklaga kontrollanterna men ingen vet ju vad som hänt innan..

Det jag dock inte förstår är varför det finns 3 kontrollanter? På pågatågen i full rulle är det oftast bara 2 st vad jag sett.
MusikMixen är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 13:04 #26
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Dessa kontrollanter är ena obehagliga typer som missbrukar sin informella makt. Jag har blivit kontrollerad 2 eller max 3 gånger i Uppsala. Ena gången så blev jag felaktigt anklagad för att inte ha betalat. Lyckligtvis är jag relativt duktig på att argumentera och lyckades överbevisa kontrollanten, lyckligtvis i singularis. Men i en sådan situation med flera stycken våldsamma vakter så är det ju omöjligt att hävda sin rätt.

Det vore intressant om resenärerna försökte lyfta bort dessa vakter och hålla fast dem. Skulle det vara lagligt?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 13:04 #27
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Linuus Linuus är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2009
Inlägg: 890
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg

Konstigt att jag inte läst något i GP om detta. Var det länge sen det hände? 200.000
visningar är en hel del..
I onsdags enligt aftonbladet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14709399.ab
Linuus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 13:04 #28
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Citat:
Ursprungligen postat av MusikMixen Visa inlägg
Det jag dock inte förstår är varför det finns 3 kontrollanter? På pågatågen i full rulle är det oftast bara 2 st vad jag sett.
3 kontrollanter för att det ska gå fort att kolla vagnen. De kollar en hel vagn på vägen till nästa hållplats.

Sen får kontrollanterna ta en hel del skit. Av egen erfarenhet (som tidigare boende i olika ghetton),
så är det inte många som betalar där ute. Det kan gå hetskt till och att folk är beväpnade är inget ovanligt..

Vid hållplatskontroller (när vagnen stoppas och alla kontrolleras på under 1 min) är det upp till 20 kontrollanter som går på.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 13:17 #29
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Dessa kontrollanter är ena obehagliga typer som missbrukar sin informella makt. Jag har blivit kontrollerad 2 eller max 3 gånger i Uppsala. Ena gången så blev jag felaktigt anklagad för att inte ha betalat. Lyckligtvis är jag relativt duktig på att argumentera och lyckades överbevisa kontrollanten, lyckligtvis i singularis. Men i en sådan situation med flera stycken våldsamma vakter så är det ju omöjligt att hävda sin rätt.

Det vore intressant om resenärerna försökte lyfta bort dessa vakter och hålla fast dem. Skulle det vara lagligt?
Nu generaliserar du och drar en hel yrkeskår över en kam. Jag har också varit med om folk som blivit illa behandlade av såväl SJ:s tågvärdar (jag själv en gång) som ordningsvakter på krogen men det betyder inte att alla tågvärdar eller ordningsvakter är idioter. I grund och botten handlar det om att man måste kunna hålla kvar de som vägrar betala, sedan på vilket sätt det ska göras kan man diskuteras. Naturligtvis begås fel här liksom inom alla andra yrkesgrupper men då får man reda ut det i efterhand helt enkelt. Grova eller upprepade överträdelser bör leda till omedelbart avskedande.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2012-04-21 klockan 13:21
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-04-21, 13:27 #30
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Nu generaliserar du och drar en hel yrkeskår över en kam. Jag har också varit med om folk som blivit illa behandlade av såväl SJ:s tågvärdar (jag själv en gång) som ordningsvakter på krogen men det betyder inte att alla tågvärdar eller ordningsvakter är idioter. I grund och botten handlar det om att man måste kunna hålla kvar de som vägrar betala, sedan på vilket sätt det ska göras kan man diskuteras. Naturligtvis begås fel här liksom inom alla andra yrkesgrupper men då får man reda ut det i efterhand helt enkelt.
Det beror på hur man ser det. Jag tycker att man kan säga så i fall en tillräckligt stor andel av en yrkeskår missköter sig. För min del så har någonstans mellan 33-50% av de gånger jag blivit kontrollerad på buss skett på ett hotfullt och obehagligt sätt. Om man anser att 100% av alla kontrollanterna skall missköta sig för att uttala sig så är det ju givetvis fel men om man istället likt jag tycker att det endast krävs en viss nivå så är det ju inte alls fel.

Dessutom så säger jag att de enligt mig är obehagliga typer. Denna benämning förstår jag faktiskt inte hur du kan motsätta dig. Min subjektiva bedömning av dem har ju faktiskt inte den allvetande tartareandesire någon aning om
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:18.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017