Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Responsiv unik HTML5 / CSS3-layout

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-19, 09:54 #11
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Citat:
Ursprungligen postat av leonard Visa inlägg
Om detta beror på att jag lärt mig definiera responsivitet helt fel vet jag ej, då kallar jag denna layout för "desktop, table och mobil"-anpassad och ber om ursäkt för eventuell vilseledande marknadsföring!
Tessvärre så finns det fler än 3 skärmstorlekar. Din sida ser katastrofal ut på en 7" tablet jämnfört med en 10".
Nihilnovi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-19, 09:56 #12
leonards avatar
leonard leonard är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 190
leonard leonard är inte uppkopplad
Medlem
leonards avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilnovi Visa inlägg
Tessvärre så finns det fler än 3 skärmstorlekar. Din sida ser katastrofal ut på en 7" tablet jämnfört med en 10".
Ta gärna ett print på detta så ska jag fixa till det!
leonard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-19, 11:09 #13
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
JesperA JesperA är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av leonard Visa inlägg
Som ovan nämnt så ber jag om ursäkt, jag bör kalla den adaptive kanske istället för responsiv eller något. En mod får gärna ändra detta.
Du kan ju ändå undvika scrollen genom att sätta värdet för det "adaptiva" till att alltid vara mindre än skärmytan. Dina "steg" i det "adaptiva" är ju nu 1 steg för stort....alltså så som 99% av alla andra gör det. I dina steg så får du ju alltså förminska såpass att innehållet inte kan vara bredare än vad du tillåter att fönsterbredden är innan du hoppar till nästa steg.

Senast redigerad av JesperA den 2013-05-19 klockan 11:20
JesperA är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-19, 11:30 #14
leonards avatar
leonard leonard är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 190
leonard leonard är inte uppkopplad
Medlem
leonards avatar
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 190
Citat:
Ursprungligen postat av JesperA Visa inlägg
Du kan ju ändå undvika scrollen genom att sätta värdet för det "adaptiva" till att alltid vara mindre än skärmytan. Dina "steg" i det "adaptiva" är ju nu 1 steg för stort....alltså så som 99% av alla andra gör det. I dina steg så får du ju alltså förminska såpass att innehållet inte kan vara bredare än vad du tillåter att fönsterbredden är innan du hoppar till nästa steg.
Japp.

Hur som helst så tackar jag för allt fuzz i tråden, det var fel av mig att kalla den responsiv. Det är jag som under 2 år missuppfattat "responsivitet", för mig har det varit att den anpassat sig beroende på enhet - oavsett om jag gjort en flytande layout med enbart % och EM eller kört media query och pixelmått.

Dock skäms jag faktiskt lite lätt för detta misstag, och blåser därmed av försäljningen av layouten.
leonard är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-20, 21:45 #15
Youffie Youffie är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 30
Youffie Youffie är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 30
Citat:
Ursprungligen postat av Nihilnovi Visa inlägg
Hela poängen med en responsiv design är att inte ha en scrollbar utan att sida ska vara "responsiv" till hur stor yta den kan visas på. Vad händer när du försöker "dra" något över sidan om den har en scroll? Ja då flyttar du ju på skärmen, inte så bra för mobil/tablets.

Ta en titt på http://twitter.github.io/bootstrap/index.html och förminska och förstora det fönstret, det är en responsiv sida, din är tyvärr inte det.
Hey, du överdriver definitionen en aning. Ska man gå efter din definition så är inte bootstrap heller responsive, jag får nämligen en scrollbar när jag minskar fönstret till minsta möjliga storlek.
Youffie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-21, 00:10 #16
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
linusoleander linusoleander är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2010
Inlägg: 234
Citat:
Ursprungligen postat av Youffie Visa inlägg
Hey, du överdriver definitionen en aning. Ska man gå efter din definition så är inte bootstrap heller responsive, jag får nämligen en scrollbar när jag minskar fönstret till minsta möjliga storlek.
Se till att uppgradera från IE6 så ska de nog fungera
linusoleander är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-21, 09:06 #17
deeman deeman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 71
deeman deeman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 71
Måste bara be att få flika in - det heter "följsam design" numera.
Och den där listen ska inte visas. Arbeta med procentenheter. Eller anpassa "px" efter skärmstorlek (brytpunkterna). Defaulta brytpunkter är i dag minst fem stycken.
Ett enkelt trix är att på en container eller wrapper som omfamnar allt är att sätta denna på:

max-width:90%; och med width på 1100px
width:1100px;

Inte helt 100 på ovan men något sådant är det, har inte tillgång till att prova.
deeman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-21, 10:24 #18
deeman deeman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 71
deeman deeman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 71
Citat:
Ursprungligen postat av deeman Visa inlägg
Måste bara be att få flika in - det heter "följsam design" numera.
Och den där listen ska inte visas. Arbeta med procentenheter. Eller anpassa "px" efter skärmstorlek (brytpunkterna). Defaulta brytpunkter är i dag minst fem stycken.
Ett enkelt trix är att på en container eller wrapper som omfamnar allt är att sätta denna på:

max-width:90%; och med width på 1100px
width:1100px;

Inte helt 100 på ovan men något sådant är det, har inte tillgång till att prova.
Hur som så känns det ändå lite som paste and copy, och det finn mycket annat att anmärka på
deeman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017