Kom ihåg mig?

Bankgirots buntade inbetalningar

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2020-07-02, 02:54 #1
njoy njoy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 102
njoy njoy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 102
Standard Bankgirots buntade inbetalningar

Hej entreprenörer. Är det någon som känner till om banker kan häva Bankgirots ihopbuntande av inbetalningar?

Jag skulle vilja se inbetalningarna från Bangirot med dessa rätta referenser som betalmeddelande istället för löpnumret 1234-5678 0009.

Jag har frågat bankerna och fått svar att det ska gå, samt att det inte alls är möjligt. Ingen verkar veta riktigt.

Anledningen är att jag vill använda ett bank API för att se om inbetalningar har kommit in.

Senast redigerad av njoy den 2020-07-02 klockan 02:57
njoy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2020-07-10, 17:07 #2
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
Citat:
Ursprungligen postat av njoy Visa inlägg
Hej entreprenörer. Är det någon som känner till om banker kan häva Bankgirots ihopbuntande av inbetalningar?

Jag skulle vilja se inbetalningarna från Bangirot med dessa rätta referenser som betalmeddelande istället för löpnumret 1234-5678 0009.

Jag har frågat bankerna och fått svar att det ska gå, samt att det inte alls är möjligt. Ingen verkar veta riktigt.

Anledningen är att jag vill använda ett bank API för att se om inbetalningar har kommit in.
Du skippar internetbanken helt. Du beställer tjänsten bankgiro via SFTP
https://www.bankgirot.se/globalasset...kmanual_sv.pdf

Så kommer bankgirot att skicka en fil varje dag till dig med alla betalningar. Sedan så sätter du upp på FTP servern att den ska trigga ett script som läser i filen och bokför transaktionerna i din bokföring. Du behöver dock ha en rutin för att hantera alla som bertalar fel belopp eller skriver felfakturanummer. Du kan slå på OCR om du vill få ner felprocenten men det är lite utveckling för att få till det.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2020-07-10, 18:12 #3
njoy njoy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 102
njoy njoy är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 102
Tack för ditt svar. Det hjälper tyvärr inte mig. Internationella kunder kan inte betala med Bankgirot utan gör det via IBAN. Men oavsett vad så landar alla inbetalningar gemensamt i banken. Och det är där jag kan läsa av det med API. FTP är så 1980.
njoy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017