Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ipred-lagen, idag träder den i kraft

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-02, 10:00 #51
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648


Lite skillnad, damp ner lite.

EDIT:
Vad sägs om att sitta på den "öppna" delen på wippies nätet man har, då tunnlas trafiken till finland, samt att man får en annan ip.

Dvs precis som alla de andra tjänsterna man får betala för.
Fast man får de gratis i lådan hemma
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-02, 12:11 #52
ziggytoxic ziggytoxic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 72
ziggytoxic ziggytoxic är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Inlägg: 72
Citat:

Jag vet inte heller vart Sverige är på väg, vi lever i ett samhälle där alla försöker "sko" sig, en del tar pensionspengar och löner som kanske inte kan anses skäliga, andra anser sig ha rätt till andras verk utan att betala, och bedrägerierna på nätet bara ökar...
Jag vet inte vad du menar med alla, jag har uttryckt åsikter som går emot dom som du hade i ditt förra inlägg, där du beskrev ganska långt gångna "planer" på hur man ska göra för att undgå upptäckt under ett brottsligt agerande, där du till och med är villig att spendera pengar för att SLIPPA spendera pengar. Det är ungefär som att betala till planka.nu.
Jag har beskrivit hur man skall gå tillväga för att förbli ANONYM på internet. För mig är det viktigt att den personliga integriteten bibehålls. Jag gillar inte när folk spionerar på mig. Punkt.

Citat:

har du en son i en ålder där han rent praktiskt/utvecklingsmässigt kan ladda ner saker själv, så är det väl din uppgift vuxen att vägleda honom i vad man får och inte får göra, även om jag vågar påstå att han är ganska säker om allt han gör är att ladda ner en eller annan Disneyfilm.
Nu antar jag att du inte har barn själv, för det var en av de mest korkade saker jag hört. Barn gör fel dagligen, just för att dom är barn - naturens gång helt enkelt. Som IPRED är nu så räcker det att han delar med eller laddar ner en promille av något som Lobbyn anser skyddat - så åker han dit. Detta står i lagen och kan inte böjas eller bändas och tro att han kommer antagligen inte... Är ganska trött på folk som tror. OM det står i lagen så är det det som gäller, tro inte annat.

Citat:

Jag vet inte om det kommer som en överraskning för dig att i princip alla myndigheter kan ha pågående undersökningar gentemot dig utan att först meddela dig, det är ju den uppgiften vi som samhälle har gett myndigheterna.
Precis, den rätten har myndigheterna i Sverige haft ensamrätt på. Inte privata Lobbyorganisationer sponsrade av en jätteindustri med miljarder i fickorna.

Citat:

Men i det här fallet vill jag invända mot termen "brottsutredning", vad dom gör, och kan göra, är ju att samla bevis gentemot "dig", sen görs en juridisk bedömning av dessa, den görs i en civilrättslig domstol där du självklart får, och får förväntas, delta.
Detta (bevissamlandet) kan ju göras av vem som helst när som helst, utan din vetskap, kör du för fort upprepade gånger på gatan där jag bor och där mina barn leker så filmar jag dig, tar ditt reg. nummer, kollar vem du är, tar kontakt med dig och om det inte hjälper så lämnar jag dessa "bevis" vidare (vi har ännu inte sett värderingen av just denna bevisning i form av IP nummer i en domstol)
Jag tycker att du verkligen borde läsa på angående IPRED eftersom du uppenbarligen inte har gjort det. Det har uttryckligen skrivits in i lagen att Lobbyn får göra privata brottsutredningar. De är undantagna från personuppgiftslagen som säger att privata intressen inte får göra sådant.

Citat:

Du beskriver ett tillvägagångssätt som ju dels får anses hypotetiskt, vi är på dag 2 av lagens införande, och när det gäller hur den kommer tillämpas är det väl bättre att vänta och se.
Men jag tycker, eller jag vill påstå, att ditt resonemang brister, eftersom det som sagt inte är en brottsutredning vi talar om (en sådan kan ju bara göras av Polisen) så har jag svårt att man kan gå från ett av ISP utlämnat IP nummer till frysning av tillgångar utan att jag skulle få vetskap om detta, eller göra invändningar om detta, kan du förklara hur det skulle gå till ? (du tar bara för givet att en domstol kommer acceptera den bevisning som framläggs ?)
Ja, vi är på dag två men lagen gäller för NU. Hypotetiskt eller inte, det som är inskrivet i lagen gäller. Jag tror inte att Lobbyn kommer att gå så jättelångt i början, dom kommer säkert börja lite försiktigt och försöka gå under radarn ett tag... men om dom vill så har dom alla fulla rättigheter att göra så.

Dom har (och jag säger detta igen) fått större befogenheter att få ut abonnemangsuppgifter än polisen. Dom har också fått rätten att göra privat husrannsakan för något som polisen inte får göra husrannsakan för.
Vi har alltså gett en privat lobby större makt än polisen.

När en identitet på en abonnemangsinnehavare (Obs, inte fildelare!) lämnas ut till Lobbyn så får abonnemangsinnehavaren tidigast reda på att så skett 30 dagar senare.

Nu är det såpass nytt så det inte har prövats i domstol, men om Lobbyn bara håller sig inom de ramar som lagen har gett dom makt till så ska en domstol följa denna lag.

Efter ärendet med Rosvall och hela piratebayhärvan där servrar beslagtogs och lobbyn hade en mullvad på plats som uppenbarligen proviserade fram till brott så har jag föga förtroende för vårt rättsväsen. Det är så mycket pengar inblandat i det här så vem som helst kan mutas.

Till slut så vill jag säga att allt som Lobbyn nu fått rätt till att göra är saker som polisen skall sköta. Det är polisiärt arbete och har så alltid varit innan IPRED.
Det kan inte vara rätt att man kan ge privata organisationer större befogenheter än polismyndigheter. Det är bara så fel och börjar vi på den här banan så vetefan vart det kan sluta.

/Ziggy
ziggytoxic är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-02, 12:13 #53
Lixom Lixom är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 10
Lixom Lixom är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 10
Som vanligt så handlar det för mycket om det är rätt att fildela eller inte, tycker debatten om att ens integritet kommer i skymundan.

Det sas en väldigt bra sak igår på Kvällsöppet tror jag det var, något i stil med att posten är Sveriges störta distributör av narkotika, inte innebär det att man skall öppna alla brev.

Sverige som ligger så långt fram inom IT och borde vara ett exempel för andra länder börjar närma sig Kina, vad kommer härnäst, censur och dödsstraff?
Lixom är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-02, 12:24 #54
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
jgabor jgabor är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2007
Inlägg: 358
@ziggytoxic +1
jgabor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-02, 12:35 #55
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by Lixom@Apr 2 2009, 12:13
Som vanligt så handlar det för mycket om det är rätt att fildela eller inte, tycker debatten om att ens integritet kommer i skymundan.

Det sas en väldigt bra sak igår på Kvällsöppet tror jag det var, något i stil med att posten är Sveriges störta distributör av narkotika, inte innebär det att man skall öppna alla brev.

Sverige som ligger så långt fram inom IT och borde vara ett exempel för andra länder börjar närma sig Kina, vad kommer härnäst, censur och dödsstraff?
Censur har vi redan men resten instämmer jag i.

EDIT: Om nu någon skulle undra över det där med censuren så kan man bl.a googla på säkerhetspolisen och levonline
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-02, 12:40 #56
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Den personliga integriteten är väl en frihet under ansvar, det går inte att å ena sidan stå och skrika för sina egna fri och rättigheter samtidigt som man ju de facto kränker andras...i princip ALLA lagar kan anses vara kränkande av ens frihet och rättigheter...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-02, 13:30 #57
Mortekais avatar
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Mortekai Mortekai är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Mortekais avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 587
Citat:
1. Socialdemokraterna med Bodström i spetsen har varit starka pådrivare av både "FRA-lagen" och IPRED. S och Alliansen röstade tillsammans igenom IPRED och "FRA-lagen" initierades av S under förra mandatperioden. Så jag ser inte hur de rödgröna skulle kunna debattera detta utan att skjuta sig själva i foten. Nu är iofs. svenska vänstern experter på att kritisera egna beslut så vad som helst kan väl hända...
Jag säger inte att det var Borgarna som drev igenom FRA eller IPRED, men båda lagarna fastställdes under deras styre. Många kommer därför att associera lagarna med borgarna av den anledningen oavsett om det är korrekt eller inte. Processen bakom ett beslut hamnar sällan i fokus i sådana lägen.

Citat:
2. Jag tror knappast att dessa lagar får något utrymme i valrörelsen 2010. Det är nog väldigt få vanliga svenssons som bryr sig om detta överhuvudtaget, speciellt inte i lågkonjunktur.
Från din mun till guds öra....det beror ju tyvärr på hur lagarna kommer att utnyttjas och hur pass mycket skriverier det blir i skvallerpressen. Tar man Ipred och löper amok mot ensamstående mammor eller handikappade kan du ge dig på att det kommer att ligga högt på agendan oavsett hur ekonomin ser ut...


Citat:
Beskriv den avskyn? Att man som kund "avskyr" att producenten eller leverantören av den vara man konsumerar agerar för att få betalt, känns inte det i sak ganska beiget ? Är inte det i princip vad t.ex. fackföreningarna gjorde under sin glanstid, försökte säkerställa och tillvara sina medlemmars intressen och se till att dessa fick skälig ersättning ?
Nu finns det säkert extremister som anser att det är horribelt att man vill ha betalt för film, musik och tv, men dom är förhoppningsvis få. Det jag menade var den attityd man har gentemot fildelningen i sig och hur man tvingar till sig egna lagar och regler som inte bara urholkar den lilla trovärdighet som politiker har utan även osäkerhet när det gäller rättssäkerhet och integritet.

Själv särskiljer jag mycket mellan industrin och dom som jobbar inom den. Jag kan till exempel tycka att IFPI består av ett gäng arroganta idioter som skulle behöva rensa hjärnan med en finsk igelkott doppad i currare, men samtidigt skulle jag inte tveka att lägga upp pengar för att hjälpa en duktig musiker eller sponsra svensk filmindustri. Personerna som jobbar med media förtjänar att få betalt för sina verk och sin kreativitet till 100%, men industrin förtjänar inte ens en spottloska i ögat...

Det är paradoxalt jag vet
Mortekai är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-02, 13:40 #58
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
kalasboll kalasboll är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 914
Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 2 2009, 12:40
Den personliga integriteten är väl en frihet under ansvar, det går inte att å ena sidan stå och skrika för sina egna fri och rättigheter samtidigt som man ju de facto kränker andras...i princip ALLA lagar kan anses vara kränkande av ens frihet och rättigheter...

Nu kommer ett klassiskt argument:
Oavsett vad skiv/filmbolagen gör så kommer det att fortsättas piratkopieras.

För att de ska kunna tjäna så mycket pengar som möjligt från konsumenterna så behöver de verkligen komma på nya sätt att distrubera sina produkter på. Spotify är en lysande tjänst och är nog en början till en räddning för musikindustrin, förutsatt att tjänsten integreras i mobiltelefoner och mediaspelare (läs mp3-spelare o dyl.). Ett alternativ kan ju även vara "Spotify-spelare" som enbart har spotify som mjukvara.

Filmindustrin är det dock knepigare med då det ligger mer pengar bakom en filmproduktion jämfört med en skivproduktion. Men som någon redan skrivit så är ett stort problem tiden det tar för en film att gå från biograferna i staterna till Sverige. Att det ska dröja x antal månader för en film att lämna bion till att bli en köpbar DVD har nog en stor biverkan.
kalasboll är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-02, 14:02 #59
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 2 2009, 12:40
Den personliga integriteten är väl en frihet under ansvar, det går inte att å ena sidan stå och skrika för sina egna fri och rättigheter samtidigt som man ju de facto kränker andras...i princip ALLA lagar kan anses vara kränkande av ens frihet och rättigheter...
Och om du som jag och en del påpekat tar bort diskussionen om UrLs rätt och riktigthet och håller dig till hur IPRED fungerar i svensk tolkning, gäller det då fortfarande att man kränker andras rättigheter när man opponerar sig mot lagens utformning? Och vems rättighet väger tyngst? Den med mest pengar?
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-02, 14:42 #60
KryptoniTs avatar
KryptoniT KryptoniT är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 191
KryptoniT KryptoniT är inte uppkopplad
Medlem
KryptoniTs avatar
 
Reg.datum: Jul 2006
Inlägg: 191
Då är det bara att vänta på att den otroligt trevliga advokat Danowsky med Pontén och gänget knackar på dörren! Den här lagen är inget annat än ett misslyckande av Alliansen! INGEN medelklass Svensson kommer att ha råd att försvara sig mot stora bolag som Warner Brothers, Sony BMG etc. oavsett om man är skyldig eller inte.

Jag har sedan länge tappat förtroendet för Sveriges rättsväsende. Speciellt när lobbyn kan muta poliser och andra tjänstemän. Vårat land går mer och mer mot ett land som Kina. Titta bara på polisen Jim Keyzer i The Pirate Bay målet. En miljon extra i inkomst för att jobba för Hollywood samtidigt som han arbetar med förundersökningen...
KryptoniT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017