Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Ipred-lagen, idag träder den i kraft

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-15, 14:17 #161
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
biokonsult>> oj...du slänger dig med mycket fina ord, en del felstavade, men iaf....det blir liksom aldrig mer än så. Från diktatur, via propaganda till prositution, och mycket är för dumt för att ens kommenteras...

Citat:
Originally posted by biokonsult@Apr 15 2009, 13:11
En aspekt som kanske blir en rysare är som Jonas Birgersson sa om fildelning.http://www.youtube.com/watch?v=aywwTjwtCak
Du menar det han sa om att "tyngre" brottslingar skulle lära sig att använda anonymitetstjänster av fildelare ?...

Jag är helt övertygad om att 90% av det som kallas "vanliga" människor har en moralisk spärr där man inser det skeva i att dölja sin identitet för att kunna fortsätta med något som är brottsligt. Missbruka "anonymitetstjänsterna" så är jag dessutom övertygad om att dom "förbjuds", eller renderas oanvändbara...

Citat:
Ursprungligen postat av biokonsult
Kommer ihåg när dom drog igenom prostutionslagen, innan så hade dom koll på alla horor och kunde hjälpa dom vid behov. Efter lagen försvann alla horor, och med det mera utnyttjade misshandlade mm mm. Lagen medförde ingenting då alla undersökningar pekar på att en som går till horor och horan är i sak lika skadade, lika personligheter

Jag ska villigt erkänna att jämförelsen med prostitutionslagen kom helt oväntat. Hur då skadade menar du ? Har du någon källhänvisning på det eller talar du av egen erfarenhet ?

Citat:
Ursprungligen postat av biokonsult
.När jag hade affär förut så vart det svinn på ex antal tusen det var bara så
Det är ju bra att du själv gör den jämförelsen, då är vi iaf någonstans överens om att det är att jämställa med "stöld", att personen ifråga inte hade köpt varan från dig är irrelevant, för dig innebär det ett inkomstbortfall. Men du gjorde ingenting åt det menar du ? Så om vi säger att du hade svinn på ett par tusen om dan, och jag säger att det för dig (om det nu var din egen butik) inneburit att du hade kunnat ta ut typ 5000kr/månaden extra i lön (jag har ju ingen aning om vad det var för typ av butik, men...) så rör det inte dig i ryggen ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-15, 14:44 #162
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
Jag tycker inte du är trevlig gummianka närdu angriper på ett personligt plan. Att tro för att du kan stava eller uttrycka dig bättre än jag, innebär ju inte automatiskt att du på något sätt är bättre människa. Skulle vilja påstå tvärtom. Oftast så är just brottlingar, väldig bra i både skrift och tal och lyckas manipulera folk. Och självklart så menar jag ju inte att du skulle vara det!! Bara att jag skulle se upp med en människa som både skriver och har ett perfekt tal.

Ett bra exempel på att man ska vara försiktig när man bedömer människor!
http://www.youtube.com/watch?v=9lp0IWv8QZY

Med ett nafs så förlöjligar du alla stakars horor, det var en undersökning som jag läste om för några år sen!!
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-15, 15:36 #163
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
biokonsult: Vad var det för undersökning? Har du någon källhänvisning så man kan ta del av den?
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-15, 15:48 #164
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
biokonsult biokonsult är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 680
Citat:
Originally posted by htiawe@Apr 15 2009, 15:36
biokonsult: Vad var det för undersökning? Har du någon källhänvisning så man kan ta del av den?
Det var några år sen och det är inget som jag spara på. Googla så kanske du hittar.
biokonsult är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 07:23 #165
Leons avatar
Leon Leon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 519
Leon Leon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Leons avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 519
När man kör via VPN så ändras ju IP't.
Men kan man på något ställe (googlat lite själv men inte funnit)
kolla om sitt eget IP fortfarande finns kvar i datapaketen?
Så man ser "Dina packet innehåller denna information:" eller nått liknande

"Packet headern" så att säga eller nått sånt.

Med andra ord så kanske VPN tjänsten bara byter synliga IP't, men inte döljer det helt.
Leon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 16:15 #166
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Originally posted by Leon@Apr 17 2009, 07:23
När man kör via VPN så ändras ju IPt.
Men kan man på något ställe (googlat lite själv men inte funnit)
kolla om sitt eget IP fortfarande finns kvar i datapaketen?
Så man ser "Dina packet innehåller denna information:" eller nått liknande
"Packet headern" så att säga eller nått sånt.
Med andra ord så kanske VPN tjänsten bara byter synliga IPt, men inte döljer det helt.

Du har dålig koll, enda trafiken som innehåller ditt IP är mellan dig och VPN leverantören.

I vilket fall lämmnar inte jag ut uppgifter om bredbandskunder alla fall

Bästa är att du frågar din leverantör hur dom gör med loggar om dom raderar dom vid ipred frågor eller inte har några loggar alls officielt. Då kan VPN vara onödigt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 17:23 #167
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
om/när dessa tjänster börjar användas primärt för att dölja brott, oavsett om det är nedladdning eller annat, så kommer dom självklart att förbjudas och/eller omöjliggöras, i förlängningen kommer troligtvis även ISP att vara tvungna att spara sina uppgifter.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 17:44 #168
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 17 2009, 17:23
om/när dessa tjänster börjar användas primärt för att dölja brott, oavsett om det är nedladdning eller annat, så kommer dom självklart att förbjudas och/eller omöjliggöras, i förlängningen kommer troligtvis även ISP att vara tvungna att spara sina uppgifter.

Ska alla företag vara förbjudna köra VPN med då? Skulle vara betydligt mer korrekt att skjuta personen som ens kom med en sådan ide att försöka lagstifta förbud mot VPN.

Ska man även förbjuda bilar då? Skulle gissat att 99% av alla bilar har kört förtfort.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 18:15 #169
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
bilar ? att inte ens du som har det här som jobb kan hålla diskussionen vid liv utan biljämförelser...dumheten är slående...
du behöver ju inte förbjuda tjänsten som sådan, det räcker att du med samma premisser som gäller för IPRED lagen tvingar leverantören av VPN eller anonymitetstjänsten att lämna ut uppgifter om vem som har beställt tjänsten, eller den verkliga IP adressen bakom den synliga...

sen kan det väl vara hänt att det är skottpengar på den som föreslår det, jag har sagt det förut, och säger det igen, internet blir vad "ni" gör det till, använder "ni" det primärt för saker som inte tolereras inom dom juridiska och moraliska ramar som samhället i övrigt satt upp, så kommer "ni" självklart stöta på "patrull"...och vem som är starkast i den kampen tycker jag vi har sett ganska tydligt idag...
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-17, 19:01 #170
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Originally posted by gummianka@Apr 17 2009, 18:15
bilar ? att inte ens du som har det här som jobb kan hålla diskussionen vid liv utan biljämförelser...dumheten är slående...
du behöver ju inte förbjuda tjänsten som sådan, det räcker att du med samma premisser som gäller för IPRED lagen tvingar leverantören av VPN eller anonymitetstjänsten att lämna ut uppgifter om vem som har beställt tjänsten, eller den verkliga IP adressen bakom den synliga...
sen kan det väl vara hänt att det är skottpengar på den som föreslår det, jag har sagt det förut, och säger det igen, internet blir vad "ni" gör det till, använder "ni" det primärt för saker som inte tolereras inom dom juridiska och moraliska ramar som samhället i övrigt satt upp, så kommer "ni" självklart stöta på "patrull"...och vem som är starkast i den kampen tycker jag vi har sett ganska tydligt idag...
Du kanske inte förstått att en anonym VPN tjänst inte har några loggat? Just det som är meningen med hela tjänsten.

Sedan vem är det som säger att tjänsten måste ligga i Sverige? Eller ens ha en ansvarig person som bor här? Du kan ju ha en ansvarig person för tjänsten som bor irak om det är så.

Och som IPRED är nu så ja så måste leverantörer lämmna ut uppgifter om tingsrätten beslutar det. Men finns ingen lag som säger att leverantören måste ha kvar loggar eller ens spara loggar vem som haft en IP.

Mitt svar om jag får sådana frågor om mina bredbandskunder är "Fuck Off". Fast på papper svaret blir det att man inte lagrar några sådana uppgifter.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017