Kom ihåg mig?

Att rodda ett stort system själv...!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-01-09, 16:44 #1
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Standard Att rodda ett stort system själv...!

Nån som gör det här? Och hur funkar det?

Bakgrund + info
Jag har byggt ett bokningssystem (php, 1-2 år, migrerat till Laravel 4 nyligen) som först var för frugans ena företag som blev två. Det är optimerat för enkel publik bokning, samt bokning "internt" (hushållsnära tjänster och kunder, samt träningsställe där folk bokar medlemspass mm). Samt en app (html5 angular) som låter personal se sitt dagsschema, arbete o info, samt även en sida för att administrera bokningssystemet i sig (allt är responsive).
Nu börjar jag även koppla på fakturahanteringen för både mig själv för klienter som ska betala för systemet + tilläggstjänster, men även klienter som tar emot ordrar för bokningar, liten intern webshop o diverse (faktura, samt kort, och "vid ankost" (kontantfaktura))... Funderar på att koppla på Fortnox API:t för att smidigt få automatik på allt runt pengar.

Jag vill ju gärna tjäna lite pengar på det här och har en snubbe på G som uttryckligen tycker det är fantastiskt och vill både ha det själv och sälja till andra (han sitter på mååånga kontakter).

Men..., nu börjar jag svettas! Mot frugan är ju enkelt, men mot s.k. "riktiga" kunder med troligen helt andra krav på tjänsten så känns det inte längre som något 1 person bör "hålla i huvudet".

Jag har normalt sett ett heltidsjobb utöver mitt eget AB där jag konsultar lite och gör lite egna projekt då och då.

Det känns som att man står vid tröskeln och väger vad man ska göra.

Har ni några värdefulla tipsa? För er som kanske stått i en liknande sits?

Bokningssystem är ju inte direkt en liten marknad utan konkurrens.
Systemet är ju annars självgående, så så mycket jobb blir det inte för mig. Men låt säga man har några hundra kunder, då kommer det oavsett bli support och arbete nog för en heltidstjänst. Samt uppgradering av server mm.

All in eller vad gör man?

Senast redigerad av Johnny Viking den 2014-01-09 klockan 16:48 Anledning: stavning
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-09, 17:52 #2
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
Det du får göra är att få ner siffror på allt. Det är enda sättet att faktiskt se vilket val
du ska göra - säga upp dig eller stanna kvar.

Och för att få siffror på allt detta så behövs någon form av marknadsundersökning. Det
är inte helt enkelt eller pålitligt men på nåt sätt behöver du veta hur många system du
kan sälja.

När du börjat få ner siffror så väger du dessa mot ditt heltidsjobb och helt enkelt gör
ett val. Det är alltid roligare att vara egen och detta kan ju för många vara värt ett
antal tusenlappar i sämre lön, per månad. Men det är något du själv får räkna ut.

När du gjort detta val så får du fundera vidare om du ska ta in någon partner (antingen
bolagsägare eller en affärspartner) för att få systemet att lyfta. Det är svårt att göra allt själv.

Det är inte gjort på en helg..
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-09, 18:42 #3
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Ibland kan det vara möjligt att gå ner på halvtid på det vanliga jobbet under en period eller ibland ligger det också avtalat möjligheten att ta ett halvår-år "paus" och veta att ens tjänst är där efteråt. Har du något sådant i din vanliga heltidstjänst låter det ju som ett väldigt bra tillfälle.

Att försöka driva vidare projektet för fler och andra kunder samtidigt som du arbetar heltid känns dömt att stressa mer än det ger tillbaka. Även om du tar in någon/några personer på så många timmar du behöver i support och/eller vidareutveckling så är det det ju du som måste hålla koll på att de gör ett bra jobb såsom du tänkt det. Även om de är duktiga och pålitliga behöver de säkerligen en hel del handledning.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-09, 18:54 #4
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Vad är problemet, för mycket kunder och pengar eller att systemet skulle bli ostabilt?
Sitter i en stor verksamhet med mye stora kunder som kör tunga system men kan inte direkt dra någon jämförelse. Som Clarence säger så får du köra tjänstledigt i ett halvår om du känner för det, gå ner i arbetstid möjligen också.

Låter ju annars som att du har alla pusselbitarna på plats och du är redo för att skala men att du är lite räddare för att du inte skall kunna hålla SLA mot kund?
Se till att systemet kan vara så flytande som möjligt, så du kan skala det på något smidigt sätt bortsett från att kasta bättre hårdvara på det, kanske köra lite varnish för som front.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-09, 19:16 #5
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Tack för input! Jag har rätt bra överblick över kostnader för systemet, vilket under 100 kunder nog förbli vad det är idag, vilket är billigt då jag har en avbetald dedikerad server det tuffar på nu. Dock tänkt lägga det på en separat VPS (bort från mina övriga kunders hemsidor). En VPS man kan skala upp i kraft vid behov.

Rent tekniskt runt Varnish mm så tror jag inte det är något jag vill applicera på varken server eller ramverket. Har inte för den delen någon erfarenhet. Men kommer prestandaproblem vet jag iaf att varnish är the shit. Dock är mycket av systemet bakom inloggning och då vet jag inte hur optimalt cache av den typen är. Jag har dock oavsett hyffsad cache-hantering redan via det php-ramverk jag använder.

SLA är även inget jag hittills arbetat med, men man lär ju få läsa igenom de krav som ingår i sådant. Tror de flesta bokningssystem jag sett inte visar upp några direkta SLA-liknande dokument. Man liksom köper det man köper och förväntar sig 99.9% uptime och att systemet inte buggar ur, vilket är vad jag kommer bemöta mig mycket för att möta. Men självklart, stora kunder kan mycket väl kräva SLA.

Mitt problem ligger väl i att jag inte har någon erfarenhet att drifta ett system på detta sätt. Erfarenheten av när 100 kunder står ev. har en bugg som tar x timmar att lösa osv. 1 man = mycket ansvar. Speciellt då ett bokningssystem innehåller mycket persondata, transaktioner mm.

Inte rädd, men man får väl inse utmaningen
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-10, 10:04 #6
jchris jchris är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 3
jchris jchris är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 3
Hej.
En sak som ingen nämnt ännu är att betalande kunder ställer krav på anpassningar och vidareutveckling. Det finns alltid små skillnader i olika kunders verklighet och det du säljer är inte produktens specifikation per idag utan känslan av en fungerande lösning på kundens behov.
Att inte uppfylla de förväntningarna kan ge en hel del kritik och skitsnack som förstör det lugna företagandet vid sidan av.
jchris är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-10, 10:45 #7
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
jchris du har helt rätt, ofta vill kunder ändra färger på X eller ha egna kopplingar till Y och då kanske man skall erbjuda dem en appliance lösning som som är fristårnde andra kunder / vanliga plattan.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-10, 11:35 #8
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Färgsättning är redan möjlig. Sådana anpassningar har jag tänkt på, men, såklart... det kommer ju komma specialanpassningar som 1 kund av 1000 vill ha, men vill denna kund betala (om det är mycket) så får dom ju gärna det.

Men är det en funktion man inte tänkt på som gagnar många, ja då är det bara och sätta sig och koda
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-12, 04:06 #9
j0han j0han är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 270
j0han j0han är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 270
Jag är i exakt samma sits som dig och har också funderat lite över det. Har utvecklat ett system åt företaget jag jobbar för, vilket i sin tur har blivit så bra och fått väldigt positiv respons att jag tänker börja sälja tjänsten inom några veckor.

Vore kul att byta lite tankar och idéer. Du råkar inte bo i Stockholm Johnny?
j0han är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-12, 07:13 #10
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Hyr så mycket som möjligt av det som inte är grunden i ditt företag.

Istället för att koncentrera dig på att lära dig att drifta stora linuxmiljöer med 99.99% upptid kanske det är värt några kronor extra i månaden med tjänster som t.ex Heroku eller Appfog.

Skriv enhetstester till ditt system och kör dem automatiskt innan du pushar kod till produktion.

Se till att du är den som vet först om ditt system är nere så hinner du fixa det innan kunderna ringer, använd t.ex pingdom.

Använd t.ex Sentry (getsentry.com) för att se till så att du får felrapporter när besökare springer in i http 500's.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017