Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Att rodda ett stort system själv...!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-01-12, 06:15 #11
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
CotopaXi CotopaXi är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 321
Citat:
Ursprungligen postat av Johnny Viking Visa inlägg
Men är det en funktion man inte tänkt på som gagnar många, ja då är det bara och sätta sig och koda
Eller säg "Nej, inte just nu."

http://gettingreal.37signals.com/ Kapitel 2.
CotopaXi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-12, 13:20 #12
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Instämmer med CotopaXi (inlägg #10). Framför allt i det att du kan/bör köpa de tjänster som inte tillhör din kärnkompetens eller måste göra själv. Det finns massor med kompetenta personer att ta hjälp av.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-12, 15:33 #13
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Det finns olika aspekter på det hela, optimera och skala systemet så det blir stabilt och kräver lite hårdvara.

Eller bara pumpa på extra hårdvara, beroende på hur stor kundgrupp du får så är det idag billigare köpa in hårdvara än duktig kompetens för optimera allt. Ofta krävs stor del av koden skrivs om med.

Idag kostar servrar med några TB ram och 16-32 core nästan inget.

Sedan när du väljer leverantör bör du välja någon som kan uppfylla dina krav på SLA, du får räkna vad nertid kommer kosta vid X antal kunder emot vad det hade kostat dig med bättre SLA/redundans.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-12, 16:48 #14
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
För att det här att fungera gäller det att göra systemet och affärsmodellen kring det skalbart. Med det här menar jag främst att du i varje process ska försöka eliminera dig själv från arbete. Först och främst ska du se till så mycket som möjligt automatiseras. Saker som man brukar kunna automatisera helt är fakturering, uppskattande av nya kunder efter att de gjort en beställning, skapa m.m.

Det som inte går att automatisera men som kräver en del tid ska du försöka outsourca så mycket som det går. Exempel på saker du bör outsourca är drift / SLA och bokföring. Du behöver också simma ned behovet av till exempel kundtjänst så mycket som möjligt, exempelvis genom möjligheter för självhjälp. Om du känner att det blir mycket jobb med det och du inte ser något sätt att minska arbetsbelastningen kan du antingen även outsourca detta eller så försöker du vara mer selektiv när kunder du vill ha. Lär dig att tacka nej till kunder som du inte tror blir lönsamma eller som du tror kommer kräva mycket tid. När det trotts detta blir mycket kundtjänst är det nog dags att satsa på att göra det här på antingen heltid eller deltid inte outsourcing är ett alternativ.

Jag kan tipsa om boken "4-hour workweek". Den ger dig massa tips på hur du kan frigöra din tid och göra verksamheten mindre beroende av dig.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-12, 17:19 #15
j0han j0han är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 270
j0han j0han är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 270
Ska man köra ett system där alla kunder samlas i? Hur löser man då med eventuella skräddarsydda funktioner bäst?

Eller gör man en klon av systemet för varje kund? Finns det några enkla sätt att sköta uppdateringar vad gäller versioner då?
j0han är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-12, 17:27 #16
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av j0han Visa inlägg
Ska man köra ett system där alla kunder samlas i? Hur löser man då med eventuella skräddarsydda funktioner bäst?

Eller gör man en klon av systemet för varje kund? Finns det några enkla sätt att sköta uppdateringar vad gäller versioner då?
Ett system för alla så dör alla kunder om något skiter i sig, helt skilda påverkar oftast mycket mindre.

Dock mer jobb ha skilt, men du kan ju bygga det modulärt. Och kör svn för enkelt kunna uppgradera alla. Och kör du modulärt kan du ha en core/base sedan extra moduler för det som är skräddarsytt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-01-12, 21:57 #17
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Johnny Viking Johnny Viking är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2011
Inlägg: 273
Testbiten är jag lite dålig på... tyvärr. Det måste jag bättra mig på. Jag får dock skriva dom i efterhand. Systemet är fortfarande i en fas där det utvecklas väldigt mycket, så att upprätthålla phpunit-tester samtidigt kan vara lite för tufft, i det här skedet.

Dock har jag ett egengjort felhanteringssystem som varnar mig direkt om nått fel (500) påverkar slutkund. Då får jag ett mail, och åtgärd är iaf gjord inom några minuter.

Det är iaf utvecklande i sig att ta tanken på det hela seriöst och läsa på.
Johnny Viking är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017