Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Bärbar med utbytbar hårddisk

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-07-17, 15:25 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Standard Bärbar med utbytbar hårddisk

Jag börjar bli trött på att släpa min dator mellan hemmet och kontoret. Det vore så mycket enklare om jag bara kunde ta med mig hårddisken.

Jag letar därför efter en bärbar dator där man enkelt kan swappa hårddisken (behöver ej vara hot swap). Jag vill alltså inte behöva skruva och öppna chassit för att byta hårddisk. Utan jag vill kunna byta ut hårddisken med samma enkelhet som man byter batteri. Finns det bärbara datorer med den funktionaliteten?

Nu kommer ni att svara att jag borde skaffa mig en helt vanlig extern hårddisk. Jag försökte köra en extern hårddisk som systemdisk för många år sedan och det fungerade uselt. Men det kanske är annorlunda nu när det finns usb 3.0? Någon som provat att köra en extern hårddisk som systemdisk i "modern tid"? Det kanske inte längre finns några som helst nackdelar med att göra det?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-17, 16:03 #2
atw atw är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 45
atw atw är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 45
Låter lite krångligt milt sagt.

Varför inte lägga upp de filer du behöver i molnet, dropbox, skydrive eller liknande och så har du allt synkat och klart?

Annars finns ju sådana här som kanske löser ditt problem?
http://www.kjell.com/sortiment/dator...-5-3-5--p68685
atw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-17, 16:27 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Jag tror inte det går att installera OS och allt i tex dropbox eller skydrive? Jag är alltså inte ute efter att synca några worddokument och lite foton. Utan jag vill ha tillgång till systemfiler och hela operativsystemet.

En annan lösning skulle vara om det finns bärbara datorer med SATA-port på utsidan av chassit.

Problemet med dockingstationer och externa hårddiskar är att de ansluter via usb. USB är bra om man vill flytta lite filer. Men det känns inte som en bra lösning att boota med OS och allt via usb-porten...
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-17, 20:19 #4
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
Ara Ara är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 1 956
varför inte fixa en virtuell maskin som du kommer åt från var som helst? Eller en fysisk server dom du kör rdp imot? skruva ut HDD känns inte helt 2012 :-)

Jag har en vmwareserver med 12 "olika" datorer på tex för utveckling osv, också smidigt att alla har olika ipnr och man kan vara uppkopplad med flera olika vpnkonton samtidigt på "samma" maskin

http://aws.amazon.com/ec2/instance-types/

http://www.vmware.com/se/products.html
Ara är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-17, 22:12 #5
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Gustav:
Tänk på att båda datorerna behöver vara i stort sett identiska för att du ska kunna
använda samma systemdisk i båda.

Sen, nej. Laptops ska vara så små och smidiga som möjligt. Alla former av vaggor tar
stor plats (särskilt tjocklek) och gör konstruktionen mer komplicerad (dyr). Inte så
vanligt. Men kolla Dells Latitude-serier. På vissa modeller finns både det ena och andra
som kan köras mer modulärt.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-17, 23:08 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Jag tror det kan vara relevant att tala om varför du vill göra detta? Vilka arbetsuppgifter är det som du behöver kunna utföra på det viset?

Handlar det om dokument, kod, bilder och dylikt så är det en onödigt krånglig lösning. Viktig programvara känns normalt sett inte övermäktigt att installera dubbel uppsättning av eller så kan man helt enkelt bara köra en virtuell miljö som Ara föreslog.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-17, 23:21 #7
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
Wackerberg Wackerberg är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Inlägg: 259
Istället för att ifrågasätta nödvändigheten...

Hade tidigare en HP NC8000 med s.k. multibay. Där kunde man sätta in ett extra batteri eller en extra hårddisk. Borde gå att göra den till systemdisk. Vet ej om HP har fortsatt med konceptet.

För stationära tycker jag det borde finnas fler lösningar!

Av nyfikenet, hur använder du samma system på två olika maskiner? (Har tidigare vart med om att Windows inte tyckt om att man byter moderkort även ifall de är snarlika. )
Wackerberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-17, 23:30 #8
John Adamss avatar
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
John Adams John Adams är inte uppkopplad
Flitig postare
John Adamss avatar
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 456
Varför inte skaffa sig två st Apple datorer med sync via Icloud? allt synkas i realtime mellan enheterna. vill gärna citera Steve jobs "it's too damn difficult to make simple"

Synka via Icloud har funkat bra för min del iallafall.
John Adams är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-18, 02:13 #9
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Jag tror det kan vara relevant att tala om varför du vill göra detta? Vilka arbetsuppgifter är det som du behöver kunna utföra på det viset?
Det blir för långt och invecklat att motivera. Men jag kan säga att problemet omfattar axelklaffarna på mina kavajer, daglig motion, en önskan om att inte dela med mig av privata semesterbilder på gamla flickvänner till mina arbetskollegor och ett tvångsmässigt behov av att stänga av elektronik som jag för stunden inte använder.

Men vi kan omformulera problemformuleringen: Hur ska jag kunna dela data mellan två datorer, utan att synka dem och med bara en dator påslagen? Och hur kan jag köpa en dator med stor skärm som samtidigt är liten att bära med sig?

Att rycka disken, var helt enkelt den enda lösningen jag kunde kom på.

Jag hade hoppats på att det skulle finnas någon standardiserad och allmän lösning. Men tydligen inte. Så jag får väl leva med utslitna kavajer
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-07-18, 02:15 #10
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Gustav:
Men kolla Dells Latitude-serier. På vissa modeller finns både det ena och andra
som kan köras mer modulärt.
Tack för tipset. Jag har mailat min säljare. Men förmodligen har jag redan lagt ner "projektet". Det blev lite krångligare än vad jag hade tänkt mig. Jag hade som sagt önskat att det hade varit lika enkelt som att byta batteri. Men det är det uppenbarligen inte och då får det förmodligen vara.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017