Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Försäendelse har inte kommit fram - ord mot ord!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-01-13, 10:24 #1
_Niclas_ _Niclas_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 103
_Niclas_ _Niclas_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 103
Standard Försäendelse har inte kommit fram - ord mot ord!

Scenario

Kund handlar mot förskottbetalning i webbshop före jul och jag skickar varan (värde 500 kronor) före jul.

Kund hör av sig den 10 januari, och frågar vart varan tagit vägen.

Efter lite efterforskning och mailväxling i några dagar så ser jag att filmen har skickat till hans gamla adress. Eftersom han är en tidigare kund i shoppen där han hade sin gamla adress när han beställt ny vara i år men inte uppdaterat sin adress vid årets beställning

Den har inte kommit i retur til mig, jag har pratat med det lokala postkontoret som inte hade det på någon hylla. De verkar vara ett litet seriöst postkontor som vet om sina kunder och brev/paket som kommer fel, returer mm mm. Och de trodde att även om den skickats till den gamla adressen kan de nog till 99% skickat den till den nya adressen då de har koll på sitt distikt.

Men vad göra nu? Brevet kan ju faktiskt ha kommit bort innan den kom fram till orten ute på landet eller till och med när det skickats i retur till huvudstaden. Men den kan också kommit fram och kunder kör en chansning eller så har han slarvat bort den.

Läge för God will eller Bad will? Han har ju betalt för varan, och jag går inte back på den om jag skickar en ny. Även om det skulle kännas surt att bli blåst.

Status just nu är att jag nog skickar en ny vara, mest för att hålla god service och han har handlat förrut utan strul.

Men vad säger konsumentlagen, har någon här råkat ut för liknande case och hur ofta händer det att försändelser försvinner på posten (lex Karl-bertil?)
_Niclas_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-13, 10:52 #2
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
om det är skickat som brev är det nog kört att reklamera försändelsen pga postens regler, men jag anser att kunden inte skall drabbas då det inte är dennes fel.

Good-will mot kund imo.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-13, 12:44 #3
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 524
Bit i det sura äpplet och skicka en ny och påpeka till kunden att han angett en gammal adress.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-13, 12:51 #4
daniel_s avatar
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
daniel_ daniel_ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
daniel_s avatar
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 1 603
Detta är smällar man får ta när man väljer att ha brevförsändelser. Trist, men det finns tyvärr inte mycket man kan göra. Det är trots allt du som har ansvaret för att försändelsen når kunden. Om denne angivit en felaktig adress ska den gå i retur och sedan kan du skicka igen, då kan du kräva portoavgift.

I annat fall, så är det som Wojt skriver, bara att bita i det sura äpplet och skicka en ny, alternativt återbetala beloppet.

Detta har hänt oss några gånger och då har vi handlat enligt ovanstående. Det är emellertid alltid en avvägning man får göra mot portoförtjänst och svinnet som uppstår. Är värdet på varorna högre så är det säkrare att skicka med spårbar försändelse.
daniel_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-13, 12:52 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 3 171
Det du beskriver händer mitt företag ungefär tio gånger i veckan (ingen överdrift). Posten slarvar bort försändelser. Kunder stjäl. Oavsett vilket så är det du som säljare som står risken. Bara att skicka kundens varor en andra gång eller att återbetala pengarna. Har du precis startat verksamheten så kan jag tala om att det här kommer du att få göra ofta och mycket. Skrymmande brev är ett helvete.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-13, 13:25 #6
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Detta är vardagsmat för de flesta e-handlare. Bara att skicka om eftersom du måste kunna garantera att försändelsen når kunden. Själv hade vi såpass mkt problem att vi gick över till att alltid köra spårbart.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-13, 17:12 #7
palmiks avatar
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare
palmiks avatar
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 345
Skickar du med vanligt brev finns det i praktiken inget du kan göra om kunden säger det inte kommit fram.

I detta fallet solklart imho att man skickar en ny vara då det är en återkommande (nöjd) kund som inser han gjort fel då han skrivit sin gamla adress och säkert kommer säga mkt snällt om din shop efter du skickat hans vara på nytt .

P.S. Sen tycker jag det är viktigt att man påpekar man gör en förlust på ordern i detta fallet, kunder tror väldigt ofta man som handlare alltid har grymma påslag på sina produkter. I fallet filmer gissar jag det är tufft.

Senast redigerad av palmik den 2010-01-13 klockan 17:14
palmik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-13, 23:37 #8
_Niclas_ _Niclas_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 103
_Niclas_ _Niclas_ är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Inlägg: 103
Yes, äpplet är uppätet och har skickat en ny försändelse med posten idag, så får vi hoppas att det kommer fram ordentligt. För min del var det faktiskt första gången som jag råkade ut för det här "problemet".
_Niclas_ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-01-13, 23:54 #9
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Posten är hemska. Jag har fått diverse brev som öppnats av misstag efter att posten slarvat och delat ut fel. Ett tag hade jag minst ett brev som inte var till min postbox varje gång jag tömde den.

Bästa fallet hittills var väl när en faktura kom lite väl sent och hade varit hos svenska kyrkan och vänt varpå det också ankomststämplats innan misstaget upptäcktes.

Det måste försvinna otroliga mängder i postens hantering...
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017