Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Transfer av .com - 5-18 arbetsdagar!

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-11-04, 08:53 #1
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Standard Transfer av .com - 5-18 arbetsdagar!

Jag håller på att sälja av stora delar av min sajtpark (som ni kanske märkt). Jag har alla mina domäner hos Binero men i samband med flytten så gör jag en transfer till Loopia och därefter en överlåtelse. Detta då man kan göra det med bank-id och slipper skriva ut/scanna in blanketter.

Nu sålde jag precis några .com och satte igång en transfer. .nu och .se brukar gå på minuter men dessa verkade ha fastnat. Efter ett samtal med supporten insåg jag att det tar 5-18 arbetsdagar att göra en .com-transfer. Detta är ju helt galet. Det har alltså inte med webbhotellet att göra utan .com i sig.

Jag kände (uppenbarligen) inte till detta och tänkte bara nämna detta så ni också blir uppmärksammade på det.

Är detta något nytt, egentligen?
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-04, 12:47 #2
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Brukar väl gå på några dagar, men jag har för mej att en transfer med auth kod skall ta max 5 dagar. Man gör ju oftast inte ett ägarbyte på samma sätt som på exempelvis IIS.


What is a thin vs thick registry or whois?

In a thin domain registry the domain contact information is held by the registrar. The registry whois just holds a referral to the registrar, the registration, expiry, update date, nameservers and domain status.
A thick domain registry holds all of the contact information needed for the domain names.
After a transition of .ORG to a thick whois in 2003 .COM and .NET are the only generic Top Level Domains (gTLDs) still using a thin registry. Many of the ccTLD (country code top level domain) registries that were running thin registries are switching to using the Extensible Provisioning Protocol (EPP) protocol for the registrars to communicate with them, which normally goes hand in hand with a ‘thick whois’.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-04, 17:33 #3
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
DanielN DanielN är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2011
Inlägg: 330
Köpte en chilensk domän åt en kund en gång. Tog 1 månad ;-)
DanielN är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-05, 09:04 #4
clirres avatar
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
clirre clirre är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
clirres avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 1 035
Citat:
Ursprungligen postat av DanielN Visa inlägg
Köpte en chilensk domän åt en kund en gång. Tog 1 månad ;-)
Det kan alltid bli värre Det får mig att tänka på om man skulle köpa shopping.nk (som jag rakt av gissar är Nordkorea). Det kan bli en spännande resa
clirre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-05, 09:07 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av clirre Visa inlägg
Det kan alltid bli värre Det får mig att tänka på om man skulle köpa shopping.nk (som jag rakt av gissar är Nordkorea). Det kan bli en spännande resa
.nk finns nog inte ens?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-12, 10:04 #6
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 537
Det kan gå fort. Om man flyttar mellan 2 registrars som båda har infört det nya registyavtalets alla funktioner, framför allt där man låter den gamla registreraren att skicka ut ett epost om att någon har startat en transfer ut och där kunden då bekräftar detta omg,då kan du göra en com net transfer på 10 minuter. Om registreraren istället väntar på att maximal timeout ska ske, ja då kommer det att ta många dagar.

Om domänerna ligger hos godaddy så kan det gå fort. Jag har flyttat domäner åt våra kunder till oss på 10 minuter. Jag måste dock säga att det hör till ovanligheterna. Varför skulle den registrar som förlorar domänen lägga tid och pengar på att göra en transfer snabbare än vad han behöver??
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-11-13, 13:03 #7
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jun 2005
Inlägg: 1 900
Citat:
Ursprungligen postat av lazat Visa inlägg
Varför skulle den registrar som förlorar domänen lägga tid och pengar på att göra en transfer snabbare än vad han behöver??
Nu kostar det väl förmodligen inte mer och går ej åt mer tid att hantera en flytt omgående än om fem dagar (undantag kan kanske finnas), men skillnaden är väl att man får en glad kund (kunder kan ju komma tillbaka, flytta enstaka domäner etc.) om man hanterar det snabbt och smidigt.
__________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen.
Xamda är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017