Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


6st. LL-domäner under .nu släppta

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-08, 20:30 #11
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
preppie - nu gjorde du ett misstag såna frågor går jag i spinn på..

Jag är nog ganska mycket analytiker, men med ett stort intresse för domäner.
Som många också känner till har jag under flera års tid jobbat främst mot .se och .nu, men också mot flera andra som .com, .net mfl. TLDer. Och den viktigaste faktorn som jag ser är att domänregistreringar ökar hela tiden - lokalt, nationellt och globalt - Jag är övertygad om att det kommer att fortsätta så under mycket lång tid.

Varför tycker jag då att det är intressant med .nu? Hmm ja var ska jag börja..
"Nu" betyder "Nu" för över 31 miljoner européer! (Svenskar, Danskar och Holländare)
Alltså TLDn drar "naturligt" intresse för 3 språk - medan .se endast från 1

Tar vi .se så har den TLDn en presumtiv kundkrets på 9,2 miljoner - fler "kan" den inte attrahera - för vi är inte fler.
.se-TLDn i sig har ca 730 000 registrerade domäner, medan .nu enligt min uppskattning har ca 130 000 registrerade domäner totalt dvs ca 18% av motsvarande registreringar under .se

Vidare tar vi danskarna - under .dk finns det ca 835 000 registrerade domäner - och alltså 130 000 .nu - vilket motsvarar 15,5%
Och slutligen så har .nl drygt 2,9 miljoner registrerade domäner - och där motsvarar .nu 4,5%
Det ger alltså ett ordentligt "spelutrymme" för den "näst bästa naturliga TLDn" för respektive land.

Går man sedan vidare med att "Nu" betyder "naken"för ca 270 000 000 människor (Frankrike 64,5milj, Portugal 10,6milj, Franskspråkiga Kanada 6,8milj och Brasilien 186milj.) så får man ytterliggare en dimension..

Och då har jag inte ens snuddat vid att ".nu" uttalas "new" och har möjlighet att attrahera den engelskspråkiga världen, detta är också intressant då Nunames sk premiumauktioner visat sig gå allra bäst för just engelska ord. Och det ska bli spännande att se vad som landar på [co.nu] som gick till en Brittisk budgivare i den senaste Premiumauktionen - när Britternas "vanliga" TLD är [.co.uk]

Ganska tydligt finns det redan här en stor potential till "merförsäljning" för aktiva ombud..detta bör enligt mig vara understött av aktuellt domänregister.

Men allt detta "kan" ju vem som helst plocka fram uppgifter om och är egentligen inget speciellt.

Sen kommer en rad andra faktorer in, som att Danny Aerts på .SE (eller egentligen VeriSign) påvisat att .com-TLDn (som är #2 för Svenskt vidkommande) tappar succesivt på den Svenska marknaden, vilket på (iofs ganska lång) sikt borde innebära att .nu blir/är den "näst" viktigaste TLDn i Sverige (som i dagsläget är #3) till antal registrerade domäner sett.

Att .nu-TLDn visat sig dra ett intresse (registreringar) från håll (Korea, Japan, Ryssland, Luxemburg, Tyskland och Belgien) som jag inte hittar någon egentlig orsak till, mer än att intresset ökat generellt för .nu

Att Premiumauktionerna dragit så pass stora summor (större summor än den officiellt mest kostsamma .se-domänen gått för).

Att .nu-TLDn trots brist på något större marknadsuppmuntrande initiativ under flera år, trots allt ökar hela tiden, främst i Sverige och Holland, men också i de andra länderna jag räknade upp).
Det är för mig en positiv tendens eller ett naturligt "flow" - visst .nu ökar inte lika markant som .se på den Svenska marknaden, som sedan Danny Aerts sattes vid rodret för .se satsat en hel del på dels offentlig marknadsföring (som jag mer än två gånger ifrågasatt), men också genom "gratiskampanjer" och "gentemot ombuden kraftigt subventionerade" kampanjer.
Men fortfarande finns det också en rad Svenska verksamheter som valt/väljer .nu som sin huvuddomän - något som också ökar - detta är också positivt.

"Problemet" med .se (som jag ser det) är att .se-TLDn snart når en kritisk massa - dvs visst kommer fortfarande .se-domäner att registreras - men vid ca en miljon domäner (som .se siktar på att nå år 2010), så är de flesta "bättre" .se-alternativen för en verksamhet upptagna - vilket då ger två alternativ - köp en domän på andrahandsmarknaden, eller satsa på en annan TLD. Detta gäller även för .dk och .nl och är nog därför de Holländska registreringarna fortsätter att öka (trots brist på marknadsföring). Men hos Danskarna däremot verkar det gå lite trögare, de verkar vara "mer trogna sin ccTLD" då de med 5,4miljoner invånare har 835K reggade .dk-domäner (mot Svenskarnas 730K med våra 9,2miljoner). Visst kan man hitta orsaker som att .dk är billigare och tidigare liberaliserad än .se - men jag tror inte att det är enda orsaken utan det registreras en hel del .com-domäner i Danmark - varför vet jag inte.

Däremot registreras en del konstigt nog i Norge - trots att "nu" heter "nå" på Norska - men jag tror att det grundar sig i att .no-domäner bara kan registreras av Norska företag (eller utländska) som är registrerade i "Brønnøysundregistrene" (motsvarigheten till vårt bolagsregister) och dessa bolag får maximalt registrera 20 stycken .no-domäner var. Sedan att bokstaven "u" ligger ganska nära "o" på våra qwerty-tangentbord tror jag spelar mindre roll - eller något få tänker på iaf.

I dagsläget ser jag 3 faktorer som är direkt negativa för .nuTLDn, men Nunames är som jag ser det en liten flexibel organisation på runt 10 pers - där jag gissar att mycket kan hända väldigt snabbt om det vill sig.

Men för att summera det hela litegrann:
"nu" kommer alltid att ha en "naturlig" publik på drygt 31 miljoner under 3 språk, Sedan har det viss betydelse även på världsspråken Engelska och Franska, och även Portugisiska. När .se, .dk och .nl blir "överhettade" ser jag .nu som det naturliga alternativet.

Sen finns det lite av en "hidden agenda" eller vad man ska kalla det ...eller faktorer som jag håller för mig själv, som gör att jag "sedan en tid" inriktat mig ganska hårt på .nu-domäner.

Jag skulle kunnat ha skrivit "Jag tror på .nu" istället..men ville gärna utveckla mitt "off-topicsvar"
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 20:48 #12
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Du är nog den pratgladaste här på forumet
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 20:53 #13
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by aquastorm@Jun 8 2008, 20:48
Du är nog den pratgladaste här på forumet
Nu vet jag inte om det var menat positivt eller negativt, men det är inget har har emot, sålänge läsare ser det jag skriver som intressant eller upplysande..
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 21:00 #14
matzii matzii är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 757
matzii matzii är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 757
jag uppskattar energin du lägger ner på .nu domänerna så du vet det!
matzii är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-08, 21:22 #15
preppie preppie är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 368
preppie preppie är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 368
hehe, jo jag vet, men tack snälla för din tid att svara på detta. Mkt intressant analys samt det är en fröjd att läsa dina inlägg.
preppie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-09, 11:44 #16
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Idag är det en speciell dag! Det är årsdagen från det att Nunames chockhöjde priset på 1- och 2-teckensdomäner.
Trots det kraftiga priset så dammsögs nästan alla upp.
(och när jag tänker efter är det ju lite intressant att Demand Media(Enom) registrerade ett gäng 1 och 2 dagar innan prishöjningen - öhh kan det ha att göra med att man som reseller fick informationen innan det gick ut till allmänheten )

Och det har också släppts MÅNGA domäner idag av detta slag
- jag har namnslagit på flera av dem hos Nunames och de är alla registreringsbara just nu
(skriver så eftersom det verkar finnas ett glapp som lägger till 42 dagars karantän om man inte skyndar sig på)

Observera nu bara att dessa domäner är mycket kostsamma:
1-teckens domäner kostar 500 Euro per år och 2-teckens domäner 250 Euro per år.

Men jag gissar att det är en och annan som kommer att plocka några guldkorn idag.

1-teckens (500 Euro per år)
0
7
9
h
j
k
p
r
t
w
z


2-teckens (250 Euro per år)

12
20
30
3d
40
60
69
70
80
90
ae
ah
ek
ho
mi
pn
ps
sk
sp
ss
su
ti
to
tr
tw
ua
up
vd
vw
wi
wk
ww
yo
zy
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017