Kom ihåg mig?

Söker Malta Expert för Konsultation

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2016-04-14, 21:54 #1
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Standard Söker Malta Expert för Konsultation

Hej,

Söker omgående expert inom Malta företag.

Har varit i kontakt med en hel del företag som hjälper till med processen med att starta upp och komma igång med företag i Malta men jag har en hel del frågor som jag vill ha svar på för att lära mig mer innan jag tar steget.

Föredrar möte i Stockholm men kan nog gå bra med telefon också.

Betalar per timme, tack.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-15, 08:43 #2
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Patrik (patrikweb) är din man.

Senast redigerad av jayzee den 2016-04-15 klockan 08:45
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-15, 08:53 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Hej,

Söker omgående expert inom Malta företag.

Har varit i kontakt med en hel del företag som hjälper till med processen med att starta upp och komma igång med företag i Malta men jag har en hel del frågor som jag vill ha svar på för att lära mig mer innan jag tar steget.

Föredrar möte i Stockholm men kan nog gå bra med telefon också.

Betalar per timme, tack.
Vad har du för frågor? Är det inom skatteplanering krävs det i regel mer än ett bolag bara för får det bli bra.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-15, 09:03 #4
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Vad har du för frågor? Är det inom skatteplanering krävs det i regel mer än ett bolag bara för får det bli bra.
Jag är ok med att betala 5% skatt, vill inte komplicera det hela med offshore holding och liknande.

Det är många frågor:

Har hört att man måste bo minst 6 månader i Malta per år och flytta ut från Sverige. Betyder det att man kan bo permanent på Malta eller måste man resa ut efter 6 månader?

Behöver man Malta ID för att bo och driva företag där?

Det där med bankreferens från Sverige för att öppna bankkonto i Malta för företaget har hört att det är svårt med det nuförtiden, vad gör man om man blir nekad bankkonto till företaget?

Vad kostar egentligen helhetstjänster där dem startar företaget åt dig inklusive allt + bankkonto? (nyttföretag)

Priserna varierar tydligen från 2-3 tusen euro upp till 20 tusen euro, för samma tjänst.

Vill bara imformera mig rätt, så det inte blir fel eller att jag missar något viktigt.

Tack!
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-15, 09:47 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Jag är ok med att betala 5% skatt, vill inte komplicera det hela med offshore holding och liknande.

Det är många frågor:

Har hört att man måste bo minst 6 månader i Malta per år och flytta ut från Sverige. Betyder det att man kan bo permanent på Malta eller måste man resa ut efter 6 månader?

Behöver man Malta ID för att bo och driva företag där?

Det där med bankreferens från Sverige för att öppna bankkonto i Malta för företaget har hört att det är svårt med det nuförtiden, vad gör man om man blir nekad bankkonto till företaget?

Vad kostar egentligen helhetstjänster där dem startar företaget åt dig inklusive allt + bankkonto? (nyttföretag)

Priserna varierar tydligen från 2-3 tusen euro upp till 20 tusen euro, för samma tjänst.

Vill bara imformera mig rätt, så det inte blir fel eller att jag missar något viktigt.

Tack!
5% bolagsskatt får du endast om Malta bolaget ägs av ett utländskt bolag eller person. Så bor du på Malta kan du inte få 5% bolagsskatt om du inte skapar ett bolag utanför Malta som äger bolaget.

Du behöver bo 6 månader på Malta för bli resident för skatt här, dock ska du även betala inkomstskatt för alla pengar du tar in på Malta. Men det kan du lösa genom låta pengarna ligga ett år extra utomlands i annat bolag dit du betalade utdelningen från Malta bolaget. Efter kan du ta in pengarna som kapital skattefritt.

Annan lösning är du tar ut pengar som lån till Malta, lån är ingen inkomst. Lånet betalar du tillbaka från ditt utländska företag/konto. Alltså har du aldrig remitterad någon inkomst till Malta du ska betala skatt för.

Så finns väldigt många lösningar här på slippa skatt eller komma undan med 5%

Du behöver inte Malta ID för starta företag, och du kommer alltid hitta företagskonto för Malta bolag utan problem här. Undantag är porr / dating etc som du får svårt få konto för.

Priser skiljer ju rätt mycket, räkna 3-6kEUR alla fall.

Sedan från 3-6kEUR om året för bokföring och revisor, 1000-2000EUR om året för någon ska stå som sekreterare och erbjuda företagsadress.

Ska du bo i Malta ska man ansöka om få bli resident, inga konstigheter bara lite pappersjobb etc. Dock kan du bo på Malta som ett spöke, många gör det. Är ju Schengen så ingen har koll. Dock är praxis via Schengen avtalet man max får bo 3 månader i sträck i ett annat EU land (Utan att registrera sig som resident) sedan åka ut 3 månader för få komma tillbaka.

Dock har ingen koll på det, samma sak ingen slänger ut alla romer i Sverige som varit i landet över 3 månader.

Du kan så klart fortfarande bo i Sverige med Malta bolag, dock ingen fördel för dig bolaget i princip får fast driftställe i Sverige då och ska beskattas där. Dock går det lösa det genom du sätter någon som sköter hela bolag i Malta som står som VD och så. Sedan göra utdelningen till bolag i Dubai någon annan står på eller som ägs av en trust.

Så helt möjligt bygga saker helt lagligt eller under gråzone för undvika skatt, dock kan du omöjligt bo i Sverige och ta del av pengarna lagligt. Det är hela saken i det hela, sedan visst du kan åka till Dubai och hämta en resväska med kontanter men det är annan sak och fortfarande inte lagligt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-15, 10:31 #6
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
5% bolagsskatt får du endast om Malta bolaget ägs av ett utländskt bolag eller person. Så bor du på Malta kan du inte få 5% bolagsskatt om du inte skapar ett bolag utanför Malta som äger bolaget.
Blev uppringd av en i Malta 10 minuter sedan, och enligt honom betalar jag ungefär 12% i inkomst skatt i Malta när jag tar ut lön. Jag tyckte det var helt ok mycket lägre än Sverige, han sa också att man kunde starta holding strukturen och offshore även senare, men starta med den enkla endast Malta modellen först.

Jag betalar gärna 12%

Citat:
Du behöver bo 6 månader på Malta för bli resident för skatt här, dock ska du även betala inkomstskatt för alla pengar du tar in på Malta. Men det kan du lösa genom låta pengarna ligga ett år extra utomlands i annat bolag dit du betalade utdelningen från Malta bolaget. Efter kan du ta in pengarna som kapital skattefritt.

Annan lösning är du tar ut pengar som lån till Malta, lån är ingen inkomst. Lånet betalar du tillbaka från ditt utländska företag/konto. Alltså har du aldrig remitterad någon inkomst till Malta du ska betala skatt för.
Återigen han jag pratade med sa att jag behövde skattas i Sverige tills årsskiftet, kan jag ta ut lön i ett nytt Malta bolag 1-2 månader efter flytt och start av företag?

Citat:
Priser skiljer ju rätt mycket, räkna 3-6kEUR alla fall.
Det är ju dyrt, antar att jag hittat fel företag när dem börjar prata om över 10 tusen euro.

Det roliga är att jag läser om malta i vissa bloggar och det står att Malta är billigt att man inte behöver 50,000kr för AB som i Sverige osv. Men det låter som lika dyrt.

Visst flyttar man över ett företag som går bra, inga problem alls. Men startar man helt nytt tycker jag det är dyrt med 3-6 tusen euro du nämnt och alla andra dyra utgifter för redovisning. Fick email där det står att bankkonto i Malta kostar 250 euro om året och dem vill ha 450 euro bara för att öppna den.

Det hela låter lite konstigt/dyrt med tanke på att medellönen i Malta är omkring 100,000kr Så dem får årslön på 2 personer som mig?

Citat:
Dock har ingen koll på det, samma sak ingen slänger ut alla romer i Sverige som varit i landet över 3 månader.


Jag tänker bo i Malta, flytta dit för gott och bo där i över 10 år tills jag byggt upp mitt imperium, sägs att jag måste skriva ut mig från Sverige så att jag inte blir skatteskyldig här vilket är lätt.
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-15, 11:03 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Blev uppringd av en i Malta 10 minuter sedan, och enligt honom betalar jag ungefär 12% i inkomst skatt i Malta när jag tar ut lön. Jag tyckte det var helt ok mycket lägre än Sverige, han sa också att man kunde starta holding strukturen och offshore även senare, men starta med den enkla endast Malta modellen först.

Jag betalar gärna 12%



Återigen han jag pratade med sa att jag behövde skattas i Sverige tills årsskiftet, kan jag ta ut lön i ett nytt Malta bolag 1-2 månader efter flytt och start av företag?



Det är ju dyrt, antar att jag hittat fel företag när dem börjar prata om över 10 tusen euro.

Det roliga är att jag läser om malta i vissa bloggar och det står att Malta är billigt att man inte behöver 50,000kr för AB som i Sverige osv. Men det låter som lika dyrt.

Visst flyttar man över ett företag som går bra, inga problem alls. Men startar man helt nytt tycker jag det är dyrt med 3-6 tusen euro du nämnt och alla andra dyra utgifter för redovisning. Fick email där det står att bankkonto i Malta kostar 250 euro om året och dem vill ha 450 euro bara för att öppna den.

Det hela låter lite konstigt/dyrt med tanke på att medellönen i Malta är omkring 100,000kr Så dem får årslön på 2 personer som mig?





Jag tänker bo i Malta, flytta dit för gott och bo där i över 10 år tills jag byggt upp mitt imperium, sägs att jag måste skriva ut mig från Sverige så att jag inte blir skatteskyldig här vilket är lätt.
Beror på vilken lön du räknar på, högsta inkomstskatt är på 35%. Sedan finns det vissa program för rika som ger 15% skatt om man har hög inkomst utanför Malta och vill ta in.

Du kan räkna ut skatt på http://maltasalary.com/

Hur du vill ta ut lön i eget Malta bolag bestämmer du själv, och när det gäller löneinkomst gäller 6 månaders regeln och ett års regeln. Så du kommer bara beskattas i Malta för lönen om du bor där.

Du kan starta bolaget helt själv om du vill och sköta allt via Malta alla myndigheter, och ingen hemlighet jurister och bokföringsfirmor tar bra betalt för sina tjänster.

Jag kan förhandla ner pris lite via mina partner och kontakter här, men räkna ändå med en del kostnad. När du väl har bolaget och är moms registrerad får du ju tillbaka momsen på 18% på varje tjänst.

Dock när du startar nytt bolag kommer du ju få betala 18% moms till dom som fixar allt om du inte har ett bolag redan du kan fixa moms fritt via.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-15, 11:27 #8
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Beror på vilken lön du räknar på, högsta inkomstskatt är på 35%. Sedan finns det vissa program för rika som ger 15% skatt om man har hög inkomst utanför Malta och vill ta in.

Du kan räkna ut skatt på http://maltasalary.com/

Hur du vill ta ut lön i eget Malta bolag bestämmer du själv, och när det gäller löneinkomst gäller 6 månaders regeln och ett års regeln. Så du kommer bara beskattas i Malta för lönen om du bor där.

Du kan starta bolaget helt själv om du vill och sköta allt via Malta alla myndigheter, och ingen hemlighet jurister och bokföringsfirmor tar bra betalt för sina tjänster.

Jag kan förhandla ner pris lite via mina partner och kontakter här, men räkna ändå med en del kostnad. När du väl har bolaget och är moms registrerad får du ju tillbaka momsen på 18% på varje tjänst.

Dock när du startar nytt bolag kommer du ju få betala 18% moms till dom som fixar allt om du inte har ett bolag redan du kan fixa moms fritt via.
Tack för svaren!

Nej rör sig om helt nytt bolag så kan inte dra av.

Jag är ok med 2-3 tusen euro inklusive bank konto och allt så det kommer igång.

Sjukvård är viktigt för mig, vad är det för alternativ då?
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-15, 11:34 #9
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
Tack för svaren!

Nej rör sig om helt nytt bolag så kan inte dra av.

Jag är ok med 2-3 tusen euro inklusive bank konto och allt så det kommer igång.

Sjukvård är viktigt för mig, vad är det för alternativ då?
Du får räkna runt det alla fall för driva bolag här som grund, en lösning jag erbjuder utvalda klienter som inte vill ha kostnad och allt pappersjobb är låter klienter fakturera via mina bolagsstrukturer mot viss % av det som faktureras. Dock väldig noga med verksamhet då ska vara helt laglig. För många IT personer som flyttar till Malta tycker det lite osmidigt med ha bolag själv.

Bor du på Malta och betalar SSC ingår offentligvård. Finns dock bra privatsjukhus på Malta så rekommenderar privatsjukvårdförsäkring.

Jag har den bästa som gäller hela världen på privatsjukhus. Betalar bara 200€ mån något för den. Vill du ha lokal försäkring som bara gäller privatsjukhus på Malta lär det bli även mycket billigare.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2016-04-17, 19:02 #10
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2013
Inlägg: 851
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Du får räkna runt det alla fall för driva bolag här som grund, en lösning jag erbjuder utvalda klienter som inte vill ha kostnad och allt pappersjobb är låter klienter fakturera via mina bolagsstrukturer mot viss % av det som faktureras. Dock väldig noga med verksamhet då ska vara helt laglig. För många IT personer som flyttar till Malta tycker det lite osmidigt med ha bolag själv.

Bor du på Malta och betalar SSC ingår offentligvård. Finns dock bra privatsjukhus på Malta så rekommenderar privatsjukvårdförsäkring.

Jag har den bästa som gäller hela världen på privatsjukhus. Betalar bara 200€ mån något för den. Vill du ha lokal försäkring som bara gäller privatsjukhus på Malta lär det bli även mycket billigare.

Privatvård för 200 Euro per månad låter intressant, vad är det för företag?
Priset är helt ok om man är ensam, men vill jag ha det för hela familjen blir det dyrare, kanske dem har bättre pris för hela familjen.

Ingår tandvård, om inte hur gör du med det?

Tack för erbjudandet om fakturering, verksamheten jag har är 100% lagligt. Men det rör sig om tusentals transaktioner per vecka. Jobbar B2C inte B2B.

Finns det något bank man kan ha i Sverige som också finns i Malta?

Tänker det kanske är bra att jobba med samma bank, kollade HSBC Sverige men dem har bara premium kunder som har många miljoner:
"HSBC Private Bank is for clients with USD5 million or more to invest."
https://www.hsbcprivatebank.com/en/a...-east&c=sweden
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017