Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Söker en bra DNS hanterare.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-06-03, 15:11 #1
RickardPs avatar
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 515
RickardP RickardP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
RickardPs avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 515
Jag söker en bra DNS hanterare, jag vet inte vad rätta benämningen på detta skulle vara men jag använder idag LoopiaDNS och Binero´s DNS hantering.

Jag gillar båda 2 på olika sätt men en blanding av båda vore riktigt skyst.

Jag tänkte jag skriver up fördelar och nackdelar och så vill jag ha tips på bättre system/webbhotell för ENDAST DNS hanteringen.

LoopiaDNS
+ Enkelt och smidig översikt över alla domäner
+ Enklare dns ändringar fungerar klockrent
+ Stilren design
- Massändringar är inte vad jag skulle kalla Massändringar i deras fall då det i dagsläget endast går att skapa nya DNS poster inte ändra något.
- Ingen som helst profil hantering (jämfört med Binero)
- Går inte att sätta CNAME för själva huvud domänen/DNS:en, men för subdomäner/DNS:er går det bra.
- E-post forward med catch all fungerar inte för mig, om detta beror på att jag kört egen mail server tidigare eller inte vet jag ej men har aktiverat det för ett antal domäner och ingen fungerar det för (har lagt support ärende på detta idag)

Binero
+ Enkla DNS inställningar fungerar väldigt bra
+ Profil hanteringen av DNS inställningar är så jävla skön när man tex ska flytta 10 domäner från en server till en annan + vill ha kvar dns inställningar än att skriva dem på nytt för alla nya domäner man köper
+ E-post forwarding fungerar klockrent (jämfört med Loopias)
+ CNAME förhuvud domänen/DNS:en fungerar bra!
- Lite halv jobbigt att behöva gå in på webbhotell kontot, ta sig vidare till kontrollpanel och sedan domänhantering
- Ingen direkt massändring, även om Profil hanteringen fungerar bra så måste man ju gå in och ändra på varje domäne vilken DNS profil dem ska ha för att då updatera DNS inställningarna.

Jag tror jag fått med det mesta av mina "åsikter" om dessa 2 alternativ, några förslag på bättre?

En variant jag har är att sköta allt själv med egna DNS servrar men då jag efter tidigare försök med detta bara haft ostabila DNS servrar så vet jag att det är inte det bästa alternativet, det borde finnas en optimal lösning.
RickardP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-03, 16:13 #2
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Citat:
Originally posted by DeadC@Jun 3 2008, 15:11

- Går inte att sätta CNAME för själva huvud domänen/DNS:en, men för subdomäner/DNS:er går det bra.
Loopia gör antaligen detta eftersom det inte följer RFC'n att sätta CNAME på @.

Om du är insatt i programmering så kan du ju alltid använda t ex mydns som DNS-server (mysql backend) och skriva de funktionerna du precis söker efter.

Lycka till.
eliasson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-03, 22:31 #3
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Jag letade länge efter detta också. Hittade tillslut nsmadeeasy.com vilka låter dig skräddarsy ett DNS-paket precis efter dina behov. Där finns inte bara möjlighet att hantera domäner med hjälp av mallar som kan associeras med en grupp domäner - vilket möjliggör enkelt uppdatering och ändring av inställningar om man av någon anledning t.ex. skulle behöva byta IP-adress.

De har också stöd för bevakning, inklusive failover och liknande. Eftersom de också har sina DNS-servrar (erbjuder 5 olika entries, med intern lastbalansering och failover) placerade på många olika ställen i världen så ger de också 100% uptime-garanti.

Till detta finns diverse möjligheter för utläsande av DNS-statistik (antal DNS-förfrågningar per dag och månad fördelat per domännamn).

Som du kanske märker är jag helt frälst. Mycket eftersom jag innan detta hade ett otroligt dåligt DNS-hanteringssystem som resulterade i att jag fick sitta många många många timmar när min server-leverantör blev tvugna att byta IP-adress på mina servrar till följd av att de själva bytt C-nät.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-06-03, 22:34 #4
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 210
Citat:
Originally posted by Marcus@Jun 3 2008, 22:31
http://nsmadeeasy.com
De har även stöd för privata namnservrar
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017