Kom ihåg mig?

Ett varningens finger för Loopia.

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-03-15, 01:47 #1
Klibbnisses avatar
Klibbnisse Klibbnisse är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 3
Klibbnisse Klibbnisse är inte uppkopplad
Nykomling
Klibbnisses avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 3
Red flag Ett varningens finger för Loopia.

Loopia har flummat omkring lite för mig den senaste tiden, problem som helt enkelt inte skall kunna hända. Just därför vill jag helt enkelt utföra en klar och tydlig varning, samt även kika om någon annan haft liknande problem, alltid kul att känna till detta.

Först ut gäller mysql-inloggningarna. Några av mina inloggningar bytte plötsligt värd-ip till någonting som inte ens var ett ip-nummer, vilket stoppade alla mina sidor online att ta emot besökare på grund av detta.

Därefter visade det sig att hälften av mina domännamn flyttat sig till ett annat ip-nummer, vilket innebar att jag var tvungen att skapa nya mysql-inloggningar till dessa och uppdatera, sida för sida (tills jag fick tipset att "%" i värd-ip-fältet tog bort själva värd-ip-funktionen och löste problemet).

Efter det visade det sig att flera DNS-pekningar jag haft för en mängd olika subdomäner mystiskt försvunnit, och även upphört att fungera, efter ett mail till support åkte de upp och puttrade igen.

Nästa, och kanske det allvarligaste, är att ett utav mina domännamn (domän1.se) avregistrerats (utan att jag känt till det) medan ett annat (domän2.se) som jag skriftligen bett dem avaktivera låg kvar. Här är det dock tvetydigt då Loopia hävdade att jag själv avaktiverat domän1.se via kontrollpanelen, vilket jag är hyfsat säker på att jag inte har, däremot har jag avaktiverat domän2.se, som är snarlik domän1.se samtidigt som jag mailade dem angående uppsägningen. Min första teori var helt enkelt att Loopia råkat avaktivera fel domännamn och inte jag, helt enkelt för att domän2.se var kvar i min lista trots den skriftliga avaktiveringen, och domän1.se var borta. Hade jag själv råkat avaktivera domän1.se så borde även domän2.se varit borta eftersom jag, som tidigare påpekats, skriftligt sagt upp den.

I domänfallet tänker jag inte vara Herr Vresig. Gjorde Loopia fel så är det illa, lyckligtvis är jag ju inte någon speciell storfräsare med en überstor jättesajt som drar in miljoner, men det skall helt enkelt inte kunna hända! Är det jag som råkat avaktivera den, så är det beklagligt från min sida och jag ursäktar mig, i min opartiskhet vill jag gärna tro att det är Loopia som varit den felande länken här av anledningarna beskrivna ovan.




Hur som helst, jag säger inte att Loopia är värdelösa, jag bara påpekar att man bör iakta försiktighet. Jag kommer använda dem tills mitt avtal tar slut då det fungerar helt okej nu (samt att jag inte är i behov av 100% uptime), men därefter bär det av till något annat webbhotell (har redan planerat :3).

Så ett varningens finger, någon annan med liknande erfarenheter från Loopias sida, både dåliga och bra.
Klibbnisse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-15, 08:31 #2
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jag kan inte annat än instämma.
Loopia lider även av vissa säker hets hål - såsom att alla filer ägs av www-data, och slående går att läsa av andra användare (bara du vet sökväg)

Uppmärksammat detta för dom tidigare, men vad jag vet - har inget hänt.

Även sånna saker som att dom miss-sköter sitt åtagande som .SE registrar har framkommit, bla. i #webmasternetwork där flera personer har erfarenheter ifrån att blivit riktigt illa behandlade, och faktiskt i slutändan FÖRLORAT domäner helt.

Att deras namnserverar (båda) även dött helt, för inte så länge sedan, anser jag ganska kritiskt med.

Just my 5 cents.
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-15, 08:40 #3
Normans avatar
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Norman Norman är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Normans avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 589
Även om observationer stämmer så vill jag dock passa på att sträcka ett "varningens finger" och ta saker som skrivs av folk med 1 post med en nypa salt. Det är lätt att skriva långt utlägg om alla hemskheter om ett företag när man tycker att man inte fått sin rätt igenom.

Personligen anser jag att "review" trådar från nya användare bör läggas i karantän, eller först tillåtas när användaren varit bidragande med minst 10 inlägg.
Då slipper man att folk skriver av sig på forumet.

Om saker som sägs om vederbörande firma trots allt stämmer bör ju så klart firman få rätt att svara innan posten går upp live. Så slipper man spekulationer.
Norman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-15, 12:09 #4
emilvs avatar
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
emilv emilv är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
emilvs avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 1 564
Att de flyttar dig till andra servrar, med nya IP-adresser är väl knappast något fel? Det är inte ovanligt att kunder flyttas mellan kluster.

Hur såg de nya host-IP-adresserna ut för dina MySQL-inloggningar? Kanske var det IPv6-adresser som ju ser lite annorlunda ut än IPv4.

För övrigt håller jag med Norman om att någon med "Jag spammar säkert"-status som klagar på ett företag känns lite skumt. Även om problemen mycket väl kan vara verkliga känns det som att någon registrerat sig enbart för att kasta skit på företaget i fråga...
emilv är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-15, 12:23 #5
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Loopia brukar strula för mig med domännamn. Tex misslyckade förnyelser och dylikt men de har en hyffsat bra support hur som helst tycker jag.

Binero har ju å andra sidan problem väldigt ofta att registrera icke .se-domäner eftersom dom använder enom. Fördröjningar på flera timmar/dagar är inte ovanligt där.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-15, 12:32 #6
Klibbnisses avatar
Klibbnisse Klibbnisse är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 3
Klibbnisse Klibbnisse är inte uppkopplad
Nykomling
Klibbnisses avatar
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 3
Kallstarte eh? Nej men, jag har ingenting emot Loopia, deras support fungerar suveränt och det är inga problem att få fix på grejerna, men är man ute efter 100% stabilitet så kanske man antingen får ta till lite andra metoder.

Den nya värd-ip som sattes på mina inloggningar såg ut i stil med "195.81%", min teori är att tanken skulle vara att procenttecknet skulle fungera som en slags asterisk i och med att de ändrade ip-numren på domännamnen i samma veva, dock verkade inte det fungera just då. Skriver man bara ett procenttecken så går det att komma åt inloggningen från alla ip-nummer, någonting som jag inte kan minnas fungerade när jag skapade inloggningen för något år sedan i den gamla kontrollpanelen.

Att domännamn byter ip-nummer är jag beredd på att det kan hända, men inte när man forcerat tvång på ip-värd på sina mysql-inloggningar (eller inte nämnt hur man går tillväga för att stänga av det).

Med det sagt, ännu en gång. Loopia fungerar helt okej, jag har inte haft några andra problem med Loopia än de här... åtminstone inte lika stora, och då har jag ändå haft dem under ett par år. Deras support fungerar klanderfritt och kan fixa det mesta, så tro inte att jag bara är ute efter att kasta skit på dem.




Sedan, bara för att jag råkar välja att klaga på Loopia det första jag gör kan jag hålla med om att det är lite "jag är arg och skriker om det"-varning, men faktumet kvarstår att jag en gång haft problemen, oberoende hur lite jag skrivit här tidigare. Jag är inte så mycket för hela det här med titlar och inbördes beundran, men klagomålen är inte tagna bara för att smutskasta loopia utan grund, så dra ner lite med anklagelselampan. Det kan ju finnas flera som haft liknande problem <.<



Citat:
Ursprungligen postat av Erik Stenman Visa inlägg
Binero har ju å andra sidan problem väldigt ofta att registrera icke .se-domäner eftersom dom använder enom. Fördröjningar på flera timmar/dagar är inte ovanligt där.
Fördröjningar är en sak, dock värre om de är instabila under bruk enligt mitt tycke

Senast redigerad av Klibbnisse den 2010-03-15 klockan 12:35 Anledning: Kommenterar Erik lite lätt.
Klibbnisse är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-15, 12:33 #7
Sathack Sathack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 79
Sathack Sathack är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Inlägg: 79
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Även om problemen mycket väl kan vara verkliga känns det som att någon registrerat sig enbart för att kasta skit på företaget i fråga...
Dock är ju personen i fråga registrerad Reg.datum: aug 2009. Så väntat väldigt länge för att få " kasta skit "

Så tror inte han reggat sig för den saken skull iaf.

Senast redigerad av Sathack den 2010-03-15 klockan 12:38
Sathack är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-15, 12:37 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Loopia har fungerat bra för mig överlag med ett fåtal undantag men tyvärr har de väl blivit sämre i samma takt som Binero blivit bättre vilket säkerligen lett till en del rent företagsmässiga problem. Något som är lite oroande är att de verkar ignorera alla förslag på förbättringar.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-16, 22:31 #9
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av emilv Visa inlägg
Att de flyttar dig till andra servrar, med nya IP-adresser är väl knappast något fel? Det är inte ovanligt att kunder flyttas mellan kluster.
Fast som användare bör man väl meddelas om det?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-03-16, 23:40 #10
MRosensons avatar
MRosenson MRosenson är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 358
MRosenson MRosenson är inte uppkopplad
Flitig postare
MRosensons avatar
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 358
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Fast som användare bör man väl meddelas om det?
Precis de jag reagerade på också, du måste väl ha fått något mail?

Nu ska ja gnälla lite också, Binero gjorde samma sak med mig, ja fick inget mail, de låg inget i spammappen heller, ja hade helt enkelt inte fått något. De gjorde att min sajt låg nere 1½ dag (då ja inte hade tillgång till dator), de kändes som en katastrof.

Nu är ja superkär i Binero, men värt att påpeka. De är ju inte bara Loopia som gör fel, och alla gör fel någon gång, de är bara så, vi är alla människor
Ja tycker att dom små felen Binero och Loopia gör (För de är inte stora och superallvarliga fel) väger dom upp med super-support, bra priser och skapligt fin up-time
MRosenson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
dns, domännamn, kritik, loopia, problem


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017