Kom ihåg mig?

Köpa förmånsbil till AB

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-07-02, 21:51 #31
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Resonemanget handlade väl inte alls om att köpa under marknadsvärde, utan om att marknadsvärdet sjunker mest första året?
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-02, 23:01 #32
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 229
Citat:
Ursprungligen postat av dP79 Visa inlägg
Tyvärr är det inte alltid "billigt" att köpa ut bilen. Skatteverket kräver att bilen köps ut till ett marknadsmässigt pris (opartisk yrkesman värderar eller Autodatas prislista och sen en viss reducering från det priset då man saknar garantier mm som man får när man köper av bilhandlare ~10 000 kr har jag för mig det handlar om).

Det marknadsmässiga priset har ingenting med restvärdet att göra utan det är helt enkelt vad bilen är värd. Följer man reglerna så lönar det sig alltså inte speciellt mycket att få ner restvärdet maximalt under leasingpeprioden.

Köper du privat ut bilen från företaget till ett underpris så skall du enligt regelverket förmånskattas för skillnaden.
Dock värt att tänka på. Inte alla som vet.
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-04, 03:01 #33
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Ursprungligen postat av Tsarraz Visa inlägg
En firmabil utan körjournal när skulle Skatteverket godkänna det?
Det är så regelverket ser ut. En företagsbil som uteslutande används i företaget, dvs inte som förmånsbil, behöver ingen körjournal.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-04, 08:27 #34
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
Yllas Yllas är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2010
Inlägg: 268
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är så regelverket ser ut. En företagsbil som uteslutande används i företaget, dvs inte som förmånsbil, behöver ingen körjournal.
Men själva grejen är ju att kunna bevisa det för skatteverket när de kommer. Utan någon körjournal kan du ju inte bevisa det och bevisbördan ligger på dig och inte på skatteverket.
Yllas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-04, 12:53 #35
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av Yllas Visa inlägg
Men själva grejen är ju att kunna bevisa det för skatteverket när de kommer. Utan någon körjournal kan du ju inte bevisa det och bevisbördan ligger på dig och inte på skatteverket.
Utan att kolla upp exakt hur det är nu så var det iallafall så förr att om du har en privat bil som inte är för gammal och som rullar mer än 1500 mil per år så räcker det som "bevis".

Men visst håller jag med dig, en körjournal kan spara tid och bekymmer.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-07-11, 03:19 #36
makaflOws avatar
makaflOw makaflOw är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 167
makaflOw makaflOw är inte uppkopplad
Medlem
makaflOws avatar
 
Reg.datum: Sep 2011
Inlägg: 167
Jag är inte helt insatt i det hela, men om vi skiljer på företagets pengar och dina privata pengar trots att du äger företaget så kommer du förmodligen aldrig kunna äga en ny bil så billigt privat som du gör med en tjänstebil.

Företaget står för försäkringen, alla reparationer, slitagedaler, däck, tvättningar osv. Väldigt förmånligt i mina ögon!

Att ta en bil på leasing är ju även bra för då låser du inte upp dina pengar i en bil, sedan att du får dra halva momsen på första förhöjda hyran och på leasingavgiften är också bra.

Något som kan vara bra att göra är att sätta restvärdet lite lägre än vad man tror bilen kommer värderas till när leasingperioden är slut. Det är ju alltid kul att få pengar tillbaka när man lämnar tillbaka sin bil för den värderas högre..

Som jag skrev i början, har jag inte helt koll på de här med företagande men detta är ändå uppfattningen som jag fått av de hela. Helt galen? Rätta mig gärna.
makaflOw är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
aktiebolag, ekonomi, förmånsbil, leasingbil


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017