Kom ihåg mig?

Överlåta .SE-domännamn skyndsamt - Loopia är inte ett alternativ eftersom de är sega

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2017-05-09, 11:55 #1
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Standard Överlåta .SE-domännamn skyndsamt - Loopia är inte ett alternativ eftersom de är sega

Finns det någon som kan rekommendera en Registrar för .SE-domäner som hanterar överlåtelser skyndsamt (inom 1 dag, helst snabbare)? Loopia är inte ett alternativ då deras kundtjänst är extremt dålig och överlåtelser tar lång tid.

Har initierat överlåtelsen via Loopia, blanketten är signerad och överlåtelsen betald, men de hävdar nu att det tar 2 dagar att genomföra överlåtelsen trots att både köpare och säljare har konto hos Loopia. Detta är tyvärr något som är för lång tid och inget jag är van med sedan tidigare eftersom det vanligtvis hanteras mer skyndsamt än så.

Ringde kundtjänsten hos Loopia och fick prata med en kille som var väldigt ohjälpsam och extremt vag. Bad att få prata med hans chef, som inte heller var tillgänglig men skulle ringa tillbaka - när detta skulle ske kunde han inte bekräfta.

Det enda han i princip bekräftade var att det "finns ingen specifik tid avsatt" [för domänöverlåtelser] innan han helt sonika la på.

Funderar på att avbryta överlåtelsen och genomföra den hos en annan Registrar så skulle gärna få tips på Registrar som är snabba med överlåtelser, även om det är en högre kostnad.
- Loopias kundtjänst hävdade för övrigt att överlåtelse-avgiften ej betalas tillbaka om man avbryter den. Ställer mig tveksam till att detta verkligen är förenligt med distansavtalslagen då de inte påbörjat överlåtelsen.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .

Senast redigerad av Marcus den 2017-05-11 klockan 10:44
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-09, 22:50 #2
niklas_SWEDs avatar
niklas_SWED niklas_SWED är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 400
niklas_SWED niklas_SWED är inte uppkopplad
Flitig postare
niklas_SWEDs avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 400
Varför inte bara köra en förflyttning med AUTH-kod ?
niklas_SWED är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-10, 08:49 #3
NuCos avatar
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
NuCo NuCo är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
NuCos avatar
 
Reg.datum: Apr 2003
Inlägg: 903
Citat:
Ursprungligen postat av niklas_SWED Visa inlägg
Varför inte bara köra en förflyttning med AUTH-kod ?
Om jag inte minns helt fel så ändras inte ägaren om man genomför flytt med bara AUTH koden . Eller har detta ändrats på sistone?
NuCo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-10, 11:23 #4
Networks avatar
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Network Network är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Networks avatar
 
Reg.datum: Jul 2008
Inlägg: 569
Gäller fortfarande.
Skitjobbigt med folk/registrarer som använder auth-koden som vilken gtld som helst. Kan bli riktigt surt om man behöver skapa konto hos mottagande registrar pga ovan.
Network är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-10, 12:02 #5
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Senaste 10 överlåtelserna jag gjort har sällan tagit mer än 1 dag på Binero sedan alla papper varit uppladdade och ifyllda. Oftast inom nån timme.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-10, 13:18 #6
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Hur ofta behöver man byta ägare snabbare än två dagar? Har gjort en lång rad byten via Loopia utan problem. Någon gång har det tagit lite tid, andra gånger har det gått snabbt. Min bild av Loopias support är den exakt omvända. Under de 10 år jag varit kund med företagskonto så har supporten fungerat bättre än hos de flesta andra svenska webbhotell. Snabb och bra hjälp det fåtal gånger de faktiskt behövts.

Lite oseriöst och onödigt att hänga ut en supportanställd vid namn för en skitsak?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-10, 21:15 #7
niklas_SWEDs avatar
niklas_SWED niklas_SWED är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 400
niklas_SWED niklas_SWED är inte uppkopplad
Flitig postare
niklas_SWEDs avatar
 
Reg.datum: Jan 2011
Inlägg: 400
Standard Re:

Citat:
Ursprungligen postat av NuCo Visa inlägg
Om jag inte minns helt fel så ändras inte ägaren om man genomför flytt med bara AUTH koden . Eller har detta ändrats på sistone?
Kanske beror på vart man har registrerat sin domän, men jag har tidigare tagit över domäner enbart genom att fått AUTH koden och sen flyttat domänen till loopia och därefter har domänuppgifterna (ägaren) fått mina uppgifter som jag har registrerade sedan tidigare på mitt konto hos loopia.

Kanske fel väg att gå, men det har fungerat för min del.
niklas_SWED är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-10, 23:59 #8
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Citat:
Ursprungligen postat av niklas_SWED Visa inlägg
... har tidigare tagit över domäner enbart genom att fått AUTH koden.
.se domäner? På .com skulle detta funka utmärkt.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2017-05-11, 10:57 #9
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Citat:
Ursprungligen postat av NuCo Visa inlägg
Om jag inte minns helt fel så ändras inte ägaren om man genomför flytt med bara AUTH koden . Eller har detta ändrats på sistone?
Nej ägaren ändras (normalt) inte vid nyttjande av AUTH-kod enbart för .SE-domäner.

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
Hur ofta behöver man byta ägare snabbare än två dagar? Har gjort en lång rad byten via Loopia utan problem. Någon gång har det tagit lite tid, andra gånger har det gått snabbt. Min bild av Loopias support är den exakt omvända. Under de 10 år jag varit kund med företagskonto så har supporten fungerat bättre än hos de flesta andra svenska webbhotell. Snabb och bra hjälp det fåtal gånger de faktiskt behövts.

Lite oseriöst och onödigt att hänga ut en supportanställd vid namn för en skitsak?
Kanske inte speciellt ofta, men i detta fall var det tidskritiskt eftersom det var i en kedja av transaktioner/händelser och för att undvika potentiella problem.
- Det var inte riktigt meningen att hänga ut en supportanställd vid namn, vilket korrigerats. Jag har tidigare varit nöjd med supporten (per email) men mycket besviken på det bemötande jag fick nu per telefon. Speciellt som storkund hos dem under många många år samt att jag inte fick möjligheten att prata med någon som hade bättre koll på läget - hans chef ringde t.ex. aldrig upp trots att han garanterade det. Det får nog bli Binero för överlåtelser framöver som Thomas tipsade om går fort.

Citat:
Ursprungligen postat av niklas_SWED Visa inlägg
Kanske beror på vart man har registrerat sin domän, men jag har tidigare tagit över domäner enbart genom att fått AUTH koden och sen flyttat domänen till loopia och därefter har domänuppgifterna (ägaren) fått mina uppgifter som jag har registrerade sedan tidigare på mitt konto hos loopia.

Kanske fel väg att gå, men det har fungerat för min del.
Har du bekräftat att du faktiskt står som ägare för domänen i IIS register? Allt kan se rätt ut hos Loopia, men ägaruppgifterna hos IIS kan fortfarande vara den gamla ägarens.
- Dock finns Registrarer som utnyttjar processen, och där AUTH-kod kan nyttjas för överlåtelse av domännamn där ett nytt ägarkonto registreras innan transfer med AUTH-kod.
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:11.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017