Kom ihåg mig?

Vilka Programmeringsspråk för Modern webb?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-06-15, 09:45 #1
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Standard Vilka Programmeringsspråk för Modern webb?

Goddagens alla goda WNare.
Satt och funderade lite på om det snart är dags att lära mig något nytt programmeringsspråk och tänkte därför höra vilka ni anser det är värt att satsa på för moderna webbplatser.

Inser att det har mycket med personlig åsikt att göra, så för att förenkla det lite så undrar jag även vilka språk som exempelvis Facebook är kodat i?
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-15, 09:58 #2
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
http://www.makeuseof.com/tag/faceboo...ogy-explained/
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-15, 14:33 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag tycker C# och VB.NET (De använder ju samma ramverk .NET Framework) i kombination med MS Visual Studio gör att man blir enormt produktiv som utvecklare.

Jag har även tagit ett kompilerat C# program som jag skrev med WinForms kopierat över till Ubuntu och kört i Ubuntu (installerade först Mono Complete i Ubuntu) och ställde om behövrigehen på exe-filen med chmod 777 så funkade det klockrent. Så kör man C# eller VB.NET så kan man utveckla för Cross-plattform om man vill det.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-15, 14:51 #4
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 1 089
Personlingen anser jag dessa för modern webbutveckling (sorterade i prioordning):

1. node.js
2. PHP
3. Python
4. .NET (MVC, inte Web Forms)
5. Ruby On Rails
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-15, 15:08 #5
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
PHP dominerar webben i både trafik och antalet webbplatser.

Node.js växer otroligt snabbt. Men jag personligen tror att det kommer gå Rails väg och plana ut, även om det har vissa speciella användningsområden där det är ett väldigt lätt och flexibelt val (t ex websockets).

.NET (med MVC) är inte speciellt ovanligt heller. Personligen tycker jag bra om C# men jag skulle aldrig få för mig att satsa energi på området för att hela ekosystemet stinker av stängda miljöer, för mig är open source framtiden.

Python är ett kompetent språk jag inte alls tror kommer bli mer populärt. Det finns för mig ingen edge som gör det bättre än något annat, förutom för enkla underhållsscript osv där det faktiskt är ett bra val (om än inte det enda alternativet).

Rails har haft sin glory time och tur är väl det. Snabbjobbat språk som nog är det språk som lett till flest kompletta rewrites i andra språk av alla webbspråk. En väldigt farlig väg att gå.

Go är ett annat språk som växer ordentligt nu. Inte tittat så mycket själv på det men mitt intryck är att det har tagit intryck från både snabbjobbade språk och riktiga enterprisemiljöer för att skapa ett nytt bro-språk. Tror det kommer växa till sig rejält och bli en av spelarna.

Cold fusion och java finns också kvar i spelet. Men absolut inte vanliga i agila webb-miljöer.
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-15, 16:20 #6
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Nerix Nerix är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2010
Inlägg: 398
Citat:
Ursprungligen postat av Clarence Visa inlägg
Rails har haft sin glory time och tur är väl det. Snabbjobbat språk som nog är det språk som lett till flest kompletta rewrites i andra språk av alla webbspråk. En väldigt farlig väg att gå.
6 år som Rails-utvecklare (och f.d PHP-utvecklare) så kan jag inte riktigt hålla med. Jag skulle säga att Rails (speciellt för startups och mindre projekt (< 10 miljoner rpm)) (nästan) alltid är rätt väg att gå. Det tar en bråkdel av tiden att sätta upp en fullt fungerande, testad applikation efter alla konstens regler. Visst, Ruby är väldigt långsamt, men det är sällan där flaskhalsen sitter då en bråkdel av laddningstiden ligger i exekveringen av backendspråket.

Visst, nöjer man sig med att testa sin kod i produktion, uppfinna hjulet på nytt, copy-n-pase:a kod (för ni har väll fortfarande ingen fungerande pakethanterare?) och skriva spagettikod så är säkert PHP de rätta valet.

Jag säger inte att det inte går att skriva välstrukturerad kod i PHP, snarare att community:t är helt upp åt väggarna åt hel*ete. I slutändan blir du som de du umgås/jobbar/får hjälp av.
Nerix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-15, 18:22 #7
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
Mycket bra inlägg av Clarence ovan! Håller med helt.

Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
6 år som Rails-utvecklare (och f.d PHP-utvecklare) så kan jag inte riktigt hålla med. Jag skulle säga att Rails (speciellt för startups och mindre projekt (< 10 miljoner rpm)) (nästan) alltid är rätt väg att gå. Det tar en bråkdel av tiden att sätta upp en fullt fungerande, testad applikation efter alla konstens regler. Visst, Ruby är väldigt långsamt, men det är sällan där flaskhalsen sitter då en bråkdel av laddningstiden ligger i exekveringen av backendspråket.
Ja, många startups kör Ruby just för att det går fort att få fram en prototyp och utveckla en första version som man kan testa på marknaden. I de flesta fall där projektet lyckas tvingas man nästan alltid skriva om hela systemet i ett annat språk. I många fall är det ändå hyfsat kostnadseffektivt eftersom man hinner testa fler idéer och sedan kan bygga ett riktigt bra system ifrån scratch för de projekt som lyckas.

Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Visst, nöjer man sig med att testa sin kod i produktion, uppfinna hjulet på nytt, copy-n-pase:a kod (för ni har väll fortfarande ingen fungerande pakethanterare?) och skriva spagettikod så är säkert PHP de rätta valet.
Man måste väl inte testa sin kod i produktion med PHP. Vad syftar du på?
Uppfinna hjulet på nytt? PHP är väl det språk där det finns mest kod att plocka in av alla språk.
PEAR finns, men det är väl kanske inte någon fullfjädrad pakethanterare. PHP har det mesta inbyggt i core. Finns det inte där finns det antingen extensions eller så kan du droppa in en klass i ditt projekt som löser det du vill. Sedan finns dependencyhanterare som composer. Det finns inget enorm behov av pakethanterare även om det hade varit ganska trevligt.
Spaghettikod kan man skriva i alla språk. Det de tär väl bara det att det finne fler nybörjare inom PHP än andra språk vilket gör att man ser mer sånt där.

Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
Jag säger inte att det inte går att skriva välstrukturerad kod i PHP, snarare att community:t är helt upp åt väggarna åt hel*ete. I slutändan blir du som de du umgås/jobbar/får hjälp av.
PHP har det överlägset största och bästa communitit av alla programmeringsspråk.

Senast redigerad av pelmered den 2013-06-15 klockan 18:28
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-15, 22:52 #8
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Intressanta svar! Verkligen bra sammanfattat Clarence!
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-15, 23:42 #9
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Clarence Clarence är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 974
Citat:
Ursprungligen postat av Nerix Visa inlägg
6 år som Rails-utvecklare (och f.d PHP-utvecklare) så kan jag inte riktigt hålla med. Jag skulle säga att Rails (speciellt för startups och mindre projekt (< 10 miljoner rpm)) (nästan) alltid är rätt väg att gå. Det tar en bråkdel av tiden att sätta upp en fullt fungerande, testad applikation efter alla konstens regler. Visst, Ruby är väldigt långsamt, men det är sällan där flaskhalsen sitter då en bråkdel av laddningstiden ligger i exekveringen av backendspråket.

Visst, nöjer man sig med att testa sin kod i produktion, uppfinna hjulet på nytt, copy-n-pase:a kod (för ni har väll fortfarande ingen fungerande pakethanterare?) och skriva spagettikod så är säkert PHP de rätta valet.

Jag säger inte att det inte går att skriva välstrukturerad kod i PHP, snarare att community:t är helt upp åt väggarna åt hel*ete. I slutändan blir du som de du umgås/jobbar/får hjälp av.
Det finns väl en del punkter värda att bemöta här. Eftersom du tog mitt inlägg som ett rejält pro PHP så antar jag att jag får ha den inställningen även i svaret då det är där jag jobbat under en lång tid.

Till att börja med så har jag inte riktigt tillräcklig erfarenhet av Ruby (eller för den delen RoR) för att ge ett bra intryckt av språket som syntax eller prestanda. Jag tycker t ex fortfarande att %q{} vs '' är rätt irriterande. Min kommentar var inte gällande Ruby utan gällande Rails och det jag sett som resultatet av skapade projekt. Jag har sett många projekt som började som RoR som ett litet projekt och sedan varierat mellan att dö eller skrivas om helt (ofta i annat språk och ramverk, men inte alltid). Såsom jag sett det har det alltid varit pga en enkelspårighet i ramverket och communityn. There's one way to do it ... och sen om det inte funkar för ens applikation så stöter man på en rejäl röra. För mig är det samma problem som att välja valfritt ramverk i annat språk ... med undantaget att det oftast görs med lite mer kött på benen än valet av RoR som anses universellt bra av dess förespråkare.

Pakethanteringen i Ruby är ju något som länge legat på en bra nivå och fortfarande gör så. Det ska det verkligen ha credd för. PHP har länge haft det förhållandevis krångliga och värdelösa PEAR. Men på senaste tiden har communityn fått ett riktigt önskvärt tillskott av composer som redan är riktigt riktigt bra, även om det har en del problemområden i kanterna som lär växa bort med tiden.

Din syn på communityn visar mest på att du bara varit i kontakt med hobby-communityn. Det finns sedan många år en väldigt diversifierad community som kanske tyvärr kommunicerar lite för lite sinsimellan. PHP är mycket lättare för nybörjare att komma igång och skapa en sajt med. Däri speglas också bredden av communityn.

Att man för PHP måste testa sin kod i production .... jag har inte den minsta aning om vad du pratar om. Vill du förtydliga dig så kan jag berätta precis varför du har helt fel.

Jag är inte emot Ruby, jag har t om spenderat senaste veckan eller två mestadels med just Ruby. Utan det är Ruby on Rails, för att jag ser det som direkt farligt att satsa på. För att det i de flesta fall väljs att inte göra en stegvis refaktorisering av dålig kod för att det blir för omständigt och därmed blir en riktigt dyr affär av lyckade prototyper som får skrivas om från grunden. Det går att skriva bra sajter i Rails, men för det mesta ser det inte ut så. Om det beror på communityn eller ramverket låter jag vara osagt ... men att rekommendera någon att gå den snåriga vägen ... nej!
Clarence är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-06-16, 00:07 #10
deeman deeman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 71
deeman deeman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 71
Måste nog säga PHP som prio 1 huvudgrund till allt, fler och fler sidor blir databasstyrda och lär vara något som det alltid måste finnas möjligheter och kunskap kring.
Men modern webb i dag omfattas ju också av HTML5, jQuery, CSS3, SASS, LESS, följsam design osv.

Men i huvudsak tycker jag nog PHP verkar viktigt!

Senast redigerad av deeman den 2013-06-16 klockan 00:11
deeman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017