Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Köpa nybyggd Villa - Vad ska man tänka på?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-05-13, 16:26 #1
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
Standard Köpa nybyggd Villa - Vad ska man tänka på?

Funderar på att köpa en villa som är byggd år 2011 och undrar vad jag ska tänka på när jag köper villan? (förutom att anlita en egen besiktningsman?) Första gången jag skaffar ett hus så jag är lite ny inom området.

Har alltid bott i lägenhet men drömt om att köpa hus i nacka (stockholm). Folk säger att det är för mycket jobb med eget hus med tomt (gräsmatta). Men vad är det som räknas med "mycket jobb"? klippa gräsmattan lär ju knappast ta tid.
Självklart lär saker o ting gå sönder, men sånt går väl på försäkringar osv? i värsta fall så får man väl anlita någon som kommer o fixar till problemet?

Information om huset som jag tänkte köpa:


Byggnad
2 plan. Byggår 2011.
Byggnadssätt
Grundmur: geoteknisk undersökning gjord.. Grund: Platta på mark. Stomme: Trä. Bjälklag: Trä. Fasad: Stående träpanel. Takbeklädnad: Betongpannor. Hängrännor: Galvaniserad målad plåt. Fönster: 3-glasfönster isoler. Ventilation: Mekanisk frånluft. Murstock: Skorsten av plåt. Larm: Finns.

Kommunalt vatten och egen brunn, kommunalt avlopp.


Uppvärmning och el
Uppvärmningssystem: Frånluftsvärmepump med Värmeåtervinning, Nibe (F750)). Anläggning: installerad 2011.



Total driftkostnad 34 374 kr/år, varav:
Uppvärmning:
22 000 kr
Försäkring:
4 368 kr
Vatten/avlopp:
6 006 kr
Renhållning:
2 000 kr
Summa:
34 374 kr
Energideklaration
Energiklass A, energiprestanda 42 kWh/m² år.
Status: Energideklaration är utförd
Datum: 2012-11-20.
Servitut, planbestämmelser m m
Servitut: Rättigheter-förmån: Officialservitut Utrymme Väg
Rättigheter-last: Avtalsservitut Väg Mm, Avtalsservitut Villa och Årlig Avgäld.
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-13, 16:46 #2
Jawns avatar
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Jawn Jawn är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Jawns avatar
 
Reg.datum: Aug 2004
Inlägg: 986
Nu har inte jag hus själv men underhåll är väl något som tar tid, beror ju så klart på hur nytt det är men underhåll är väl något som alltid behövs. Träpanel kräver ju mer underhåll än tegel kan jag tänka mig.
Jawn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-13, 17:09 #3
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
Citat:
Ursprungligen postat av Jawn Visa inlägg
Nu har inte jag hus själv men underhåll är väl något som tar tid, beror ju så klart på hur nytt det är men underhåll är väl något som alltid behövs. Träpanel kräver ju mer underhåll än tegel kan jag tänka mig.
fast just detta hus är ju byggd 2011 så det lär väl inte behöva så mycket underhåll dom närmsta 10 åren liksom
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-13, 18:03 #4
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
En besiktningsman löser en hel del problem men glöm för all del inte att noga läsa vad han/hon skriver. Kolla också med sotarmästaren att skorstenen är godkänd och sotad. I övrigt så är kåken så pass ny att det borde inte vara något fel men man kan alltid fråga efter om de har haft mögelproblem. Misstänker du eller besiktningsmannen något så få till en klausul ang. mögel alt. beställ en kontroll mha. mögelhund.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-13, 18:07 #5
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Ang. jobb med villa så är gräsklippningen det minsta bekymret. Beroende på hur ni vill ha det så kan det bli en del påtande i land och rabatter samt om det finns mycket lövträd på eller runt tomten så kan det bli lövkrattning. Annars så är ju fasadmålning det närmaste projektet men även det ligger många år fram i tiden med tanke på åldern på huset.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-13, 18:54 #6
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 074
Glöm inte snöröjningen på vintern som du ansvarar för. Trotoaren utanför din tomt är ditt ansvar.

Sen kan man undra varför ett så pass nytt hus säljs? Ta reda på detta så det inte är ett måndagsexemplar som byggts..

Skilsmässa eller att det blev för dyrt när nån blev av med jobbet är ju giltiga alternativ.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-13, 20:45 #7
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
En stor kostnad du ska tänka på är lagfartskostnaden som är enbetydande kostnad du inte tagit upp i din sammanställning Den är väl flera procent av köpeskillingen och ska betalas pronto till staten.

En annan viktig sak är panbrev, kolla upp så det inte finns dolda pantbrev, för den som har huset som pant har rätten att kräva betalt för panträtten och det har ingen som helst betydelse vad du skrivit i ditt köpekontrakt med förre ägaren, panträtten går före allt annat. Det finns även en kostnad för pantbreven.

Om du inte vet själv hur du ska gå tillväga vid köpet så är det rekommendabelt att anlita en mäklare som tar en viss del av ansvaret, men kolla med flera rådgivare inom fastighetsbranchen och 1-2 besiktningsmän bör utfärda ett skriftligt besiktningsprotokoll. Se till att de har gällande ansvarsförsäkring.

Jag har inte egna fastigheter men jag har sett människor komma i kläm vid fastighetsaffärer. Se till att du har gott om marginaler i familjens ekonomi. Se til latt skaffa inkomstförsäkring och olycksfallsförsäkringar som täcker de fall ni inte kan fullfölja betalningar av lån.

Kolla särskilt Radonhalt, fuktskador, Mögelangrepp (mängden mögelsporer i lyften i alla rum), andra skadedjur som husbock m.m.

Kolla runt takventiler, väggventiler och skarvar i taket om det läcker in vatten någonstans, kolla efter träsektioner som är "mörkare" än omgivande trä, det kan vara fuktskador. Kolla golvet om det "buktar" någonstans, det kan ha uppstått fukt från grunden vid bygget som inte syns förrän åratal efter att huset är färdigbyggt.

Kolla om det "drar" någonstans, det kan vara slarvigt utformad isolering, vilket "läcker värme".

En del banker har även någon typ av "låneförsäkring" om man skulle förlora sin inkomst så kan försäkringen gå in och betala räntor och amorteringar.

Tänk på att vi har en låg räntenivå idag, hur påverkas din ekonomi om räntorna stiger 3 procentenheter?

Se till att amortera så hela lånet är betalt om maximalt 25-30 år.

Betala så stor del som möjligt som kontantinsats (utan lån) för lånade pengar är en stor börda att bära och man kan inte ta sig ur den om ekonomin försämras.

Skulle du och din familj förbättra er ekonomi snabbare än beräknat tycker jag det är klokt att amortera av lånen snabbare än planerat, i stället för att öka konsumtionen. När man väl betalt av så mycket av lånen att det inte längre är en tung utgift, så får man såååååå mycket större frihet i sin ekonomi och livet i stort.

Det kanske tar 10-15 år att betala av en stor del av lånen men sen blir livet mycket enklare. Kostnaderna för räntor sjunker och familjens inkomster stiger.... betyder att ni får mer utrymme att leva för.

När du väl har köpt huset så kan det vara idé att trippel-isolera huset, för att minska "värmeläckaget", men det kan man ta en vägg eller sektion i taget, så det jobbet kan pågå i många år framöver. Byt alla fönster till 5-glasfönster med dubbla vacuum-kammare för bättre värmeisolering.

Jag har sett hus som är trippelisolerade och till och med femdubbel isolering och de med trippelisolering kan värma hela huset med ett stearinljus när det är 40 minusgrader utomhus. Med femdubbel isolering behövs bara värmen från utandningsluften hos de boende för att värma hela huset (på 200 kvm).

Du kan i bästa fall spara upp till 22 000 kr per år i värmekostnader på detta sätt. på 30 år blir det 660 000 kr i nominella pengar. Jag har sett att det blir mer och mer populärt med s.k. 0-emissionshus, men det är ju en fråga om hur mycket pengar man vill spendera på det också. Fast låg uppvärmningskostnad höjer värdet på huset om du vill sälja i framtiden också.....

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-05-13 klockan 20:53
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-13, 21:02 #8
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Tobab
Guest
 
Inlägg: n/a
Med de energikrav som nu finns och hur man bygger hus så behöver du nog knappast tänka på isoleringen.

En grej som du kan kolla är om det finns slutbevis, finns det ett sådant så vet du att kontrollplanen är ifylld vid nybyggnationen. När du ändå kollar det så kan du även se vad detaljplanen säger som gäller den aktuella fastigheten. Oftast är det inga problem men det kan vara bra att veta om det är något som kan sätta käppar i hjulet vid tillbyggnad. T.ex hur stor del av tomten som som får bebyggas.
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-14, 08:43 #9
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Det är troligen så pass nytt, men det är absolut värt att dubbelkolla att det inte är enstegstätad fasad. I så fall, gå därifrån, direkt.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-05-14, 09:07 #10
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
phattrance phattrance är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 607
Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Det är troligen så pass nytt, men det är absolut värt att dubbelkolla att det inte är enstegstätad fasad. I så fall, gå därifrån, direkt.
hmmm vad är en "enstegstätad fasad"? är det något som besiktningsmannen kan kolla upp?
phattrance är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017