Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Periodisk sammanställning - Svenskt AB med säte i Danmark=

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-15, 10:52 #1
Dickies avatar
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
Dickies avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Standard Periodisk sammanställning - Svenskt AB med säte i Danmark=

Håller på med en Periodisk sammanställning. Ett företag jag gjort affärer med är ett Svenskt AB med säte i Danmark.

Ska det vara med på sammanställningen?
Dickie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-15, 11:22 #2
Dickies avatar
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
Dickies avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Och hur gör man för att hitta VAT-nummer? Måste man kontakta företagen eller finns det något register? Jag jobbar tex mycket med Malta-företag och företag inom UK.
Dickie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-15, 11:54 #3
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Varor mellan näringsindikare
För varor handlar det om hur varan förflyttas.
1. Har din vara skickats till annat EU-land så ska det ske momsfritt och du lämnar periodisk sammanställning.
2. Har din vara bara skickats inom Sverige så ska det debiteras svensk moms och du lämnar ingen periodisk sammanställning.

Tjänster
För tjänster är det köparens land som bestämmer momsen.
1. Om köparen är etablerad (enligt definintionen fast driftställe) i annat EU-land ska försäljningen ske momsfritt och du lämnar periodisk sammanställning.
2. Om köparen är etablerad i Sverige ska det ske med svensk moms och ingen periodisk sammanställning
3. Denna regel väger tyngre än de två ovan! Om tjänsten utförs fysik i en restaurang så är det den fysiska platsen som bestämmer momsen istället för köparens etablering. Driver du en svensk restaurang och serverat mat till en Dansk kund i Sverige så är det svensk moms och ingen periodisk sammanställning.

Hur du hanterar det
Först så måste du kontrollera så du gjort rätt enligt ovan regler (för jag uppfattar det som du redan fakturerat). Annars får du rätta denna fakturan.

Nu blir det riktigt jobbigt =)
Om det visar sig att du går under reglerna för momsfri EU-handel och köparen saknar danskt VAT kommer du att få problem. Du ska i så fall fortfarande sälja momsfritt men kan inte lämna periodisk sammanställning vilket Skatteverket saknar beredskap för.
Summan för momsfri EU-försäljning i din momsrapport kommer inte att stämma med sifforna i din periodiska sammanställning (om någon skickas in). Skiljer det mycket kommer Skatteverket att försöka hävda att du gjort fel och bötfälla dig.
MEN, du har gjort 100% rätt och ska i så fall skicka handlingar som kan bevisa att det köpande företaget är näringsindikare och etablerat i annat EU-land. Här får du stå på dig, väldigt få handläggare på Skatteverket känner till undantaget och deras datasystem kan inte acceptera detta scenario.

Lycka till!

Senast redigerad av Danski den 2015-01-15 klockan 12:06
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-15, 12:05 #4
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Citat:
Ursprungligen postat av Dickie Visa inlägg
Och hur gör man för att hitta VAT-nummer? Måste man kontakta företagen eller finns det något register? Jag jobbar tex mycket med Malta-företag och företag inom UK.
Det finns ett EU-register för att kontrollera om ett VAT stämmer.
http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/vieshome.do
Känner inte till något register för att slå omvänt (namn till VAT).

Där emot så har de flesta länder sidor liknande allabolag.se
UK - https://www.duedil.com/company/07105...s-carphone-plc
Malta - http://rocsupport.mfsa.com.mt/pages/...formation.aspx

Skulle dock starkt rekommendera att höra direkt med kunden. Som ett typiskt exempel har Unibet 10st olika bolag på Malta och lika många till i andra länder. Hur vet du vilket bolag av dessa som de tar upp transaktionen i?
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-15, 12:40 #5
Dickies avatar
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
Dickies avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Varor mellan näringsindikare
För varor handlar det om hur varan förflyttas.
1. Har din vara skickats till annat EU-land så ska det ske momsfritt och du lämnar periodisk sammanställning.
2. Har din vara bara skickats inom Sverige så ska det debiteras svensk moms och du lämnar ingen periodisk sammanställning.

Tjänster
För tjänster är det köparens land som bestämmer momsen.
1. Om köparen är etablerad (enligt definintionen fast driftställe) i annat EU-land ska försäljningen ske momsfritt och du lämnar periodisk sammanställning.
2. Om köparen är etablerad i Sverige ska det ske med svensk moms och ingen periodisk sammanställning
3. Denna regel väger tyngre än de två ovan! Om tjänsten utförs fysik i en restaurang så är det den fysiska platsen som bestämmer momsen istället för köparens etablering. Driver du en svensk restaurang och serverat mat till en Dansk kund i Sverige så är det svensk moms och ingen periodisk sammanställning.

Hur du hanterar det
Först så måste du kontrollera så du gjort rätt enligt ovan regler (för jag uppfattar det som du redan fakturerat). Annars får du rätta denna fakturan.

Nu blir det riktigt jobbigt =)
Om det visar sig att du går under reglerna för momsfri EU-handel och köparen saknar danskt VAT kommer du att få problem. Du ska i så fall fortfarande sälja momsfritt men kan inte lämna periodisk sammanställning vilket Skatteverket saknar beredskap för.
Summan för momsfri EU-försäljning i din momsrapport kommer inte att stämma med sifforna i din periodiska sammanställning (om någon skickas in). Skiljer det mycket kommer Skatteverket att försöka hävda att du gjort fel och bötfälla dig.
MEN, du har gjort 100% rätt och ska i så fall skicka handlingar som kan bevisa att det köpande företaget är näringsindikare och etablerat i annat EU-land. Här får du stå på dig, väldigt få handläggare på Skatteverket känner till undantaget och deras datasystem kan inte acceptera detta scenario.

Lycka till!
Fan, jag vill bara dö. Jag jobbar med affiliate-marketing, jag skickar spelare till gambling-sidor och får betalt en viss % av det spelaren spelar bort. Är det alltså en tjänst jag sålt då?

Om det är ett Svenskt AB som har sitt huvudkontor i Danmark och jag gjort samma sak, då har jag alltså "exporterat" tjänsten och det ska stå med i Periodiska sammanställningen?

Tack för alla svar!
Dickie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-15, 12:43 #6
Dickies avatar
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
Dickies avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg

Skulle dock starkt rekommendera att höra direkt med kunden. Som ett typiskt exempel har Unibet 10st olika bolag på Malta och lika många till i andra länder. Hur vet du vilket bolag av dessa som de tar upp transaktionen i?
Man får ju "avisering om insättning" där det står en adress. Jag får gå efter det.
Dickie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-15, 12:52 #7
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Citat:
Ursprungligen postat av Dickie Visa inlägg
Fan, jag vill bara dö.
Efter ett decennium med att gräva ner sig i detta och vilja dö så finner jag det kul. Är något med att kunna göra rätt ner i detaljerna och belönas med att vinna över Skatteverket.
Har ramat in en ursäkt från Skatteverket! - Och ja, jag vet att detta är en helt absurd konstig fetisch som jag inte kan förklara eller är stolt över (går inte ihop med min entreprenörsanda).

Citat:
Jag jobbar med affiliate-marketing, jag skickar spelare till gambling-sidor och får betalt en viss % av det spelaren spelar bort. Är det alltså en tjänst jag sålt då?
Korrekt!

Citat:
Om det är ett Svenskt AB som har sitt huvudkontor i Danmark och jag gjort samma sak, då har jag alltså "exporterat" tjänsten och det ska stå med i Periodiska sammanställningen?
Delvis korrekt, du har exporterat tjänsten och den är momsfri. Har de ett dansk VAT (man kan ha flera VATs i flera länder) så lämnar du periodisk sammanställning. Saknar de danskt VAT så hamnar du i trubbelfacket när du inte ska lämna periodisk sammanställning.
För din skull hoppas jag att de har ett danskt VAT =)
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-15, 13:03 #8
Dickies avatar
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
Dickies avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Efter ett decennium med att gräva ner sig i detta och vilja dö så finner jag det kul. Är något med att kunna göra rätt ner i detaljerna och belönas med att vinna över Skatteverket.
Har ramat in en ursäkt från Skatteverket! - Och ja, jag vet att detta är en helt absurd konstig fetisch som jag inte kan förklara eller är stolt över (går inte ihop med min entreprenörsanda).


Korrekt!


Delvis korrekt, du har exporterat tjänsten och den är momsfri. Har de ett dansk VAT (man kan ha flera VATs i flera länder) så lämnar du periodisk sammanställning. Saknar de danskt VAT så hamnar du i trubbelfacket när du inte ska lämna periodisk sammanställning.
För din skull hoppas jag att de har ett danskt VAT =)
Tack å mycket för svar. Uppskattas verkligen!
Fan, sitter nästan och grinar, haha. Varför kan man inte bara få sköta det man ska istället för att hålla på med all den här skatteskiten. Det kommer ju bli fel hur mycket jag än dubbelkollar allt om och om igen.
Hur mycket kan man tänka sig att böter osv ligger på? Det är nog dax att jag börjar räkna med det.
Dickie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-15, 14:21 #9
Dickies avatar
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Dickie Dickie är inte uppkopplad
Medlem
Dickies avatar
 
Reg.datum: Mar 2010
Inlägg: 55
Sådärja, nu har jag räknat ihop alla belopp så jag vet vilka bolag som min bokförare tagit med. Det verkar stämma rätt bra på tusenlapparna iaf men det fattas 14 JÄVLA ÖRE i uppgifterna hon gett skatteverket.

Nu väntar jag på att skatteverket ska ringa mig för att få veta vad fan jag ska göra, men under tiden jag väntar, hur fixar man det här då? Dom förväntar ju sig att beloppen ska matcha upp. Blir dom griniga över mina ynkliga ören eller vad kommer hända?
Dickie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-15, 15:22 #10
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Citat:
Ursprungligen postat av Dickie Visa inlägg
Sådärja, nu har jag räknat ihop alla belopp så jag vet vilka bolag som min bokförare tagit med. Det verkar stämma rätt bra på tusenlapparna iaf men det fattas 14 JÄVLA ÖRE i uppgifterna hon gett skatteverket.

Nu väntar jag på att skatteverket ska ringa mig för att få veta vad fan jag ska göra, men under tiden jag väntar, hur fixar man det här då? Dom förväntar ju sig att beloppen ska matcha upp. Blir dom griniga över mina ynkliga ören eller vad kommer hända?
Du gör bättre än 90% där ute och behöver inte vara orolig. Enstaka kronor spelar ingen roll.

Jag hade en diff på runt miljonen när Skatteverket kom och skrek =)
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017