Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


skatt och moms som privat affiliate

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-10, 17:15 #1
gurka gurka är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 67
gurka gurka är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 67
Standard skatt och moms som privat affiliate

Hej,

Jag och en kompis startade en hemsida som styr trafik till spelbolag.

Under 2014 tjänade vi in omkring 200-300tkr.

Vi har inte betalat någon skatt till nåt skattekonto, bokfört, anlitat nån revisor, eller skaffat någon bolagsform. Vi har delat vinsten 50-50 som vi har skrivit på ett kontrakt på mellan oss. Han står registrerad på domänen och har till störst del fått intäkterna utbetalats till sitt eget konto samt Skrill.

Han är anställd vid sidan av på ett kommunalt arbete, jag är arbetslös.

Då alla intäkter finns redovisade på affiliatekontona och konverteringen till SEK har gjorts vid överföring till bank, tolkar jag det som en slags bokföring man kan utgå ifrån när man vill beräkna vad det man ska redovisa.

När ska momsen vara redovisad? Redovisar vi den separat iom. att vi inte har någon bolagsform? Vi kommer ringa till skatteverket på måndag och fråga efter svar, men jag tänkte om det finns någon här som vet.
gurka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-10, 19:49 #2
gurka gurka är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 67
gurka gurka är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 67
Fick reda på att min kompis faktiskt hade bokfört alla transaktioner, så det underlättar... Ingen som vet hur det går till när man är två pers utan bolagsform det där med moms? Ska var och en redovisa den separat som om man hade var sin verksamhet? Och är det FA-skatt som gäller när man är anställd vid sidan av?

Senast redigerad av gurka den 2015-01-10 klockan 19:52 Anledning: pickles
gurka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-10, 21:46 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Risk för stora problem om ni har drivit affärsverksamhet utan företag, om nu inte redan affiliate redan dragit skatt och så har ni problem.

Och gissar att just affiliate inte dragit någon skatt utan bara betalt ut hela summan?

Finns inget som heter moms i ert fall, finns ingen moms att betala. Och summan långt över vad som kan räknas som hobbyverksamhet.

Osäker hur SKV kommer hantera detta, i bästa fall får ni bara betala inkomstskatt på summan och en smäll på fingrarna o säger ni måste registrera företag.

Och om samtidigt fått någon form av ersättning/bidrag när du varit arbetslös samtidigt fått in pengar kan du möjligtvis räkna få problem där med.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-10, 23:28 #4
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
gregoff gregoff är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 658
Hur är ni registrerade hos affiliatebolaget? Är det svenskt eller utrikes?

För personlig del kan jag nämna att jag är registrerad som privatperson hos svenska affiliatenätverk. Det betyder att skatt och sociala avgifter är redan dragna när pengarna kommer på mitt konto och allt syns även på deklarationen. Perfekt för mig som inte vill lägga tid på att driva bolag och bara sköta det tekniska.

I och med att domän/serveravgifter var/är en direkt förutsättning för inkomsterna så fick jag även göra avdrag för dessa. Var bara att sammanställa alla fakturor med summor till SKV så var de nöjda sen.
gregoff är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-11, 00:59 #5
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Konstellationen som TS är involverad i kallas "Enkelt Bolag" och är inte en registrerad form av bolag utan endast avtalsmässig.

Enkelt bolag innebär att var och en av "delägarna" svarar för sin del av bolagets verksamhet.

Bokföring måste ske hos var och en och var och en måste ansöka om FA-skatt hos skatteverket. Det är ingen "registreringskostnad" för enkelt bolag. Man kan dock registrera själva bolagsnamnet (dvs firman) hos bolagsverket för Enkelt Bolag och därmed skydda namnet om man nu vill det.


Låt oss kalla er för "Gurka 1" och "Gurka 2" och ert gemensamma "enkla Bolag" kan vi kalla för "Gurkornas EB" för att ha något att referera till.

Som jämförelse så är "Industrigruppen JAS" uppbyggd på detta sätt, fast då är det stora Aktiebolag som är delägarna. Men de samverkar under ett gemensamt namn. Såg nu att de bildat ett eget AB kring Industrigruppen JAS (http://www.allabolag.se/5561475921/I...gruppen_JAS_AB).

Senast redigerad av Conny Westh den 2015-01-11 klockan 01:08
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-12, 05:55 #6
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
När startade hemsidan? Var det under 2014 har ni fortfarande en chans att inte riskera att utredas för skattebrott. Jag hoppas att ni har tillgång 50% av det belopp ni fått utbetalt för det är nog det minsta SKV vill ha av er.

Jag avstår att säga vad jag egentligen tycker. Det kan nog de flesta som varit med ett tag lista ut ändå.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-12, 18:09 #7
gurka gurka är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 67
gurka gurka är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 67
Tack för alla svar! Har talat med en rådgivare och Vi kommer följa hans råd. Blir en saftig klumpsumma att betala till SKV, den saken är säker.

Senast redigerad av gurka den 2015-01-12 klockan 18:14
gurka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-21, 00:20 #8
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Med de pengar ni omsatt så borde ni kunna registrera ett Aktiebolag och rädda intäkterna dit, då slipper ni skatta bort pengarna som enskilda näringsidkare utan kan komma undan med 22% bolagsskatt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-06, 18:57 #9
gurka gurka är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 67
gurka gurka är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2012
Inlägg: 67
Citat:
Ursprungligen postat av Conny Westh Visa inlägg
Med de pengar ni omsatt så borde ni kunna registrera ett Aktiebolag och rädda intäkterna dit, då slipper ni skatta bort pengarna som enskilda näringsidkare utan kan komma undan med 22% bolagsskatt.
Jo vi kan ju göra det, men måste inte pengarna finnas kvar i företaget då på något särskilt företagskonto? Annars räknas det väl som att man tar ut lön och då måste vi ju betala både bolagsskatt och inkomstskatt.

Vi hade tänkt deklarera som EB på en varsin NA-blankett annars.
gurka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-02-06, 21:15 #10
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Jag gjorde ungefär samma misstag som ni jag jag drog igång med affiliate för 20 år sedan. Bra att ni tar tag i det, konsekvenserna bli mycket värre om det inte är ni som "fixar till det" utan blir påkomna. Straffskalan för skattebrott är oftast inte det man tror som ung entreprenör. Man är ju van att få göra misstag och fel och myndigheterna har ju normalt överseende.
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:43.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017