Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Internetkostnad

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2015-01-14, 21:38 #1
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Standard Internetkostnad

Hej,

Jag arbetar hemifrån och har ett aktiebolag. Kan man ta internetkostnaden på företaget fastän jag inte hyr ut något rum till företaget?

Majoriteten av den tiden som internet används är just när jag gör något i företaget så logiskt sett borde det ju gå. Men regler kanske säger annat?
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-14, 23:26 #2
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Praxis är att inte godkänna avdrag för internet i hemmet då det då troligen används privat också.

För att komma runt detta behöver du t.ex:
-Även ha en privat internetuppkoppling som inte bolaget betalar
-Blockera uppkoppling från allt som inte är jobbrelaterat och "kasta nyckeln"
-Bevisa att du inte använder internet privat genom att hänvisa till att du bott i Nordkorea hela ditt liv och inte ser storheten med ett fritt Internet
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-15, 01:01 #3
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Du kan givetvis, men om du får en revision så kommer du att få bakläxa på det.

Utgå från att om det är en kostnad som du "tar bort" från dig privat är det inte OK. Vissa undantag finns, tex kan du ha mobilabonnemang på firman om du har fastpris, och även använda det privat.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-15, 07:41 #4
BarateaUs avatar
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
BarateaU BarateaU är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
BarateaUs avatar
 
Reg.datum: Nov 2007
Inlägg: 2 648
Jag får bredbandsersättning från jobbet 250kr "täcker inte allt", då de förutsätter att jag har en vettig lina hemma. Samt vanligt mobilt bredbannd.
BarateaU är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-15, 08:47 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av BarateaU Visa inlägg
Jag får bredbandsersättning från jobbet 250kr "täcker inte allt", då de förutsätter att jag har en vettig lina hemma. Samt vanligt mobilt bredbannd.
Denna kostnad är dock troligen inte avdragsgill för din arbetsgivare, så i egen firma är vinsten minimal.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-15, 12:13 #6
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Knös Knös är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 177
Tack för era bra svar. Då hoppar jag över det men mobilabonnemang o sådant borde ju därför vara ok.
Knös är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-15, 12:43 #7
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Viktigt att skilja på hur man kan se på sin bokföring och våra skattelagar, det är inte svart och vitt:
1. Vedertagen praxis hos företag och privatpersoner - Väldigt ofta fel men upptäcks sällan, kan ge dryga böter
2. En normal nivå enligt en redovisningskonsult - En bra nivå att ligga på, sällan problem eller böter så länge man inte haft uppsåt
3. Hur Skatteverket och en noggrann revisor ser på saken - Restriktiv nivå för att skydda sina ekonomiska intressen

Förutsätt för allt i världen inte att det är rätt bara för stora företag eller "alla andra" gör det. Jag har under många år sagt till en nära bekant som är ekonomiskt ansvarig på ett svenskt börsnoterat företag med över 5000 anställda att de gör fel i sina ersättningar till anställda. Personen har försvarat sig med att de alltid gjort så och ingen annan har sagt något. Gissa om Skatteverket hittat detta i en revision nyligen och resulterat i en gigantisk skattesmäll?

Annat exempel, om dock lite offtopic, är hur ALLA bolag gjort fel med ALL representation sedan 1995 för att ingen ifrågasatt reglerna! Porsche drog det till kammarrätten förra året och bevisade att Skatteverket haft fel. All öl ni druckit på bolaget senaste 20åren får alltså dras av, tacka EU för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Du kan givetvis, men om du får en revision så kommer du att få bakläxa på det.

Utgå från att om det är en kostnad som du "tar bort" från dig privat är det inte OK. Vissa undantag finns, tex kan du ha mobilabonnemang på firman om du har fastpris, och även använda det privat.
Du skriver det så bra, det kan bli dyra bakläxor för att folk förutsätter att de kommer undan med att bara lägger saker i bokföringen.

En intressant grej är att Skatteverket nyligen ändrat sin inställning till fastprisabonnemangen igen! Det är inte längre helt avdragsgillt, istället ska ett fastprisabonnemang anses ha flera fastprisdelar.
Ett fastprisabonnemang innehåller ofta samtal, sms, mms, surf och telefon. Är inte alla delarna full nödvändiga för att du ska kunna utföra dina arbetsuppgifter så är den delen av fastkostnaden en privat kostnad.
Detta kan man ju välja att hantera på något av de tre sättet ovan:
1. Ska jag bara utgå från att alla andra gör det och dra av allting ändå trots det uppenbarligen inte behövs surf för städpersonalen?
2. Ska jag göra en enkel granskning av abonnemangen och dess användare för att se om någon ligger i klar farozon och förbereda en förklaring?
3. Ska jag göra en granskning och bokföra om anställdas abonnemang till delvis privata kostnader på individnivå?


För att återgå till bredbandsfrågan i hemmet så finns ett sånt avdrag utan tvekan i 1:an - Uppenbart helt felaktigt men många gör det ändå. Upptäcks det i en revision så får du betala mellanskillnaden och böter. Troligtvis belönas man också med fler och djupare revisioner som leder till ännu mera kostnader.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-16, 10:34 #8
b_anderssons avatar
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
b_andersson b_andersson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
b_anderssons avatar
 
Reg.datum: Apr 2004
Inlägg: 1 067
Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Annat exempel, om dock lite offtopic, är hur ALLA bolag gjort fel med ALL representation sedan 1995 för att ingen ifrågasatt reglerna! Porsche drog det till kammarrätten förra året och bevisade att Skatteverket haft fel. All öl ni druckit på bolaget senaste 20åren får alltså dras av, tacka EU för det.
Offtopic, men det där stämmer inte. http://www.blinfo.se/foretagskunskap...ntation__13727
b_andersson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2015-01-16, 11:38 #9
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Citat:
Ursprungligen postat av b_andersson Visa inlägg
Offtopic, men det där stämmer inte. http://www.blinfo.se/foretagskunskap...ntation__13727
Moms får lyftas för starköl upp till 300kr per person och tillfälle senaste 20åren så förenklade det som att man får "All öl ni druckit på bolaget senaste 20åren får alltså dras av, tacka EU för det."

Var ett exempel för hur svårt det är att säga vad som är rätt/fel. Fulla reglerna återfinns på 20 A4-sidorna vilket är fritt att läsa istället för ta det från en mening och skrika fel ;-)
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017