Kom ihåg mig?

Skatteregler intäkter affiliate verksamhet- hjälp!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-04-13, 02:03 #1
magnusagrenflow magnusagrenflow är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2
magnusagrenflow magnusagrenflow är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2
Hej , alla!

Jag tjänar ca. 10000 i månaden på affiliate-intäkter på nätet (utanför sverige) !
Dessa pengar sätts in automatiskt på mitt konto och jag undrar nu om och isåfall hur jag skall göra för att betala skatt på dessa pengarna.
Behöver jag betala ? Är det nåt som skattemyndigheterna bryr sig om ?
Jag är näringsidkare i en annan bransch där jag kanske borde ta upp dessa inkomster.
Har ni några tips eller erfarenheter att dela med er av ?

MVH

Magnus
magnusagrenflow är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-13, 03:01 #2
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 2 587
Intäkter räknas väl som inkomst...

Och vad jag vet, så ska man skatta för sin inkomst ifall den överstiger en viss summa.
Sist jag kollade så var det 9999:-. Vet inte hur det är idag

#EDIT
Stavfel...
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-13, 08:31 #3
Kristofers avatar
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Kristofer Kristofer är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Kristofers avatar
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 053
Givetvis måste du enligt lag ta upp alla dina inkomster i inkomstdeklarationen.

Sen kan man säkert diskutera länge i huruvida det är stor risk eller inte att skattemyndigheten upptäcker något som detta. Om du skulle få in pengarna på Neteller så finns det exempelvis spelbolag i England där du kan få pengarna insatta på deras konton och sedan därifrån överförda till Sverige och då gäller Engelsk vinstskatt på beloppet (0%) och ingenting syns ifall ingen granskar.

Det kallas penningtvätt och är inte lagligt, liksom det inte heller är lagligt att inte ta upp inkomster.

Antar att du måste fråga ditt samvete hur du vill göra, personligen tror jag att det är så pass små belopp att de går omärkta förbi men jag har ingen aning.
Kristofer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-13, 09:24 #4
Intimas avatar
Intima Intima är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 114
Intima Intima är inte uppkopplad
Medlem
Intimas avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 114
Jag har tjänat lite pengar på affiliates osv på en av mina sidor, bland annat från utlandet, men det rörde sig inte om så mycket pengar som 10000 i månaden. Men jag fick revision på mig ändå!

De höll på o granska mig och mina konton och ville till och med ha min dåvarande flickväns personnummer så de kunde kolla upp hennes konton om jag fick pengar insatta även på dem!

Anledningen till att de granskade mig var att de sökte med något program på min sida erotikpalatset.com och där fan massor med externa länkar till betalsiter utomlands. De flesta hittade dem i min tgp, som dock inte är så konstigt! - Ingen av dessa kontot var mina!

Efter ca 6 månaders granskning och utfrågande så tyckte de att de inte kommer längre och la fallet på is!
De skulle nu nämligen skriva till amerikanska banken och betaltjänster för att kolla upp hur mycket pengar jag hade tjänat från dessa och denna grej kunde ta upp åt ett år för dem... Att de bara orkar!

Jag är dock inte orolig för något för alla pengar (typ mindre än 1000 dollar) har jag bokfört och således betalat skatt på!

Men varjefall, mitt råd till dig är att bokföra pengarna i ditt företag som du hade eller ta upp dessa inkomster i deklarationen!
Intima är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-13, 16:58 #5
Saints avatar
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
Saint Saint är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Saints avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 649
om man vill tvätta pengar så ska man vänta till det rör sig om en större summa, typ när du kommer upp i miljonbelopp för då svider det inte lika mkt när man åker fast hehe. Åker man dit bara för att man "glömt" att deklarera ett par tusenlappar så så är det inte bara pinsamt men även jävligt dumt :D
Saint är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-20, 14:56 #6
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 331
Jag var själv upp till skattemyndigheten med ett par checkar på betydligt mer än $1000 och frågade hur jag skulle ta upp det i deklarationen. Deras svar var att det var köp av valuta så inget skulle tas upp utan sättas in på mitt konto som om man har köpt valuta?? Hmmm.. gick till min bank, och där sa de att de skickar in alla checkar över $10.000 till skattemynd.. övriga tog de inte upp utan sätts in på kontot??

För säkerhets skull så pratade jag med revisorn och vi tog upp det på annat sätt istället.. vill inte åka på $50.000 senare när de har fått upp näsan på det här om några år..

Slutsats: Skattemynd och banker har ingen aning om hur man handskas med utländska affiliate checkar speciellt då mina checkar var de första dem hade sett någonsin..

Märkligt.. undrar hur mycket som har gått förbi skattemynd igenom åren..

/ Tomas
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-20, 15:27 #7
scdmedia scdmedia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 4
scdmedia scdmedia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 4
Bästa lösningen är att skapa ett utlandsbaserat företag tex BVI eller något annat lämpligt ställe. Alla affiliate inkomster går till det företaget som självvklart inte har sitt bank konto i Sverige utan tex. i Singapore.

Förövrigt är Sverige ett av världens sämsta länder när det gäller bank sekretess. I vilka andra länder skickar banker utdrag till skattemyndigheten, det är ju fan rent patetiskt.

Stefan
scdmedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-20, 17:05 #8
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 3 471
scdmedia, såja såja, det blir lite mera spännande på det sättet. Trist att gå igenom hela livet utan utmaningar.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-20, 17:39 #9
scdmedia scdmedia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 4
scdmedia scdmedia är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 4
Tjänar man runt 10 000 SEK i månaden som affiliate ska man självklart se till att göra det på ett korrekt sätt skattemässigt, därmed inte sagt att man nödvändigtvis ska skatta för inkomsten i Sverige.

10 000 SEK på ett år blir 120 000 SEK och när man börjar komma upp i dom summorna är det inte längre någon lek.

Hur man fattar sitt beslut är upp till var och en men mitt råd till alla är att at det här seriöst.

Vi driver ett företag i Lettland där vi också har vårt kontor, för våra tjänster opererar vi ett Affiliate Program.

Vi har ca: 100 affiliates varav dom bästa tjänar runt 10 000 SEK i månaden.

Som en kommentar till nämnda diskussion vill jag nämna att om vi blev tillfrågade att lämna ut några uppgifter till svenska skattemyndigheter skulle vi aldrig göra det så länge vi av den lettiska lagen inte är skyldiga att göra så via en domstolsorder.

Stefan

Edit: Reklam borttagen. Läs reglerna / Marcuss
scdmedia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-04-21, 00:55 #10
Webbsajter Webbsajter är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 130
Webbsajter Webbsajter är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 130
Glöm inte att ta upp vilka kostnader du har för att få in affiliate pengarna. Köper du mycket reklam och betalar X antal domännamn under året kan du få ner den beskattningsbara summan mycket.
Webbsajter är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017