Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Hyra ut subdomäner

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-07, 11:11 #1
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Vad behöver man tänka på om man hyr ut subdomäner? Kan man som ägare av huvuddomänen bli ansvarig för vad kunderna gör på subdomänerna, eller för det namn de valt på subdomänen? Subdomänen har antingen redirect eller "frame" till kundens egna URL, eller kanske DNS-data som kunden angett.

Något annat man behöver tänka på?

Är det något som är värt att hålla på med?
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-07, 11:36 #2
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Isak Isak är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 791
Citat:
Originally posted by BjörnJ@May 7 2009, 11:11
Är det något som är värt att hålla på med?
For 5-10 ar sen sa var ju detta valdigt lonsamt for en del aktorer. Svart att tanka sig att det idag ar vart besvaret pga att en doman ar sa billig.
Isak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-07, 11:55 #3
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Med den rådande prissättningen och enkelheten att skaffa sig en egen domän tror jag att det inte kan bli någon hit.
Kanske, om du har en premiumdomän, men prissättningen mer än halva priset jfm en .se-domän lockar nog inte och det blir nog mer arbete än omsättning på en sådan tjänst.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-07, 12:44 #4
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Vad man behöver tänka på, och om det är värt det är ju två helt skilda frågor.

Jag har svårt att tro att det är värt att hålla på med, men du kanske har en väldigt bra domän. Det kan vi bara spekulera i. Har du systemet för det, så är kostanden minimal, allt du behöver täcka är domänavgiften. Med en tillräckligt bra huvuddomän kan det säkert gå.

Vad du behöver tänka på är att du äger domännamnet. Skulle tro att du har samma ansvar som om du tillhandahåller en bloggtjänst eller en gästbok. Det är dock vad min logik säger, inget juridiskt bindande.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-07, 13:22 #5
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Isak
Citat:
Ursprungligen postat av BjörnJ
Är det något som är värt att hålla på med?
For 5-10 ar sen sa var ju detta valdigt lonsamt for en del aktorer. Svart att tanka sig att det idag ar vart besvaret pga att en doman ar sa billig.
Håller absolut med dig men jag tror ändå att det kan fungera till viss grad med en tillräckligt bra domän. Domänpriset har väl aldrig varit något extremt stort problem utan det är väl snarare det att hålla koll på domänen och se till att betalningar går in som är det man vill slippa undan.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-10, 22:23 #6
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
BjörnJ BjörnJ är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2009
Inlägg: 971
Tack för svaren!

Jag tror att jag ganska enkelt kan slänga ihop en sådan tjänst. Kunderna skulle kunna få betala via SMS, för att få det helt automatiskt. Kanske ett år för 30 kr, är det rimligt? Då borde det bli ca 15 kr plus moms till mig.

Om man har en sådan tjänst med en hyfsad domän som är riktad mot svenska marknaden, hur många kunder skulle det vara rimligt att man kan få? 10? 100? 1000? fler? Om någon undrar vilken domän det gäller så kan jag svara i PM.

Kortbetalning kanske man skulle kunna tänka sig, så blir det mer pengar över, samtidigt som kunden kan få lite lägre pris, men där vet jag inte hur jag skulle lösa det, och dessutom få det automatiskt, men det borde ju gå. Kanske går det via paypal eller liknande? Att ha eget inlösenavtal känns inte aktuellt just nu.

Måste man bokföra varje enskild betalning separat, eller kan man klumpa ihop dem månadsvis? Kanske genom någon rapport från betalningsförmedlaren?

Det jag undrar mest är hur det ser ut rent juridiskt. Kan jag råka illa ut om en kund väljer en subdomän som är ett varumärke, är kränkande eller något? Eller dito för innehållet på deras hemsida. Jag kommer ju inte hosta något material, bara köra "forward i frame" eller redirect.

En möjlig utbyggnad i framtiden skulle kunna vara att erbjuda en färdig bloggtjänst eller liknande på den valda subdomänen, men då blir det jag som hostar innehållet, om nu det gör någon skillnad juridiskt?

Vad behöver man lagra för information om kunderna? Fungerande mailadress, IP-adress som användes vid registreringen samt tidpunkt för detta, eventuellt telefonnummer som användes vid SMS-betalningen (om man nu ser det?)? Behövs något mer?

Då har man något att lämna ut på begäran från myndigheter, och risken för mig blir mindre?

Sedan är förstås frågan om det är bättre att hitta på något annat, eller sälja domänen. När man väl har kunder som hyr subdomäner kan man ju inte bara sälja domänen hur som helst. Däremot skulle man ju eventuellt kunna bedriva någon annan verksamhet på huvuddomänen samtidigt som man hyr ut subdomäner, men det kanske kan uppfattas som oseriöst.
BjörnJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 08:28 #7
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar
 
Reg.datum: Sep 2004
Inlägg: 1 535
Priset tror jag inte påverkar så mycket.
99kr inkl moms för en .se-domän avskräcker inte. Problemet är att du måste ha en riktigt bra huvuddomän för att kunna ta betalt öht.

Folk i allmänhet är snåla. Jag driver en gästbokstjänst, som borde ha uppdaterats för flera år sedan, men var bra förr. Den är reklamfinansierad, men min kund kan välja att betala 50kr/år för att få bort reklamen. Jag VET att många tycker att den skulle vara mycket bättre utan reklam, men ändå betalar de inte. Varför betala när det kan vara gratis? Spotify har samma problem...
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-11, 10:56 #8
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
aDonis aDonis är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 975
Det finns (som sagt?) redan folk som erbjuder detta, gratis. 3w.se tex. Jag håller med Stefan och tror inte att folk skulle betala för en sådan tjänst. Gratis blogg + host finns ju också. Jag hade inte lagt ner tiden.
aDonis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017