Kom ihåg mig?

Hur bokför man en återbetalning till kund?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-04-23, 00:23 #1
J.Olofsson J.Olofsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 38
J.Olofsson J.Olofsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 38
Jag sålde för några månader sen en vara för omkring 1000 kr. Jag fakturerade kunden precis som vanligt och fick betalt till mitt bankgiro. Inbetalningen bokfördes i kassaboken med 250 kr i moms. (totalt 1250 kr)

Skattedeklarationen skickades senare in till skatteverket och jag betalade in momsen för försäljningen (period Jan - Mars) Jag har kvartalsredovisning av moms.

Nu vill kunden lämna tillbaka varan och få pengar tillbaka (Jag har godkänt detta). Frågan är hur jag går tillväga? Jag har hört att man ska upprätta en ”kreditfaktura” men jag använder VISMA Enskild Firma och där verkar inte finnas något stöd för kreditfakturor. De säger istället att man ska makulera fakturan och kassaboksposten men det fungerar ju inte om man redan har fått betalt samt t.o.m. betalt in momsen till skatteverket?

På något sätt måste jag ju få tillbaka momsen jag har betalt in till skatteverket?
På något sätt måste jag skaffa en verifikation på återbetalningen?

Hoppas någon här på forumet kan detta bättre än mig :unsure:
J.Olofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 00:57 #2
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Ja, skapa en kredit och sedan bokför du den första fakturan som betalning och krediten på andra sidan på samma konton (kredit/debet), glöm inte momsen (på samma sätt). Dessa tar då ut varandra och resultatet blir 0
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 01:12 #3
J.Olofsson J.Olofsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 38
J.Olofsson J.Olofsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 38
Citat:
Originally posted by Davve@Apr 23 2009, 00:57
Ja, skapa en kredit och sedan bokför du den första fakturan som betalning och krediten på andra sidan på samma konton (kredit/debet), glöm inte momsen (på samma sätt). Dessa tar då ut varandra och resultatet blir 0
Hej,

Tack för ditt svar.

Hur skapar man en kredit i Visma Enskild Firma? Jag är osäker på om det ens finns med.
J.Olofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 01:32 #4
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
På samma sätt som du skapar en vanlig faktura, eller klicka på den aktuella fakturan så bör det finnas nåt i still med "kreditera fakturan"

Kredit faktura är kopia av den ursprungliga fast med minus på alla belopp
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 10:36 #5
J.Olofsson J.Olofsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 38
J.Olofsson J.Olofsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 38
Citat:
Originally posted by Davve@Apr 23 2009, 01:32
På samma sätt som du skapar en vanlig faktura, eller klicka på den aktuella fakturan så bör det finnas nåt i still med "kreditera fakturan"

Kredit faktura är kopia av den ursprungliga fast med minus på alla belopp
Hej,
Det verkar inte finnas något sådant i Visma. Jag citerar en text ur deras hjälpavsnitt nedan.

Citat:
Begreppet kreditnota eller kreditfaktura som det också benämns, brukar i gammaldags bokföring förekomma i samband med rättelser av felaktiga fakturor, då den ursprungliga fordran satts ned. Kreditnotan är alltså en slags ”minusfaktura” som påminner om ett tillgodokvitto och som man t ex skickar till en kund som fått en felaktig, för hög faktura.

System med kreditnotor är krångliga att hålla reda på och svåra att förstå. I det här programmet förekommer därför inga kreditnotor, eftersom det finns enklare sätt att meddela ändringar om fakturor till kunder och registrera åtgärden i sin bokföring.

Om du i det här programmet har en faktura som skickats till en kund med felaktigt innehåll, skall du istället ersätta den felaktiga fakturan och skicka en ny, rättad faktura till kunden. Den felaktiga fakturan i programmet makulerar du samtidigt enligt anvisningarna i programmet.

Detta enkla och lätt begripliga förfarande ger exakt samma resultat som när man laborerar med kreditfakturor.

Det måste ju ha tänkt sig att en sån här situation ska lösas på något sätt. Det är mycket förvirrande.
J.Olofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 12:50 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Det låter som att ditt bokföringsprogam är så förenklat att det nästan blir svårt istället. Kreditfakturor är ju dessutom standard. Suck.

Kan du inte uppgradera till en vettig version av Visma SPCS istället?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 13:56 #7
J.Olofsson J.Olofsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 38
J.Olofsson J.Olofsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 38
Ja, så känner jag också, det blir krångligare än vad det borde vara. På nåt sätt måste de ju dock ha tänkt att man ska agera i den här situationen.

Någon måste ju också varit i liknande situation då Visma Enskild Firma är ett av de vanligare bokföringsprogrammen som används. Det är ju heller ingen ovanlighet att man hamnar i en situation där varan returneras och kunden vill ha tillbaka sina pengar.

Om någon löst detta problem är jag väldigt tacksam om ni har tid o skriva ner hur ni gjorde
J.Olofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 14:01 #8
Davves avatar
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Davve Davve är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Davves avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 3 267
Det du ska göra är att ringa visma och fråga dem.
Davve är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 14:07 #9
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 175
petlin petlin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 175
Kan man inte skriva en ny vanlig faktura och i stället för att notera 1 levererad vara skriva in -1 levererad vara?
petlin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-04-23, 14:45 #10
J.Olofsson J.Olofsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 38
J.Olofsson J.Olofsson är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Oct 2008
Inlägg: 38
Citat:
Originally posted by petlin@Apr 23 2009, 14:07
Kan man inte skriva en ny vanlig faktura och i stället för att notera 1 levererad vara skriva in -1 levererad vara?
Hej,
Nej det var inte möjligt att skriva "negativt". Då visas istället "Att betala: 0 kr" så det verkar inte finnas stöd för att skriva negativa fakturor.
J.Olofsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017