Kom ihåg mig?

Företagsköpet

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-04, 00:18 #1
ZkruW ZkruW är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 23
ZkruW ZkruW är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 23
Jag köpte mig ett företag för ett tag sedan. I kontraktet så stod det att ifall jag skulle bli av med hyreskontraktet för lokalen så skulle vårt kontrakt brytas och jag är inte längre skyldig några pengar.

Vår deal var 120000 på 2 år. Det vill säga 5000 i månaden. Vi han med 6 månader, alltså 30000 kronor.

När företaget införskaffades så bokförde jag 120000 mot leverantörsskulder. Och nu efter 6 månader så har bara 30000 kronor betalats.

Det finns i dagsläget alltså 90000 kronor på kontot; Leverantörsskulder. Vad ska jag bokföra det mot?

Någon form av vinst är det ju i alla fall .
ZkruW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-04, 09:51 #2
ZkruW ZkruW är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 23
ZkruW ZkruW är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 23
Kan kanske tillägga att Hyreskontraktet bröts efter 6 månader. Har alltså 90000 kvar på leverantörsskulder som borde bokföras mot något konto.

Någon som har en tanke?
ZkruW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-04, 11:10 #3
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Företaget har väl inte köpt sig själv? Du har köpt företaget, och vad jag kan förstå så har köpeskillingen blivit lite lägre på grund av omständigheter. Vad du betalar för företaget ingår i din personliga bokföring, eller om det är ett moderbolag som gjort affären. För det första är det knappast leverantörsskulder som ett företagssköp ska bokföras under, utan kostnadsslaget är snarare nånslags inventarier, intressebolag eller dylikt. Om du nu bokfört en skuld för företagssköp så borde den ligga under övriga skulder beroende på långfristighet, eller uppdelat på kortfristigt för den del som förfaller inom bokföringsåret respektive långfristigt för den del som förfaller senare.
Om nu skulden blir mindre gör du helt enkelt tvärtom mot när du gjorde den ursprungliga bokningen.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-04, 11:17 #4
ZkruW ZkruW är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 23
ZkruW ZkruW är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 23
Jag köpte aldrig företaget i sig utan alla maskiner och inventarier i företaget. Lite otydligt kanske, ber om ursäkt.

Jag bokförde det som så,

1220 Maskiner och inventarier Deb. 120000
2440 Leverantörsskulder Kre. 120000

Då jag vid undertecknande av köpekontrakt blev skyldig säljaren 120000. Men det fanns en avbetalningsplan med en liten säkring.

Så det som du menar är att jag ska kreditera maskiner och inventarier på 90000? Det skulle ju göra så att värdet på inventarier skulle sjunka?
ZkruW är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-04, 18:06 #5
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Sep 2003
Inlägg: 6 941
Ja, inköpspriset blev ju plötsligt väsentligt lägre.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-09, 10:23 #6
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Om det är enskild firma du har och du köpte mao inventarier med en villkorad avbetalningsplan.

Nu har villkoret uppfyllts och du kan då enligt avtalet skippa resten av betalningarna.

Då blir det i princip som Magnus A och Jonny skriver men jag skulle vilja att du gör ombokningen på ett annat konto än maskiner, eftersom maskinernas värde fortfarande består. Du borde boka mot ett resultatkonto.

Du kan debitera konto 2440 leverantörsskulder med 90000 SEK och motboka mot extraordinära intäkter konto 8710 som du krediterar 90000 SEK.

Värdet på maskinerna förändras inte.

Tänk dock på att detta blåser upp ditt resultat med 90000 i ett svep så du åker på att skatta för beloppet.

Jag funderar på om det skulle gå att boka konto 2440 mot ett annat tillgångskonto i stället vilket vore bättre ur skattesynpunkt. Ett konto typ "Nedskrivning av leverantörsskulder" men jag hittar inget sånt i BAS-kontoplanen just nu, jag letar vidare...

Nu hittade jag ett konto som heter 1770 "Tillgångar av kostnadsnatur", låter mysko men verkar passa just i detta fall.

Glöm inte att boka tillbaks momsen oxo eftersom du slipper betala moms på de 90 000.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-09, 10:57 #7
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Du måste skriva ner värdet när köpeskillingen blev mindre. Annars blir du sittande med ett helt fiktivt värde som grundar sig enbart på den värdering ni gjorde vid köpetillfället. Bokföringen kan enbart hantera faktiska inkomster och utgifter, och derivat därav som till exempel avskrivningar.
Ett tänkt exempel: Du behåller den höga värderingen, och får därigenom fram en högre avskrivning än vad du annars skulle gjort. Du försöker dra av den i deklarationen, vilket inte stämmer med de regler som finns om avskrivning. Tror inte skattemyndigheterna skulle acceptera ett sådant avdrag.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017