Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Passa er för Eniro!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-19, 13:51 #1
annika_w annika_w är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 29
annika_w annika_w är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 29
Fick för ca en månad sedan en "Bekräftelse" från Eniro där dets tår att vi ska svara om vi önskar ligga med i Gula Sidorna AB's produkter.
Det vill vi inte, så jag svarar inte.

Så idag dyker det upp en faktura på 4950 kr!

Jag ringer för att fråga varför de fakturerat oss för något vi inte beställt och får till svar att fakturan gått ut automatiskt.
Jag blir irriterad, vilket jag tycker jag har rätt till, att fakturera för något som inte är beställt är inte seriöst. Jag ber dem skicka en kreditfaktura omgående.

Säljaren drar till med att då kommer vår site försvinna även från Google. Jag svarar att det han just nu sitter och säger är en lögn, men att jag blir nöjd bara han skickar en kreditfaktura.

Han blir riktigt otrevlig och säger att jag nog bör kolla upp hur internet fungerar, och slänger sedan luren i örat på mig.

Japp.. vad säger man. Passa er för Eniro...
annika_w är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-19, 14:10 #2
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Har du kontrollerat att kontonumret på fakturan verkligen var Eniros / Gula Sidornas?
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-19, 14:11 #3
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Citat:
Säljaren drar till med att då kommer vår site försvinna även från Google. Jag svarar att det han just nu sitter och säger är en lögn, men att jag blir nöjd bara han skickar en kreditfaktura.
Delvis rätt, de träffar i Google som hänvisar till er sida på Eniro, dock inte till er hemsida direkt.
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-19, 14:22 #4
annika_w annika_w är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 29
annika_w annika_w är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 29
Citat:
Originally posted by allstars@May 19 2009, 14:11
Citat:
Säljaren drar till med att då kommer vår site försvinna även från Google. Jag svarar att det han just nu sitter och säger är en lögn, men att jag blir nöjd bara han skickar en kreditfaktura.
Delvis rätt, de träffar i Google som hänvisar till er sida på Eniro, dock inte till er hemsida direkt.
Jovisst är det så (den trafiken är dock minimal och inte värd att betala eniro för).

Att lägga upp det som han gjorde, som skrämseltaktik för att få kunder att tro att de skulle försvinna från Google bara för att man inte ligger med i Gula sidornas produkter, är dock helt absurdt, enligt mig.
annika_w är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-19, 14:53 #5
Blabarsappa Blabarsappa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 76
Blabarsappa Blabarsappa är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2008
Inlägg: 76
Citat:
Originally posted by annika_w@May 19 2009, 14:22

Att lägga upp det som han gjorde, som skrämseltaktik för att få kunder att tro att de skulle försvinna från Google bara för att man inte ligger med i Gula sidornas produkter, är dock helt absurdt, enligt mig.
Sinnessjukt, jag blir så förbannad, dock inte förvånad. En polare till mig fick en faktura från hitta.se på sisådär 8000 spänn för något han aldrig beställt. Han fick senare rätt vid en tvist eftersom de inte kunde styrka fakturan på något sätt. Energin och tiden han lade ner för att få upprättelse tärde dock ganska hårt.

EDIT: Quote-tecknen blev fel
Blabarsappa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-19, 15:05 #6
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 689
WeaZear WeaZear är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 689
Vill man ha värdelösa länkar på google kan man ju alltid sätta upp en spamblogg...

Är det inte olagligt att skicka ut falska fakturor?
WeaZear är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-19, 15:08 #7
annika_w annika_w är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 29
annika_w annika_w är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Sep 2008
Inlägg: 29
Citat:
Originally posted by tartareandesire@May 19 2009, 14:10
Har du kontrollerat att kontonumret på fakturan verkligen var Eniros / Gula Sidornas?
Japp, fakturan är från Eniro och även kontaktuppgifter går till Eniro, jag ringde och pratade med dem och det var de som sa att fakturan gått ut automatiskt.
annika_w är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-19, 15:24 #8
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av annika_w
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Har du kontrollerat att kontonumret på fakturan verkligen var Eniros / Gula Sidornas?
Japp, fakturan är från Eniro och även kontaktuppgifter går till Eniro, jag ringde och pratade med dem och det var de som sa att fakturan gått ut automatiskt.
Undrar om de rekryterar via Hells Angels? Kanske är nästa steg. Det är inte direkt första gången något sådant händer på det företaget.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-19, 16:54 #9
Tezs avatar
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Tez Tez är inte uppkopplad
Flitig postare
Tezs avatar
 
Reg.datum: Feb 2007
Inlägg: 436
Det är riktigt pinsamt när de lägger sig till med den överlägsna stilen. Det ringde en säljare nyligen och ville sälja sponsrade länkar. Det är ju meningslöst eftersom vi ändå ha topplaceringar i det organiska resultatet på de viktigaste sökorden. Han gav sig förstås inte utan tyckte att vi skulle betala ändå för att synas ännu bättre.

Jag blev lite trött i örat och sa klart ut att jag var missnöjd, som väldigt många andra, och hade haft problem med Eniro tidigare och således inte var intresserad av att köpa något som helst av dem. Han frågade varför och jag orkade inte riktigt lägga ner mer tid på att prata med honom så jag hänvisade till WN och Cint och sa att jag var en av dem som varit med och diskuterat Eniro där.

Då vände attityden. Han sa att hans chef följde dessa trådar (Hej Chefen!) och förklarade lite att de hade haft problem med något system (Angående det där med absurt automatiskt höjt pris på länkarna). Detta system skulle förstås bytas ut alldeles strax. Samtalet avslutades med att han sa att "Du verkar ju veta vad du håller på med" och "Du skriver väl inget dumt om oss nu". Jag sa att det skulle jag inte göra eftersom jag inte direkt hade fått någon ny anledning att göra det. Och nu gör jag det ändå.... Men bara för att den här tråden dök upp några dagar efter samtalet.

Annika, det är ju jättepinsamt att han säger så till dig. Accessora är ju en av de mest framgångsrika webbutikerna i Sverige (Med tjejprylar då, ni killar känner kanske inte till den så väl men bland yngre tjejer är den oerhört populär). Och så säger han att du borde lära dig hur internet fungerar! Jag har också hört den varianten ett par gånger, jag tror att det är ett av de sista stegen i säljprocessen - om inget annat fungerar så gör kunden osäker på sin egen kunskap genom att tala om att han/hon inte vet hur saker fungerar.
Tez är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-19, 19:10 #10
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör
Thomass avatar
 
Reg.datum: May 2003
Inlägg: 3 901
Eniro's säljare är hin håle's lakejer på jorden!
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017