Kom ihåg mig?

Fråga om SERPson

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2021-04-29, 11:22 #1
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
MrBob MrBob är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 459
Standard Fråga om SERPson

Jag har anmält en sida till Serpson och får rapport varje vecka, precis som många av er andra, kan jag tänka mig.

Där finns en graf där det visas de sökorden jag har skrivit in och även en tabell när man kan utläsa hur många som ... ja... ??

Ja, nu undrar jag! Vad är det som tabellen visar!? Sökt på ett uttryck eller besökt webbplatsen med ett visst sökord?

Jag tycker 40-60 besök om dagen på ett vist uttryck är väldigt många... Allt är givetvis relativt.
Dessutom, hur kan Serpson veta dessa saker!? Jag har inte lagt spårningskod på hemsidan, bara anmält url + sökord.
MrBob är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2021-10-07, 17:58 #2
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 2 134
Jag känner inte till Serpson och vet inte hur det ser ut, men jag har en teori om antal besökare som redovisas. Det finns liknande uppskattningar i andra verktyg som t.ex. Semrush. Jag tror de försöker räkna ut på ett ungefär hur många besök ett sökord genererar baserat på sökvolym i kombination med hur man rankar.

Om sökordet "elektriker stockholm" har 1600 sökningar/månad och man rankar etta så kommer man statistiskt sett få en viss andel av besökarna.

Google Ads högst upp tar en viss procentandel (kanske 50%). Därefter tar position ett 20%, position två 12%, position tre 8% och position 4-10 delar på resterande 9%. En procent klickar sig vidare till sida 2. Procentandelarna är bara tagna ur luften, men för att visa på ett ungefär hur de kan räkna ut hur många besökare man får till sin sajt.

40-60 besök/dag är mycket eller lite helt beroende på vilken sökvolym ordet har. Är det "kalsonger" med 18000 sökningar/månad så kanske man kan räkna med 80-120 besökare/dag om förstaplatsen ger uppemot 20% av sökvolymen.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017