Kom ihåg mig?

Cookies lag och gdpr

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2021-07-20, 12:43 #1
ehsanpo ehsanpo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 34
ehsanpo ehsanpo är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Apr 2011
Inlägg: 34
Standard Cookies lag och gdpr

Hej Hej! Det va ett tagsen jag va här!

Jag har kollat runt senaste dagarna på lag för cookie och gdpr och jag har sutti med att få igång OneTrust och GTM på vår nuvarande hemsida och funkar hur bra som helst!

På vår Cookie consent banner har vi en "Avvisa alla Cookies" knapp och då laddar vi inte in våra tracking och andra 3e part script.
Vi har även lagt en lista på alla cookies osm vi använder på siten som vi får automatisk av onetrust. Nödvändiga cookies för att siten ska funka laddas in även om användaren klickar på Avvisa alla cookies.

Så några problem som jag har idag:

Rectaptcha:

https://measuredcollective.com/gdpr-...iant-with-gdpr

https://www.imy.se/verksamhet/datask...l-tredje-land/


Enligt dessa länkar så skickar vi känslig information som ip adress till ett annat land. samt sätter kakor på google egna domän google.com

Om vi bestämmer att användaren måste be om samtycke innan hen använder Google ReCaptcha-kakor och sedan tillåter en spam/bot möjlighet att neka dessa kakor. Då måste du fråga om det är någon mening att använda Google ReCaptcha i första hand?

1. Jag tolkar detta som att vi inte kan använda Google Recaptcha och måste ändra till annan recaptcha lösning som hcaptcha.com ?


A/B test.

https://help.optimizely.com/Account_..._local_storage

Senaste månaderna har vi förbrett en del saker som ska A/B testas på hemsidan. Vi har redan inte så många användare på siten och måste köra våra a/b test i lite längre period för bättre resultat. Så klart en a/b test använder cookies och dessa cookies räknas som analytics cookies.

Men nu när vi har "Avvisa alla cookies" eller "neka analytics cookies" så förlurar vi ganska mycket besökare och det blir nästan omöjligt att a/b testa.

2.Är a/b test död för mindre hemsidor?

Local storage

Vi sparar personuppgifter när användaren beställer en tjänst hos oss, i locastorage.
3. Måste det stå i hemsidan vad och varför vi sparar det i localstorage?

4. När en användare har klickat "X" på en popup så sparar vi det i localsttorage så att användaren inte ska behöva se popupen varje gång dem kmr in i sidan. Detta är inte nödvändigt med förbättrar användareupplevelsen. Så räknas det som nödvändig cookies eller måste vi ha användaren consent till det med?


Tack!
ehsanpo är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:33.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017