Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Viktigt när ni väljer cms?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-05, 12:59 #1
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 218
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 218
Jag ligger i startgroparna för ett cms projekt, och jag undrar lite vad ni prioriterar när ni väljer publiceringsverktyg. Jag har varit med om att utveckla olika publiceringsverktyg tidigare så jag vet vad jag håller på med.

Målgruppen är små till medelstora sidor, som främst "drivs" av vanliga användare och inte teknikgurus. Det kommer finnas community funktioner, men det kommer inte att vara ett portal system.

Det som skiljer systemet från dem som existerar nu är främst det applikationslika gränssnittet och det tunga fokuset på standard kompabilitet. Lite som en korsning av WordPress och ModX. Tanken är att resultatet som kommer ut av detta ska släppas som open source, med möjlighet till kommersiell support i samband med de första stabila versionerna.

Nu när ni har lite bakgrund, vad är det som ni tycker är viktigast i ett publiceringsverktyg?

Några frågeställningar:
- Ska det vara så enkelt som möjligt att komma igång och/eller anpassa, eller är det viktigare att det funkar bra när man väl kommit igång?
- Är det viktigt att det finns gott om extensions/templates/etc?
- Är möjligheten att vidareutveckla/skapa egna komponenter viktig för er?
- Är det viktigare att systemet har många aktiva utvecklare än en stor användarbas?

I och med att i princip alla här ingår i den primära målgruppen för systemet så tänkte jag att detta är ett bra ställe att börja fråga på.

Jag kan tillägga att på serversidan är det PHP med Zend Framework i botten som gäller.
mr_lundis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-05, 16:33 #2
Tarass avatar
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 135
Taras Taras är inte uppkopplad
Medlem
Tarass avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 135
Citat:
- Ska det vara så enkelt som möjligt att komma igång och/eller anpassa, eller är det viktigare att det funkar bra när man väl kommit igång?
Ja!

Citat:
- Är det viktigt att det finns gott om extensions/templates/etc?
Ja/Nej.
Det underlättar mycket om det finns färdiga extensions och templates till systemet, och det ger ett mycket bättre intryck till potentiella användare då de vet att systemet fungerar med X o Y.
Jag anser att det är ännu viktigare att man "lätt" kan skapa nya tillägg eller anpassa en template till sin egen design, så att du exempelvis inte blir helt låst till en design som delas med 2500 andra.

Citat:
- Är möjligheten att vidareutveckla/skapa egna komponenter viktig för er?
Ja

Citat:
- Är det viktigare att systemet har många aktiva utvecklare än en stor användarbas?
Att det finns aktiva utvecklare är en nödvändighet för ett projektet inte ska dö ut. Aktiviteten på de utvecklare som finns är viktigare än antalet på dem.
En stor användarbas signalerar ju att systemet fungerar. Annars skulle väl inte så många använda det?
Taras är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-05, 17:18 #3
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 218
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 218
Du lägger alltså stor vikt vid att kunna utöka och anpassa systemet. Publiceringsverktyget kommer att vara modulärt, så i princip ska det gå att hänga på det mesta. Plug-in api'erna kommer givetvis att vara dokumenterade, guider för utveckling och themeing kommer nog först i samband med beta eller i alla fall RC.

Och visst är det så att användarbasen är ett betyg på systemet i sig, oftast i alla fall.

Någon mer?

Edit: Kan tillägga att om ni har andra tankar eller åsikter kring mer än mina frågeställningar så vill jag givetvis höra dom också!
mr_lundis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-05, 22:34 #4
htiawes avatar
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
htiawe htiawe är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
htiawes avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 1 511
Gör ett bra system för att lägga in nytt material, oavsett om det är text, bilder, länkar, flashfilmer, embeddade objekt osv. Inte bara en Wysiwyg-editor utan lite mer genomtänkt.
htiawe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-06, 08:09 #5
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Jag skulle vilja lägga till:
- Möjlighet att enkelt och väldigt specifikt styra rättigheter på objekt. Inte bara "läs eller skriv" utan på nivån "Användargrupp A får se objekt B från plugin C om den har egenskap D"
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-06, 09:53 #6
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 218
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 218
Citat:
Ursprungligen postat av htiawe
Gör ett bra system för att lägga in nytt material, oavsett om det är text, bilder, länkar, flashfilmer, embeddade objekt osv. Inte bara en Wysiwyg-editor utan lite mer genomtänkt.
Tanken nu är att nytt innehåll kan läggas in på 2 sätt. Antingen genom en guide där man får välja en grundmall och lite standard parametrar eller bara rätt på direkt in i editeringsvyn beroende på om man är normal eller "hardcore". Det kommer även finnas någon typ av media/filhanterare för att lägga in t.ex. bilder, länkar, flashobjekt och så vidare.

Eller är du ute efter något annat?

Citat:
Ursprungligen postat av eg0master
Jag skulle vilja lägga till:
- Möjlighet att enkelt och väldigt specifikt styra rättigheter på objekt. Inte bara läs eller skriv utan på nivån Användargrupp A får se objekt B från plugin C om den har egenskap D
Just nu befinner sig rättighetshanteringen i något slags mellan läge, man kan ge både indevider och grupper åtkomst till olika objekt i systemet, och knyta det till objektets status. Man skulle kunna ta det ett steg till och forma kompletta uttryck för att ge åtkomst till objekt. Men jag är rädd att det blir lite för komplext då för vanliga användare, det man kan göra är väll någon slags generator/enkel guide som genererar dessa... Vad tror du?
mr_lundis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-08, 12:32 #7
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
eg0master eg0master är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 898
Ska man önska helt fritt (ang rättigheter) så skulle jag vilja ha en implementation som är:
- Varje användare kan tillhöra en eller flera grupper.
- En grupp kan tillhöra en eller flera andra grupper.
- De olika delarna i CMS:et kan skapa säkerhetsobjekt. Det kan tex vara "får se artiklar", "ändra artiklar" eller "radera artiklar"
De olika säkerhetsobjekten kan sedan assignas till de olika användargrupperna. (inget behov av att kunna lägga till användare separat för då får man göra en grupp med en användare i).

jag tycker det blir hyfsat enkelt för både pluginutvecklare som administratörer. Dynamiskt kan man då lista alla säkerhetsobjekt (genom att alla pluginer returnerar alla säkerhetsobjekt de använder) och det är batra att kryssa för vad varje grupp skall ge för rättigheter.
eg0master är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-09, 13:11 #8
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 218
mr_lundis mr_lundis är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 218
Ok, jag tolkade dig förut som att man skulle kunna tilldela åtkomst baserat på vilken parameter/attribut som helst. Det enda som inte finns med i din önskelista just nu är hierarkiska grupper och dynamisk registrering av säkerhetsobjekt. Det som du beskrev nu är ju inte alls ogenomförbart.
mr_lundis är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017