Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


PHP eller.NET mot XML?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-02-21, 09:40 #21
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Conny, 90% av alla företag kör .NET? Varifrån kommer den siffran om jag får fråga? Har mycket svårt att tro på det idag när allt fler går över till open source för var dag som går. Till och med myndigheter i våra grannländer har exempelvis gått över till Open Office.

De personer i tråden som skriver att det ena programmeringsspråket är att föredra framför det andra bör du ta med en nypa salt. Vilken plattform du själv väljer är tämligen irrelevant då kommunikationen mellan system via API är (ska vara) plattformsoberoende.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments

Senast redigerad av tartareandesire den 2011-02-21 klockan 09:47
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 09:57 #22
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ser man det ur ett affärsmässigt perspektiv så är Microsoftplattformen ganska självklar då 90% av företagen använder deras plattform som huvudinriktning.
Jag skulle vilja komma med 2 invändningar.

När vi pratar om webbplattformar stämmer inte dina siffror öht. Enligt w3techs har Apache 69% av marknaden jämfört med 19% för IIS.
http://w3techs.com/technologies/overview/web_server/all

Visserligen går det utmärkt att köra Apache i en Microsoft-miljö, så om vi istället tittar på vilket operativsystem som webbservrar kör på, är 64% unixbaserade och 35% windowsbaserade.
http://w3techs.com/technologies/over...ing_system/all

Ajdå, nu vart ju siffrorna sämre för min tes. Vi tittar vidare, och ser att PHP har 75% av marknaden jämfört med 23% för dot.net. Visst är statistik härligt
http://w3techs.com/technologies/over...g_language/all

Sen skulle jag säga att det inte alltid är optimalt att välja den största plattformen. Det brukar oftast innebära att det finns en mängd konkurrenter och konsulter. Den som idag sitter på kompetens tex Cobol, tjänar antagligen mer, bra mycket mer, än en certifierad MS-utvecklare.

Ja, det är svårare att få uppdrag, men uppdragen torde ge bättre betalt. Men det är en jäkligt svår balansgång. Tjänar man för mycket pengar kommer fler att röra sig mot den marknaden, och priserna går ner.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 10:25 #23
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av webthigern Visa inlägg
@Jan,

Varför är valet så enkelt? Det är just dessa små anledningar jag vill få fram! =)
För mig är valet enkelt eftersom jag tycker att jag har mer möjligheter i .NET än PHP. Jag utvecklar både webb- och Windows-applikationer. Så i mitt fall är valet enklare tack vare att jag genom en plattform och ett verktyg kan göra så mycket mera. Eftersom jag kan skapa så många olika lösningar genom .NET så har jag så många flera möjligheter än vad jag skulle ha haft i enbart PHP. Detta var orsaken till att jag lämnade PHP.

Ska du enbart ha en webb-applikation så tycker jag att man kan lösa dina önskemål med både PHP och .NET. Där gäller det att hitta en som kan lösa dina önskemål, till det pris som ni vill betala och som ni trivs att arbeta med.

Ska ni bygga vidare tex att det blir en windows-applikation eller en applikation till Windows Phone så skulle jag rikta in mig på någon som kan .NET och som kan leverera hela lösningen.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 20:00 #24
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Nihilnovi Nihilnovi är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Inlägg: 233
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
När man väljer plattform från scratch så har man mer saker att tänka på än programspråk. Man måste fundera på hur "stabil" plattformen är, dvs har den funnits ett antal år, vilken är marknadsledande, hur länge har leverantören funnits på marknaden m.m.

Dessa faktorer spelar helt olika roll om man ser det ur ett affärsmässigt perspektiv, dvs som många stora företag gör, jämfört med om man ser det ur en teknikfokuserad som tycker det är kul med nya plattformar och som är beredd att underhålla paralella plattformar (kostar dubbelt så mycket).

Ser man det ur ett affärsmässigt perspektiv så är Microsoftplattformen ganska självklar då 90% av företagen använder deras plattform som huvudinriktning.

Det finns miljontals utvecklare som behärskar plattformen runt om i världen i alla möjliga och omöjliga kompetens och prisnivåer.

Eftersom plattformen har funnits länge finns det även många lösningar både öppna/proprietära och gratis/betalvarianter. Man hatr mer att välja på om man väljer .net-plattformen.

När jag utvecklar så ser jag till hur stor marknaden är för plattformen och då är 90% helt enkelt en större marknad än allt annat, valet blir ganska enkelt.

Att kostnaden för .net-plattformen skulle vara högre än en myt, licenskostnaden är försummbar med ingångskostnader på 0 kr för Visual Studio i deras billigaste versioner.

Net-plattformen är redan från början byggd på en objektorienterad grund och den är lätt att skala upp till större applikationer/miljöer.

PHP har först ganska nyligen fått en delvis objektbaserad programmeringsparadigm, det jag sett av den delen lämnar mycket att önska, även om de jobbar på att förbättra den delen. De har långt kvar innan de kommer upp i en acceptabel nivå för min del.

Installationen av programvaran för PHP i sig är helt under isen då man måste gå in manuellt och pilla för att få det att fungera över huvud taget.

Vill man skriva program med få trader så har Microsft utvecklat språket F# som är ett funktionellt språk där man kapat antalet programrader med över 90% men syntaxen blir ju ganska kraftfull. Jag har bara testat F# helt kort men det blir extremt lite programkod för samma funktionalitet, jämfört med traditionella programspråk som VB, C# eller PHP. Nackdelen är att det finns väldigt få utvecklare som jobbat med F# än så länge.
Perfekt exempel på nån som inte har en blekaste aning om vad de pratar om.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Ser man det ur ett affärsmässigt perspektiv så är Microsoftplattformen ganska självklar då 90% av företagen använder deras plattform som huvudinriktning.
Bara för att man kan posta på ett forum betyder det inte att man ska ta och hitta på statistik för att man själv saknar erfarenhet i dagens marknad för att ge konkreta exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det finns miljontals utvecklare som behärskar plattformen runt om i världen i alla möjliga och omöjliga kompetens och prisnivåer.

Eftersom plattformen har funnits länge finns det även många lösningar både öppna/proprietära och gratis/betalvarianter. Man hatr mer att välja på om man väljer .net-plattformen.
Det finns betydligt fler utvecklare och affärsmässig kompetens inom PHP, detta beror enkelt på att det finns fler företag som väljer LAMP som plattform, till skillnad från ditt ogrundade påstående att 90% av företag använder sig av MS teknologi för deras websystem. Detta kanske var så 1997, sluta gärna lev i fel årtusende, man har BETYDLIGT fler färdiga lösningar och system att plocka på sig med PHP.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg

När jag utvecklar så ser jag till hur stor marknaden är för plattformen och då är 90% helt enkelt en större marknad än allt annat, valet blir ganska enkelt.

Att kostnaden för .net-plattformen skulle vara högre än en myt, licenskostnaden är försummbar med ingångskostnader på 0 kr för Visual Studio i deras billigaste versioner.
Jag vet inte i vilken värld du lever i, men jag kan sätta vilket antal pengar som helst på att fler företag kör LAMP än MS. Jag tror du helt enkelt sprider MS-propaganda för att du som person föredrar det.

Kostnaden kan jag hålla med om, däremot. Men kan kan inte glöma att en LAMP miljö kostar 0:-.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Net-plattformen är redan från början byggd på en objektorienterad grund och den är lätt att skala upp till större applikationer/miljöer.

PHP har först ganska nyligen fått en delvis objektbaserad programmeringsparadigm, det jag sett av den delen lämnar mycket att önska, även om de jobbar på att förbättra den delen. De har långt kvar innan de kommer upp i en acceptabel nivå för min del.
Du har för lite erfarenhet med PHP, inte så mycket mer att säga här. Det är som att jag skulle sätta mig i en F1 bil , köra den en del, och grundat på MIN tid säga "fan grabbar, det är en del kvar innan det här är en bra F1 bil", medans nån som vet hur de ska köra den vinner hela racet. Jag må ha kört många andra typer av bilar, men bara för att jag inte förstår mig på eller kan just den här typen betyder det inte att den behöver förbättras.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Installationen av programvaran för PHP i sig är helt under isen då man måste gå in manuellt och pilla för att få det att fungera över huvud taget.
Det var det här som fick mig att svara på ditt inlägg. Ge mig en linux box så har jag en full LAMP miljö igång på under 2 minuter.

sudo apt-get install apache2 php5 libapache2-mod-php5 mysql-server phpmyadmin
sudo /etc/init.d/apache2 restart

Så , färdig miljö att börja utveckla i. Fan vad svårt och pilligt det var, man vart fan tvungen att trycka på "ENTER" hela två gånger... Suck, och nu har vi också en databasserver installerad , med ett grafiskt interface!


För skojs skull körde jag upp en snabb vps på vårt konto hos Glesys, det tog hela 3 minuter och 21 sekunder från start till slut att ha en full PHP server online med mysql & phpmyadmin konfigad(mysql & phpmyadmin stog för över 2 min av den totala tiden). Dessutom satt jag upp en virtualhost miljö i apache på vägen så jag kan styra ett helt nätverk av sajter från samma maskin. Allt under lika lång tid det tar att värma en Billys pizza, VARFÖR SKA OPENSOURCE VARA SÅ SVÅRT OCH KOMPLICERAT?

edit: Jag framstår som extrem PHP-fanboy märkte jag efter jag läst igenom mitt inlägg, detta var inte meningen. Det finns absolut många fall där en .NET miljö är ett självklart val över PHP. Min reaktion är enbart riktad mot de fel mellan .NET och PHP som Conny la fram som fakta när de absolut inte är det. Jag tycker att på publika forum måste man säga ifrån för att hålla en hälsosam nivå av bra information som man kan förlita sig på, bara för att nån har varit medlem här i alla år och har 5000+ poster betyder inte att de har rätt mer än någon annan.

Senast redigerad av Nihilnovi den 2011-02-21 klockan 20:12
Nihilnovi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 21:15 #25
dAEks avatar
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
dAEk dAEk är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
dAEks avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 678
Citat:
Ursprungligen postat av webthigern Visa inlägg
Jag skall utveckla en tjänst som bygger på en koppling mellan ett webbgränssnitt och ett ekonomisystem/beställningssystem. API:t är baserat på dataöverföring via xml.

(Jag vet inte vad systemet är skrivet i, men det borde kvitta?)
Sorry, orkar inte läsa igenom alla mitt-språk-är-bättre-än-ditt-inlägg som man ser här på slutet så med risk för att upprepa vad någon redan har sagt:

Ja, vilket språk du väljer kvittar. Xml är plattformsoberoende och så länge informationen som skickas från och till systemet sker i Xml-form är det skitsamma vilken plattform eller språk ni väljer. Dom flesta moderna språk har bra stöd för Xml idag.
dAEk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-21, 22:45 #26
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Luncode Visa inlägg
Kul att ingen verkar ha reagerat på "eller rentav något annat språk". Till exempel Ruby, Python och Java är ju alldeles utmärkta alternativ. När det gäller Ruby och Python är det dock svårt att hitta svenska utvecklare, eftersom inget av språken har slagit igenom här av någon anledning.

Men ska man lägga ut ett sådant här jobb till konsulter kan det spela mindre roll vilken miljö de arbetar i, eftersom man kan nå liknande resultat i alla miljöer (fast personligen skulle jag inte utveckla i en microsoftutvecklad miljö ens under pistolhot). Jag skulle lägga energin på att hitta vettiga konsulter istället, för det kan vara nog så svårt.
Jo, men det är sällan man får en utvecklare på livstids tjänst så det kan nog vara smart att välja något av de mer välanvända språken, samtidigt som man då inte heller begränsar sig om man bosätter sig på webbhotell.
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-22, 00:23 #27
pelmereds avatar
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
pelmered pelmered är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
pelmereds avatar
 
Reg.datum: May 2010
Inlägg: 1 342
.Net är väl utbrett både bland företag, myndigheter och andra statliga institutioner men det behöver ju inte betyda att det är den bästa lösningen bara för att någon försäljare övertygat dem om att det är den bästa lösningen.
Jag tror att en ganska stor del av alla företag som idag kör .Net skulle välja en mer öppen lösning, som t.ex. Java eller PHP, om de fick möjligheten att bygga om allt ifrån grunden och byta kompetensen och kunskapen som finns. Men eftersom det inte praktiskt eller ekonomiskt möjligt hänger systemen kvar och kommer göra det länge.

Om man helt bortser ifrån webben så är väl dessutom Java är större än .Net i Sverige bland företag?
Javakompetensen bland IT-utbildade i Sverige är i genomsnitt betydligt högre än .Net-kompetensen. Under lång tid har Sveriges universitet och högskolor nästan uteslutande lärt ut Java och de flesta av de som har en äldre utbildning har lärt sig .Net på annat håll.

Min kompetens ligger inom Java och PHP men jag är ändå övertygad om att det finns många fördelar med .Net och många fall där det lämpar sig bättre.
Jag skulle be dig om råd av kunniga konsulter som kan sätta sig in i er verksamhet och era framtida planer för att diskutera vilken plattform som är bäst. Ännu bättre om du frågar om råd vid detta valet ifrån fler håll då olika företag tenderar att dra åt något håll.
pelmered är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-22, 03:46 #28
Jines avatar
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Jine Jine är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jines avatar
 
Reg.datum: Feb 2005
Inlägg: 1 032
Ur ett affärsmässigt perspektiv tror jag det blir billigast både på kort sikt och lång sikt att använda sig att open source-communityn. Jag anser också (som tidigare skrivits innan i tråden) att PHP är både mer använt och har större utvecklarbas.

Det anser JAG vara bra. Men om det är ren driftsäkerhet skulle du ju förvisso kunna välja t.ex. Erlang, som är utvecklat av Ericsson för en härrans massa år sedan. Utvecklarbasen är nästan obefintlig, men du kan få till oslagbar redundans och driftsäkerhet.

Sen.

Oavsett hur hostingen ser ut idag, kommer det antagligen komma en dag när du antagligen måste gå ifrån webbhotell till vps / dedikerad server. Då tillkommer genast licenskostnader för både Windows och ev. extrakomponenter.

Något du får helt gratis med LAMP-miljö.



Resultatet kommer bli detsamma oavsett vad du väljer, tänk på det.
Slutprodukten kommer inte förändras. Möjligheterna i båda språken är detsamma.

Jag anser valet är självklart, för lets face it - det är en kostnadsfråga. Det är det alltid.
Spendera överblivna pengar på att optimera, testa och sätt systemet i framkant istället för att betala dyra pengar till (i mitt tycke) väldigt överbetalda .NET utvecklare.


EDIT:

Förslag:

* GleSYS VPS (256mb ram, 5gb hdd, 50gb transfer) 87kr/mån ink moms
* Apache 2.2 (gratis)
* MySQL 5.1 (gratis)
* PHP 5.3 (gratis)
* CodeIgniter 2.0 (gratis)
* BaseCamp från 27 signals (gratis för 1 projekt)
* 1 utvecklare (frilans duger fint, finns många duktiga utvecklare här på forumet)
* Någon som kan underhålla systemet (Samma frilansare skulle kunna teckna ett serviceavtal på några timmar/mån max)
* Under en månads utveckling ink. test, möten, kommunikation + allt.

Jag tror det är fullt genomförbart.
Codeigniter är ett PHP-framework som att sajten både får korrekt OOP kod och MVC struktur.
Basecamp är projekthanteringsverktyg där kommunikation kan ske mellan er, lägga upp tasks, screenshots, buggrapporter.. you name it.
VPS är att föredra pga. driftsäkerheten och upptid. Binero mfl. har ju enorma problem med precis det.
Er utvecklare bör kunna konfigurera LAMP-miljön, dom flesta brukar klara av det (det är som nämnt ovan - inte speciellt svårt)

EDIT2:

Och denna miljö blir då även skalbar, missade att nämna det.
VPS:en kan uppgraderas rejält, men skulle inte det räcka - så kan man även gå över till både dedikerad server med "i stort sett" ett knapptryck.
Skulle det endå inte räcka, finns det mängder med gratis lastbalanserare och verktyg för att göra det möjligt.

Förövrigt kan jag nämna att Emocore.se hostas på en LAMP-miljö - på två servrar, och då handlar det om 30milj+ sidvisningar i månaden. Utgifter för licenser och annat är noll, underhållet är nästan inget då servern sköter det mesta (ink. säkerhetsuppdateringar som appliceras automagiskt)

Senast redigerad av Jine den 2011-02-22 klockan 04:02
Jine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-02-23, 12:46 #29
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
danjel danjel är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 214
Citat:
Ursprungligen postat av Luncode Visa inlägg
.... Jag skulle lägga energin på att hitta vettiga konsulter istället, för det kan vara nog så svårt.
Håller med där, det är den enskilt viktigaste faktorn för framgång.

Annars skulle jag i en roll som beställare styra valet av applikations/systemdesign m.m och göra det så enkelt som möjligt, förmodligen undvika frameworks då det kan skapa system som visserligen är bra gjorda men med för mycket komplexitet.
Exempel om man för PHP kör Zend framework och Doctrine kombinerat, det blir då rätt svårt för en ny utvecklare att hoppa in snabbt med uppsättning av miljöer m.m
danjel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017