Kom ihåg mig?

Metanet.ch vill ha mer betalt...

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2010-08-17, 14:10 #11
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Jul 2005
Inlägg: 1 208
Det är högst normalt att kontrakten ser ut så här då det ger leverantören en möjlighet att planera. Gäller oftast fysiska produkter så som server, fastighet, kassasystem m.m.

Det är svårt att hitta en kund som ska ta över produkten med 10 dagars varsel, därför ska kunden säga upp avtalet minst 30dagar (eller liknande) innan förnyelsen.

Om det sen är 1mån,6mån eller till och med 24mån i stöten beror lite på hur stor kapitalprodukt det gäller.

Som exempel, våra hyreskontrakt för de två lokaler vi disponerar löper 12mån respektive 24mån där man måste säga upp det 9mån innan förlängning.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-17, 14:12 #12
billions avatar
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
billions avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Sedan får du det du avtalat, hade blivit betydligt dyrare avtal om du ska få gratis service 24/7.
Tyvärr säger ju inte priset allt. Nu har vi ett bättre avtal till ett lägre pris. Jag antar att jag blev lurad av tidigare bra erfarenheter i USA. Korkat av mig att inte detaljstudera avtalet på sajten(om det nu såg likadant ut för dryga 5 år sedan). Servern övertog vi i samband med ett köp av en tjänst(och därmed avtalet).
billion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-17, 14:18 #13
billions avatar
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
billions avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
Jag förstår detta. Frågan var inte vad kontraktet sa utan om det är rimligt att agera så här även om man har kontraktet i ryggen. Jag tror för egen del att det i detta specifika fall var en dålig affär för alla inblandade.

Det naturliga tycker jag borde vara att man i liknande läge försöker hitta en ny kund till servern(vilket för det mesta inte är supersvårt för ett relativt stort hostingföretag, såvida inte servern är föråldrad och dålig...). Att man helt enkelt gör sitt bästa för att avsluta affärsförbindelsen på ett bra sätt. Inte sätter hårt mot hårt mot en gammal kund.

Citat:
Ursprungligen postat av Danski Visa inlägg
Det är högst normalt att kontrakten ser ut så här då det ger leverantören en möjlighet att planera. Gäller oftast fysiska produkter så som server, fastighet, kassasystem m.m.

Det är svårt att hitta en kund som ska ta över produkten med 10 dagars varsel, därför ska kunden säga upp avtalet minst 30dagar (eller liknande) innan förnyelsen.
billion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-17, 14:37 #14
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Allt handlar även vilket land du köper tjänst samt hur stort företaget är, bara kolla i Sverige hur mycket det skiljer i utbud på ICA/Hemköp/Coop etc samt öppetider beroende vilken stad.

Så valet är ditt om du vill bo i mindre stad med sämre service eller betala mer för bo i en större stad med bättre utbud.

Eller tycker du att du kan komma 5 min innan stängning till ICA och tycka dom ska hålla öppet för dig 30 min extra så du har tid att storhandla? Med orsaken att du varit kund där flera år?
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-17, 15:54 #15
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Visst är det långt med automatiskt förlängning med 6 månader för att ni inte sa upp avtalet i god tid. Men samtidigt, om det rör sig om en dedikerad server, så tycker jag inte det är allt för orimligt, speciellt inte för ett avtal som är 5 år gammalt.

När vi köpte vår första dedikerade servertjänst ville de flesta skriva avtal på 24 månader, givetvis för att de garanterat vill ha täckning för kostnader för servrar etc. Automatisk förlängning på 6 eller 12 månader om inte avtalet sades upp var ganska vanligt.

När vi idag köper VPS:er ser givetvis avtalen helt annorlunda ut. Idag är allting löpande månadsvis.

Har ni inte köpt separat SLA tycker jag inte ni ska förvänta er någon service utanför kontorstid, lite beroende på vad det var för fel, givetvis. Jämfört med en hel del leverantörer tror jag ni ska vara glada att ni öht fick ut dem att åtgärda det.

Klart det är lite sniket av dem, men ingenting konstigt nånstans. Givetvis förutsätter jag att du har tillgång till servern under dessa kommande 6 månader?
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-17, 16:52 #16
billions avatar
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
billions avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
OK, tack för svaren. Det är ganska tydligt vad majoriteten tycker.

Metanet har sänkt det till 3 månader. Alltid något även om det kom efter att jag uttryckt mitt missnöje. Jag tar för givet att jag har tillgång till severn och får väl använda den till något. Någon som behöver skicka ut något?
billion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-17, 17:07 #17
billions avatar
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
billions avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
Det ligger något i det. Har nästan uteslutande använt hosting i USA dessutom så man blir lite blind för att det kan fungera(har fungerat) på ett annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Anders Larsson Visa inlägg
Visst är det långt med automatiskt förlängning med 6 månader för att ni inte sa upp avtalet i god tid. Men samtidigt, om det rör sig om en dedikerad server, så tycker jag inte det är allt för orimligt, speciellt inte för ett avtal som är 5 år gammalt.
billion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-17, 20:49 #18
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
KristianE KristianE är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 3 075
För att helt vända på steken har vi kunder som vill ha långa specialavtal på
36 månader med automatisk förnyelse årsvis. De vill ha speciella lösningar
och vill absolut inte behöva sätta sig ner och börja förhandla och leta nya
leverantörer efter bara 6-7 månader. De har så mycket annat att göra så ett
långt avtal blir en trygghet för dem. Titta bara på alla stora upphandlingar på
3-5 år med option på förlängning..

Sen finns de de som vill ha så korta avtal som möjligt. Allt är egentligen upp
till kunden och hur mycket de vill betala.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-17, 21:51 #19
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Citat:
Ursprungligen postat av billion Visa inlägg
Det naturliga tycker jag borde vara att man i liknande läge försöker hitta en ny kund till servern(vilket för det mesta inte är supersvårt för ett relativt stort hostingföretag, såvida inte servern är föråldrad och dålig...).
Du menar att företaget ska göra det? Ok, det köper jag men då vill de nog ha lite tid på sig vilket avspeglas i uppsägningstiden. Är du med?

Det är exakt samma sak som om du hyr en lägenhet. Tre månaders uppsägningstid, då är ny hyresgäst inte ditt problem utan hyresvärdens. Vill du däremot flytta tidigare blir det du som har ansvaret att skaffa fram en ny hyresgäst annars så har du bara att betala hyran och se glad ut.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2010-08-17, 22:35 #20
billions avatar
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
billion billion är inte uppkopplad
Medlem
billions avatar
 
Reg.datum: Oct 2003
Inlägg: 191
Jag får nog förtydliga. Jag vet vad kontraktet säger och jag förstår logiken bakom. Det jag var intresserad av var er personliga erfarenhet av liknande situationer.

Man kan väl säga att jag lite var ute efter er mänskliga sida och därmed förmåga att tolka en unik situation.

Jag har förstått glasklart vad de flesta anser: Har man skrivit på ett kontrakt får man skylla sig själv. Oavsett omständigheter.

Personligen tror jag att ibland bedrar snålheten visheten och ibland är det nyttigt att tänka och inte enbart hänvisa till kontrakt.
billion är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
hosting, metanet


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017