Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Avancerad VPS guide

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-02-13, 13:07 #11
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 138
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 138
Det blir väl lite för mycket jobb? Om du googlar så hittar du säkert information om de stora aktörerna i USA. Ett annat tips är webhostingtalk.com.

Jag röstar för en helsvensk/nordisk sammanställning.
KPK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-13, 13:11 #12
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Adam N Adam N är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Inlägg: 205
Tack för alla synpunkter och idéer. Fler är alltid välkomna.

Jag kommer lägga till F S Data och utöka med fler kolumner. Priser för tilläggstjänster kan ibland bli klurigt att få till om de inte är direkt jämförbara, men jag ska se på det och återkommer.

Tror en del får hamna i en slask-kolumn (övrigt) där man skriver diverse udda saker som kan vara intressant.

Finns det förresten något generellt mått på prestanda som man kan använda och få tag på från leverantörerna? Det vore guld värt.

KPK och WWWW: Tror jag förstår vad ni är ute efter och lägger gärna till det om det går, men jag kan inte se hur det passar in i tabellen eller om det ens finns exempel som är relevanta för flertalet användare. Man kan ju inte direkt skriva "Passar bra för 3 nyhetssajter med 1000 besökare dagligen och ett par forum med 500 användare som lägger upp bilder då och då", eller? Någon annan som kan komma på något exempel? :unsure:

Tar jättegärna emot förslag också på vad jag ska använda istället för Excel och skärmdumpar för att registrera/publicera. Idealet vore något i stil med http://prisjakt.se/bredband, men så avancerat behöver det inte vara. För tillfället överväger jag ett publicerat Google-spreadsheet. Bäst vore kanske om det kunde drivas ungefär som ett open source projekt eller wiki. :unsure:

Utländska VPS-leverantörer kan jag överväga på sikt, men har ingen aning vilka som är relevanta för oss svenskar. Kanske finns det redan någon sajt som listar utländska aktörer.
Adam N är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-13, 13:43 #13
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 138
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 138
Ett smidigt sätt vore att användaren får mata in önskad användning (mysql, exim/postfix, bind, imap, spamassassin eller liknande, firewall, säkerhetsprogram, kontrollpanel osv.) och efteråt får ut en allmän rekommendation om förväntat intervall av samtidiga processer, huruvida minneskonfiguration räcker till, vad som kan tänkas hända om användarantalet stiger till en viss nivå osv. Om det blir ett wiki så kan man ju också samla information hos personer som har VPS-konto och med tiden generera en databas av vad man faktiskt kan göra med olika konton.
KPK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-13, 14:48 #14
obes avatar
obe obe är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 172
obe obe är inte uppkopplad
Medlem
obes avatar
 
Reg.datum: Dec 2004
Inlägg: 172
Citat:
Originally posted by KPK@Feb 13 2008, 14:07
Det blir väl lite för mycket jobb? Om du googlar så hittar du säkert information om de stora aktörerna i USA. Ett annat tips är webhostingtalk.com.
Jag röstar för en helsvensk/nordisk sammanställning.
De största skrev jag, det kan vara bra som jämförelse.
obe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-13, 17:14 #15
wwwws avatar
wwww wwww är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 223
wwww wwww är inte uppkopplad
Medlem
wwwws avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 223
Eftersom VPS är en förhållandevis ny företeelse som har fått (oförtjänt?) dåligt rykte borde väl de som levererar sådana tjänster vara intresserade av att pedagogiskt försöka klarlägga vad deras respektive tjänster klarar/inte klarar så att jag som potentiell köpare får någon vettig vägledning (dom sitter ju på en massa aggregerad erfarenhetsinformation av VPS; jag sitter inte på någon erfarenhetsinformation alls utan får köpa grisen i...)

Var för egen del klart inne på VPS som nästa steg, men är nu klart tveksam!
wwww är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-13, 18:52 #16
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Fördelen med VPS är främst att man i lugn och ro kan konfa upp allting som bara jag vill ha det. Man kan hänga in vilka sidor man vill, och riktigt boa in sig. Kontrollpanelen gör också omstarter til ett rent nöje. Nackdelen är just att saker och ting plötsligt slutar fungerar utan särskild anledning, och att man inte riktigt vet var gränserna går. Som Patrikweb skriver så är skillnaden mellan lite kraftigare VPS och att hyra hel server eller plats inte särskilt stor rent ekonomiskt. Vet inte heller om det finns så stor erfarenhet allmänt av VPS:er och hur de fungerar, är väl relativt nytt i större skala?
För egen del skulle jag undvika VPS med mindre än 256 MB arbetsminne utan attprovköra först.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-13, 20:03 #17
SajtXL SajtXL är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 217
SajtXL SajtXL är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 217
Nja, inte har VPS dåligt ryckte.... den "nya" företeelsen har väl funnits i en två år i alla fall,
praktisk när man själv kan välja vad & hur man vill installera sina program.

Har två VPS:er som jag är jätte nöjd med, ligger i UK
SajtXL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-13, 20:33 #18
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 6 096
Idag finns det VPS som är billigare än många webbhotell konton, men även många dedikerade servrar som är billigare än lite större VPS.

Men finns mycket saker att tänka på när det gäller VPS, dock största delen är saker som är leverantörens ansvar. Dock blir problemet när det väl inte fungerar.

Det kan skilja massa i kvalitet mellan olika leverantörer och plattformar, även om VPS brukar hålla bättre tillgänlighet än kanske vanliga webbhotell så ska man inte köra för kritiska sidor på VPS.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-13, 21:13 #19
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 138
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 138
Läs också här:

http://www.webhostingtalk.com/showthread.php?t=621002
KPK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-02-14, 14:23 #20
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 138
KPK KPK är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Inlägg: 138
Citat:
Originally posted by SajtXL@Feb 13 2008, 21:03
Nja, inte har VPS dåligt ryckte.... den "nya" företeelsen har väl funnits i en två år i alla fall,
praktisk när man själv kan välja vad & hur man vill installera sina program.

Har två VPS:er som jag är jätte nöjd med, ligger i UK
Länk till leverantör?
KPK är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017