Kom ihåg mig?

"kohandel"

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-13, 09:31 #1
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Hur vanligt tror ni det är med kohandel inom media. Då menar jag att media (nyhetsbrev, tidningar, länktips) skriver om en viss sajt eller ett visst företag i positiva ordalag, samtidigt som företaget i fråga köper annonsutrymme e.dyl.

Hur "oberoende" är media generellt sett?

Tycker mig ha sett att företag som dyker upp i viss media samtidigt råkar(?) annonsera hos samma ägare... Kanske en slump <_<
För mig med en sajt är ju en positiv artikel säkert 100ggr bättre än köpt reklamplats....
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-13, 09:57 #2
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Tobbe Tobbe är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2003
Inlägg: 1 566
Det händer nog rätt ofta skulle jag vilja påstå, har både blivit erbjuden det och sett hur artiklar är vinklade om vissa konkurrenter. Har jag blivit erbjuden det bör andra också ha blivit det & kört på det
__________________
www.cellsynt.com
Tobbe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-13, 10:08 #3
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Som gammal murvel skulle jag gärna vilja förneka att det förekommer. Men det går inte helt. Dels är det ofta så att stora annonsörer är stora overhuvudtaget och därmed skrivs det atuomatiskt om dem. Dels kand et vara så att företaget i fråga lanserr något nytt som i sig är en nyhet och ska bevakas. Samtidigt passar man på att lägga in en annons för ny produkt.
Sen finns det tyvärr tiningar som låter sig övertalas att skriva mer eller mindre oberättigade artiklar när annonschefen flåsar chefredaktören i nacken.
Till sist finns det medier som är helt genomruttna i det här avseendet, som till exempel Medact-förlagets produkter.

Jag håller med om att en positivt hållen artikel ofta är överlägsen, och framförallt billigare, än en vanlig annons. Det går också att locka tidningar till att skriva om ens projekt. de är i stort behov av nytt material och nyheter. man får lägga ner mycket tid på utformningen av pressreleasen så att den blir så artikel-lik som möjligt. Det finns byråer som åtar sig sånt här (till ett pris som knappast understiger vad en lika stor annons skulle kostat). Det finns också böcker i ämnet. tumreglen är att det egna företaget och produkten ska ha en tillbakadragen plats i artikeln, som ser ut att handla om något helt annat.
Exempel. Biltillbehörsföretaget Monroe (bl a stötdämpare) skickade ut en release/artikel som handlade om hur service på bilar. Där beskrves hur man skuille fixa med sin bil inför vintern(eller om det var sommaren) och göra den i ordning. Rätt långt ner stod det om stödämpare att man kunde kolla dom hur slitna de var. Namnet Monroe nämdens om i förbifarten, typ "-man kan kolla sina stödämpare med en ny testapparat, säger Kalle Persson, servicekille på Monroe".
Det räckte. Namnet var placerat i rätt sammanhang och väldigt många tidningar publicerade artikeln, som i övrigt var läsvärd och innehållsrik.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-13, 12:03 #4
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Vissa tidningar är ju inte mer än en produktbild + produktspec...

Att få en tidning att göra en artikel på en när man köper reklamplats är inte särskilt svårt. Sedan är frågan om man vill ha annonsen i samma nummer som artiklen. Vad är bäst?
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-13, 12:30 #5
tomisak tomisak är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 53
tomisak tomisak är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 53
Min uppfattning är att gränsen mellan nyhetsmaterial och reklam suddas ut mer och mer.

T.ex. artiklar på aftonbladet som handlar om människor som gjort fynd på blocket eller gått ner i vikt med hjälp av viktklubb et.c.

Det är ju inte fel att göra reklam för sina egna tjänster. Det som stör mig är när man publicerar reklam och försöker få det att framstå som att det är redaktionellt material.
tomisak är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-13, 13:10 #6
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
MrHandley MrHandley är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 591
Samma sak med hur artister är med i tv/radioprogram.

Även om de inte säger det rent ut så vet man att det är dags förskivsläpp när artisten är med i media var och varannan dag
MrHandley är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017