Kom ihåg mig?

Börja med att bygga något bra!

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2012-08-02, 08:03 #11
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar
 
Reg.datum: Mar 2007
Inlägg: 4 346
Citat:
Ursprungligen postat av Gustav Visa inlägg
Det är inte artikelförfattarens ansvar att skapa en snygg och varierad SERP, utan det är Googles ansvar. Men Cutts vill naturligtvis (som alltid) få alla webmasters att göra jobbet åt honom. Cutts svarar aldrig på hur Google fungerar. Hans svar är alltid ämnade att påverka läsaren att göra som Google vill. Därmed inte sagt att det han säger inte är läsvärt. Jag menar inte heller att han gör fel eller är oärlig. Jag hade varit precis lika manipulativ och bias om jag hade haft hans jobb. Han har ju ett ansvar mot sin arbetsgivare och Googles aktieägare och inte nödvändigtvis mot webmasters och surfare.

Dessutom går det inte att vara unik på internet. Man kan vara unik i högst fem timmar. Därefter så tar alla andra efter. Men ur SEO-synpunkt så finns det naturligtvis en stor fördel i att vara först, eftersom man då har goda chanser att kamma hem lite inlänkar. Ur besökarens perspektiv, så kvittar det dock om en sida skapades 10:15 eller 11:15 samma dag, i det fall att båda innehåller samma information. Dvs besökaren struntar i vem som lyckades vara unik i bråkdelen av en sekund.
Insiktsfullt och tänkvärt. Självklart har Googles roll förändrats med tiden. Inte minst sedan sin börsintroduktion för åtta år sedan (jäklar vad tiden går). Cutts ord är inte "lag". Hans agenda är allt annat opartisk. Som företrädare för Google ska man givetvis lyssna på honom, men även intressera sig för att läsa mellan raderna.

Jag har gillat Google sedan starten (var nästan en fanatisk "fanboy" fram till börsintroduktionen), men en sådan global jätte kommer per automatik vara tvungna att fokusera på de egna och aktieägarnas ekonomiska intressen.

Vad händer OM folk i större och större omfattning börjar sluta att klicka på deras annonser? Hur ser deras inkomstmodell ut då?
__________________
-
Jag (Twitter) kränger domäner via Fancy.Domains
• Jag värderar domäner via Värderadomäner.se - 20% rabatt för WN-medlemmar. Uppge kod: wn20.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-08-03, 22:47 #12
Nikke Lindqvists avatar
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad
Medlem
Nikke Lindqvists avatar
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 202
Min trådstart skrevs efter att jag här på forumet hade läst den ena tråden efter den andra angående sajter som inte på något sätt tillförde någonting nytt till sitt ämne. Det var i kontexten av denna ständiga jakt på att snabbt (för det finns ju aldrig, i de fallen, någon långsiktighet att tala om) placera sajter som har väldigt lite att tillföra i sökresultaten.

Visst vet jag också att sökresultaten (i många, men långtifrån alla) fall består av en mix. Men jag kan också konstatera att många sajter saknas i den mixen. När var senaste gången som du såg en svensk bokhandelssajt i topp-10-resultaten när du söker efter en författares namn? Det händer helt enkelt inte, därför att handlarna inte förstår att lägga resurser på detta, trots att de har alla möjligheter att lyckas med det.

Oavsett område, så handlar det i slutändan om att bygga den bästa sidan för varje enskild sökfras som man vill ha trafik till, och att dessutom vara bäst på att förklara vad den sökfrasen är. Att Matt Cutts tjatar om detta är bra, eftersom det faktiskt visar vad det i slutänden handlar om.

Och Petter: jag tycker inte att jag behöver några footer-länkar. Därför använder jag inte några.
Nikke Lindqvist är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Taggar
eric enge, google, matt cutts


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:53.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017