Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Uträkning av fraktkostnad i ehandelssystem

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2011-11-15, 19:56 #1
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 248
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 248
Standard Uträkning av fraktkostnad i ehandelssystem

Hur brukar det funka i ehandelssystem när det gäller fraktbolag som baserar sin fraktkostnad på faktisk vikt, skrymmevikt och bränsletillägg?
DHL är ett bra exempel, mina beräkningar säger mig att mitt fraktavtal hos DHL är mycket billigare än det jag har hos Posten men hur får man Magento att räkna rätt? Tar den inbyggda dhl-funktionen i Magento med den sammanlagda volymen på artiklarna i varukorgen och pratar med ett api hos dhl för att få fram den riktiga fraktkostnaden?
Fast fraktkostnad är inget alternativ då vi skickar allt från 50g upp till 300kg.
mbomelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-15, 20:58 #2
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Vet inte exakt modulen fungerar men formeln för fraktberäkning är på vikt och sen drar volymen extra så att ett visst viktspann får bara rymma en viss volym. Sen tillkommer bränsletillägg, storstadstillägg.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-16, 20:01 #3
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 248
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 248
Hur uträkningen går till är jag med på, men jag kan ju inte sitta och räkna frakterna från e-handeln manuellt för då kan jag ju inte erbjuda faktura- eller kortbetalning. Det måste ju ske på automatik annars är det inte mycket värt. Ingen som har nåt hum om hur detta hanteras i Magento?
mbomelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 02:13 #4
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar
 
Reg.datum: Dec 2006
Inlägg: 1 924
Om du har ett konto hos DHL så har du väl fått de uppgifter du behöver för att få tillgång till 'live-rates'?

Magento DHL:

Citat:
Enabled - Select Yes for the this method to be listed in the Shipping Method section of the checkout. Select No for this method not to be listed.

Title - Enter the title of the shipping method as it will appear in the Shipping Method list. All individual shipping methods contained within this title (listed in the Allowed Methods list below) will display beneath it, with a radio button that the customer can select.

Gateway URL - This is the URL which Magento uses to connect to DHL and receive live shipping rates. It will be prepopulated by default.

Access ID - You must create an account with DHL, and this value will provided by them.

Password - You must create an account with DHL, and this value will provided by them.

Account Number - You must create an account with DHL, and this value will provided by them.

Shipping Key - You must create an account with DHL, and this value will provided by them.

Shipping Key (International) - You must create an account with DHL, and this value will provided by them.
Källa
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 08:01 #5
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: May 2006
Inlägg: 2 604
Citat:
Ursprungligen postat av WebboT Visa inlägg
Om du har ett konto hos DHL så har du väl fått de uppgifter du behöver för att få tillgång till 'live-rates'?

Magento DHL:



Källa
Osäker på om det fungerar i Sverige.
Annars kan man använda detta tillägg och knacka in sina rates:
https://www.magentocommerce.com/mage.../view/id/2519/
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2011-11-17, 17:11 #6
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 248
mbomelin mbomelin är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 248
Har precis pratat med DHL och de erbjuder ingen gateway i Sverige. De hänvisar till Memnon som jobbar med integrationer, dock inget till Magento än men det är på gång säger dem. Dock finns det ingen möjlighet att göra prisförfrågan live i kassan med deras integrationer vilket för mig är väldigt märkligt. Hur ska då kunden kunna betala med kort om fraktpriset inte kan tas fram i kassan?!

Table rates är inte ett alternativ när det gäller DHL. Det är för många parametrar. Dels ett drivmedelstillägg som varierar varje månad, dels är det faktisk vikt vs. volym priset baseras på och om någon artikel är längre än 120cm ska man istället räkna ut flakmeter istället för vikt/volym.

Känns som jag får skippa DHL helt och fortsätta med posten och bussgods även om det är ofantligt mycket dyrare. Eller efterfakturera frakten men det blir nog ingen hit från kundperspektiv sett.
mbomelin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2012-01-31, 21:01 #7
nordicwebteam nordicwebteam är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 42
nordicwebteam nordicwebteam är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: Jan 2012
Inlägg: 42
Citat:
Ursprungligen postat av Magnus_A Visa inlägg
Osäker på om det fungerar i Sverige.
Annars kan man använda detta tillägg och knacka in sina rates:
https://www.magentocommerce.com/mage.../view/id/2519/
Den ska fungera klockrent
nordicwebteam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017