Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Rättigheter till text?

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2013-03-11, 23:19 #1
bumper bumper är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 41
bumper bumper är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 41
Standard Rättigheter till text?

Vi har beställt lite texter (content) till vår hemsida från ett enmansföretag (författare).

Personen i fråga som skrivit texterna har hämtat inspiration från olika böcker, men det mesta (99,5 %) är helt självskrivet men med input från sina källor.

Tyvärr så skrev vi inget avtal om dessa texter, utan frågade bara om hon var intresserad av detta jobb och kom överens om betalning. Ett par månader senare levererades texterna och detta betalades.

Sagt och gjort, nu har vi massa med bra text till vår hemsida.

Slutet gått och allting gott?

Nu slog det mig när jag läste sista raden i texten. Hon avslutar med sitt namn och titel.

Vad är det som gäller? Äger vi dessa texter eller är det hon som är ägare och vi har publiceringsrätten bara? Kan hon även sälja dessa texter till andra företag? Övrig input?

Visst skulle jag kunna börja fråga henne om detta, men samtidigt så vill jag inte väcka den björn som sover.
bumper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-12, 09:20 #2
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Gå tillbaka och titta på er mailkorrespondens. Säkert kan du hitta någon formulering som rör ensamrätt eller liknande.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-13, 00:42 #3
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Om ni inte uttryckligen har avtalat om annat så är det författaren som har hela upphovsrätten. Dvs både den idéella OCH den ekonomiska. Det har ingen som helst betydelse om ni betalat 100 MSEK för textrna. Upphovsrätten är tydlig på vem som äger rättigheterna om inget avtal har ingåtts om annat.

Det betyder att ni inte får sälja texten vidare utan författarens medgivande. Författaren har även rätten att sälja detta vidare till vem som helst.

Eftersom ni int ehar ett avtal om hur den ekonomiska upphovsrätten ska hanteras så gäller upphovsrättslagen automatiskt.

Den idéella rätten, dvs att signera texten tillfaller alltid författaren, den kan ma ninte avtal bort med bindande verkan.

Ungefär som om du jämför med en tavla som Picasso har målat. Picasso kan alltid hävda att han har målat tavlan, ingen annan har rätten att hävda att de målat tavlan. Det är den idéella upphovsrätten.

Den ekonomiska rätten gäller rätten att sälja, hyra ut, duplicera m.m. det är normalt den som säljs när man ingår ett avtal.

Om ni inte har ett skriftligt avtal så är det klokt att förhandla med författaren och upprätta ett skriftligt avtal om hur den ekonomiska upphovsrätten ska hanteras.

Författaren har i nuläget ingen anledning att gå med på några som helst eftergifter så lämpligen bör du var aberedd på att erbjuda ytterligare kompensation för att du ska få till det skriftliga avtalet.

Det är kollosalt viktigt att upprätta ett skriftligt kontrakt när det gäller hanteringen av upphovsrätt, för enligt lagen så är det brukaren som har undersökningsplikt och bevisbördan om författaren hävdar upphovsrättsbrott.

Upphovsrätten uppstår automatiskt när något skapar ett verk.

Det enda som kan hävda är att du har betalat för nyttjanderätten för eget bruk av texterna. men även det är svagt utan det skriftliga kontraktet. Däremot kan du troligen hävda nyttjanderätten i en domstolsförhandling och åberopa mejlkorrespondens som bevisning. Men upphovsrätten ser jag som att författaren har fullständiga rättigheter till.

Jag vill inte föregripa era förhandlingar men så ser jag på rättsläget och era förhandligspositioner just nu med den information du gett i tråden.

Senast redigerad av Conny Westh den 2013-03-13 klockan 00:50
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-13, 07:41 #4
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2012
Inlägg: 359
Helt ärligt så låter det sjukt osmidigt om ni ska ha texter till er hemsida med hennes namn på?

Hon var väl medveten om att hon inte gästbloggade utan skrev innehåll. Ni köper ju texten av henne och då borde det vara ni som äger dessa. Annars är hon ju bara lurig.
Legendarisk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-14, 20:31 #5
bumper bumper är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 41
bumper bumper är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Om ni inte uttryckligen har avtalat om annat så är det författaren som har hela upphovsrätten. Dvs både den idéella OCH den ekonomiska. Det har ingen som helst betydelse om ni betalat 100 MSEK för textrna. Upphovsrätten är tydlig på vem som äger rättigheterna om inget avtal har ingåtts om annat.

Det betyder att ni inte får sälja texten vidare utan författarens medgivande. Författaren har även rätten att sälja detta vidare till vem som helst.

Eftersom ni int ehar ett avtal om hur den ekonomiska upphovsrätten ska hanteras så gäller upphovsrättslagen automatiskt.

Den idéella rätten, dvs att signera texten tillfaller alltid författaren, den kan ma ninte avtal bort med bindande verkan.

Ungefär som om du jämför med en tavla som Picasso har målat. Picasso kan alltid hävda att han har målat tavlan, ingen annan har rätten att hävda att de målat tavlan. Det är den idéella upphovsrätten.

Den ekonomiska rätten gäller rätten att sälja, hyra ut, duplicera m.m. det är normalt den som säljs när man ingår ett avtal.

Om ni inte har ett skriftligt avtal så är det klokt att förhandla med författaren och upprätta ett skriftligt avtal om hur den ekonomiska upphovsrätten ska hanteras.

Författaren har i nuläget ingen anledning att gå med på några som helst eftergifter så lämpligen bör du var aberedd på att erbjuda ytterligare kompensation för att du ska få till det skriftliga avtalet.

Det är kollosalt viktigt att upprätta ett skriftligt kontrakt när det gäller hanteringen av upphovsrätt, för enligt lagen så är det brukaren som har undersökningsplikt och bevisbördan om författaren hävdar upphovsrättsbrott.

Upphovsrätten uppstår automatiskt när något skapar ett verk.

Det enda som kan hävda är att du har betalat för nyttjanderätten för eget bruk av texterna. men även det är svagt utan det skriftliga kontraktet. Däremot kan du troligen hävda nyttjanderätten i en domstolsförhandling och åberopa mejlkorrespondens som bevisning. Men upphovsrätten ser jag som att författaren har fullständiga rättigheter till.

Jag vill inte föregripa era förhandlingar men så ser jag på rättsläget och era förhandligspositioner just nu med den information du gett i tråden.
Tack för bra input.

Vi ska försöka skriva ett avtal. Nu är bara frågan hur man ska formulera detta...
bumper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-14, 20:32 #6
bumper bumper är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 41
bumper bumper är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
Helt ärligt så låter det sjukt osmidigt om ni ska ha texter till er hemsida med hennes namn på?

Hon var väl medveten om att hon inte gästbloggade utan skrev innehåll. Ni köper ju texten av henne och då borde det vara ni som äger dessa. Annars är hon ju bara lurig.
Vi håller med dig, men att tycka och att ha lagen på sin sida är två skilda saker.
bumper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-15, 20:42 #7
deeman deeman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 71
deeman deeman är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Inlägg: 71
Har hon använt annat material än det egna och citerat etc, så ska hon ref. korrekt, dvs med källhänvisningar. Texterna är helt hennes om inget annat har avtalats, förutsatt att hon har gjort rätt själv vad gäller referat, citering, källor etc...
deeman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-17, 15:24 #8
bumper bumper är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 41
bumper bumper är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 41
Hej igen.

Har kikat med henne och hon säger att vi får använda texterna enbart till vår hemsida. Men att hon kan komma, även fast hon inte planerat det idag, att sälja dessa till andra etc.

Så otroligt klantigt av mig att missa detta. Våra anställda har skrivit texter till oss tidigare, men hon är inte anställd utan f-skattar vilket gjorde att jag missade detta.

Nu har jag börjat förhandla om att få äga texterna ist. Hoppas det inte blir för dyrt. En sak är iaf säkert, hennes avtal med oss förlängs inte om det blir för dyrt, så vi har iaf en hake på henne. =)
bumper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-17, 20:50 #9
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Jag vet inte om det är så smart att straffa motparten för att du var dåligt påläst/gjorde misstag. Hon gör ju allt helt rätt enligt konstens alla regler. Jag vet inte hur många texter detta rör sig om? Men se till att förhandla och skriv avtal för kommande texter så ni får som ni vill ha det.

De gamla texterna är ju historia, inse att du gjorde ett misstag, dra lärdom och gå vidare. Men straffa inte motparten för dina egna misstag.

Det är ack så viktigt att förhandla och skriva skriftliga avtal INNAN man gör affärer.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2013-03-17, 22:34 #10
bumper bumper är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 41
bumper bumper är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Nov 2004
Inlägg: 41
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Jag vet inte om det är så smart att straffa motparten för att du var dåligt påläst/gjorde misstag. Hon gör ju allt helt rätt enligt konstens alla regler. Jag vet inte hur många texter detta rör sig om? Men se till att förhandla och skriv avtal för kommande texter så ni får som ni vill ha det.

De gamla texterna är ju historia, inse att du gjorde ett misstag, dra lärdom och gå vidare. Men straffa inte motparten för dina egna misstag.

Det är ack så viktigt att förhandla och skriva skriftliga avtal INNAN man gör affärer.
Hej igen.

Att göra rätt enligt lagen och att göra rätt för sig, är två skilda saker. Folk har missat när de haft med mig att göra, och jag har sett till att lösa saker på bästa sätt och inte enbart för egen vinnings skull.

Det är massor med text. Hade det enbart handlat om några A4 med kontent som vem som helst hade kunnat skriva så hade det inte spelat någon större roll.

Jag har missat och är beredd att betala för mitt misstag. Men priset måste vara skäligt och
kommer vi inte överens, så är jag ganska övertygad om att vår affärsrelation har skadats vilket i sin tur innebär att vi inte kan fortsätta vårt samarbete. (Det är klart att jag kommer att försöka sköta detta snyggt, vi jobbar inte på något annat sätt.)
bumper är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017