Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Lägger till vara i kundvagn utan att beställa

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-11, 13:54 #1
xsajts avatar
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 206
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem
xsajts avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 206
Hade tänkt fråga om lite råd från er kunniga här på forumet. Det är så att jag driver canvasframkallning.se och har märkt att jag har väldigt många avhopp av besökare när de ser kundvagnen. Avvisningsfrekvensen ligger på 75% och "utgångsfrekvensen" ligger på 19%. Det är alltså inte många procent som går vidare från kundvagnen och gör en beställning.

Vad jag vet så har jag inga överraskningar för kunden i form av hög frakt eller liknande, den är nämligen alltid fri. Eftersom jag kanske har blivit blind för min egen sida så kanske ni kan se saker som ni uppfattar som problem i kundvagnen.

Är medveten om att kunden kommer direkt till kundvagnen när man har lagt till en vara, vilket kan förklara en hög avvisningsfrekvens eftersom kunden kanske vill köpa mer. Däremot är de flesta ordrar endast på en vara så jag tycker inte det borde ställa till det så mycket.

Gå gärna in på canvasframkallning.se för att se om ni kan hjälpa mig!

Ha de fint!
mvh Tim
xsajt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-11, 13:58 #2
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Du likställer att lägga en vara i kundvagnen med att se checkout.

Alltså blir exitfrekvensen helt irrelevant tyvärr. Man kan utan problem ha 90-99% tapp mellan unikt-kundvagns-tillägg och folk som ser ens checkout när dessa steg är separerade.

Så jag tror inte du ska hänga upp dig så mycket på det faktiskt. Sedan finns det ju massor av saker man alltid kan jobba med för att minska exitfrekvensen men det är en annan tråd.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-11, 14:05 #3
xsajts avatar
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 206
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem
xsajts avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 206
Mm, men jag trodde inte det skulle ge så stor skillnad. Kunden har ändå tagit sig tid att ladda upp en bild som de vill beställa och valt storlek med mera. Känns som en annan sak om man har en webbshop med "vanliga" produkter, som datortillbehör eller liknande. Där borde de vara en del som bara trycker på lägg i kundvagn för att det är såpass lätt.

Men då vet jag iallafall att det kanske inte är något som jag behöver oroa mig för så mycket!
xsajt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-11, 14:23 #4
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar
 
Reg.datum: Jan 2005
Inlägg: 2 448
Det har du rätt i såklart, men kör mer call to action i kundvagnen då. Lite sköna "Köp nu och vi bjuder på frakten" och liknande. Kundvagnen är inte så säljande i dagsläget så det kanske går att optimera en del där.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-11, 15:28 #5
xsajts avatar
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 206
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem
xsajts avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 206
Lite mer säljande hade nog varit bra ja. Egentligen på hela sidan! Kanske till och med att göra om så att man inte kommer direkt till kundvagnen när man lagt till en vara. På så sätt kan man kanske få lite mer rättvisa siffror.
xsajt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-11, 22:30 #6
wjj wjj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 79
wjj wjj är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 79
Det lättaste sättet att se vad en tavla kostar verkar vara att ladda upp den så det är inte så konstigt att de inte kommer längre.

Istället för att ha priserna under köpvillkor kanske du skulle ha en knapp som heter just "priser".

Och kanske inte ha prisexempel, utan just exakta priser.

Priserna var ju kanske inte så konkurrenskraftiga så du kanske skulle trycka på kvaliten, leveranstid eller vad det nu är du konkurrerar om.

Jag har själv beställt canvas, och jag vill nog ha den komplett med ram och allt. Att beställa duk på ett ställe och sedan kuta iväg och köpa ram på ett annat verkar jobbigt. Kan du inte sälja ramar också (särmonterade kilramar borde gå att skicka)..?
wjj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-12, 04:41 #7
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
Citat:
Originally posted by xsajt@Jan 11 2009, 14:54
Hade tänkt fråga om lite råd från er kunniga här på forumet. Det är så att jag driver canvasframkallning.se och har märkt att jag har väldigt många avhopp av besökare när de ser kundvagnen. Avvisningsfrekvensen ligger på 75% och "utgångsfrekvensen" ligger på 19%. Det är alltså inte många procent som går vidare från kundvagnen och gör en beställning.

Vad jag vet så har jag inga överraskningar för kunden i form av hög frakt eller liknande, den är nämligen alltid fri. Eftersom jag kanske har blivit blind för min egen sida så kanske ni kan se saker som ni uppfattar som problem i kundvagnen.

Är medveten om att kunden kommer direkt till kundvagnen när man har lagt till en vara, vilket kan förklara en hög avvisningsfrekvens eftersom kunden kanske vill köpa mer. Däremot är de flesta ordrar endast på en vara så jag tycker inte det borde ställa till det så mycket.

Gå gärna in på canvasframkallning.se för att se om ni kan hjälpa mig!

Ha de fint!
mvh Tim
Avslutsfrekvensen hos en normal webbshop på t.ex prisjakt ligger idag på mellan 0.5% till 5% i vissa fall ännu högre uppåt 10 procent.
Brukar säga att en bra avslut hos en större butik är runt 1.5%.

Avslutsfrekvensen styrs av 2 saker.

* hur relevant besökaren är
* enkelheten i köpprocessen
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-12, 04:48 #8
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
observera att jag pratar om avslutsfrekvens, inte samma sak som avviningsfrekvens,

ett tips är att sätta upp mål i google analytics för att mäta avslut.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-12, 09:34 #9
xsajts avatar
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 206
xsajt xsajt är inte uppkopplad
Medlem
xsajts avatar
 
Reg.datum: Aug 2006
Inlägg: 206
Priserna borde man kanske göra lite tydligare. Det där med ram har jag funderat på länge och det är påväg. Har inte riktigt haft tid bara.

Vad gäller konkurrenskraftiga priser så tycker jag att jag har det Kolla på prisjakt t.ex. Problemet är faktiskt inte att jag säljer dåligt utan att jag bara ville öka avsluten i förhållande till visningar.

Analytics använder jag redan och det är ovärderligt tycker jag.
xsajt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-12, 15:14 #10
MRDJs avatar
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
MRDJ MRDJ är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
MRDJs avatar
 
Reg.datum: Mar 2006
Inlägg: 1 667
mitt tips är att se över "enkelheten" i köpprocessen,

Målet är alltid "one click shopping" när man klickat på köp skall man fylla i uppgifter sen klart.
Detta är något som ofta inte går att lösa men mitt tips är att alltid ha det som mål, då ökar man avsluten.
MRDJ är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:12.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017