Kom ihåg mig?

Fulregga och sälja domän

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-15, 00:43 #11
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Citat:
Originally posted by nico@Apr 14 2008, 23:03
Tackar för bra och givande svar

Håller med (?) om att det känns fel att auktionera ut en domän och dumpa problemet på någon annan efter att man köpt den, men på andra sidan så bör ju köparen vara ganska medveten om vad han/hon gör...

Frågan är vad som händer om jag istället låter bli att göra något med domänen? Mitt syfte kan då knappast vara att sälja den, förrän de snällt frågar om de kan köpa den. Kanske kan det tolkas som om min avsikt är att "förhindra dem att kunna använda sitt kännetecken".
Alternativet att länka den vidare till deras riktiga .com-domän istället. Förr eller senare kan ju någon råka tipsa dem om att någon annan har kontroll över ett av deras domännamn. Men har för mig att även det inte är helt tillåtet, att regga ett företags varumärke som domän om du inte själv är ägare till företaget?
Mitt svar är rent hypotetiskt nu eftersom jag inte vill uppfattas som att jag uppmanar till något..

En domän är inte ett varumärke dvs det hypotetiska företaget har alltså ingen naturlig rätt till domänen du registrerar. Det kan dessutom finnas en uppsjö varumärkesinnehavare av samma kännetecken/varumärke men under olika klasser och/eller länder/geografiska platser. Bla pga detta så tillämpas först-till-kvarn:

Citat:
.SE tillämpar en ”först till kvarn”-princip vid nyregistrering av domännamn, d.v.s. tilldelning av domännamn sker i den ordning ansökningar inkommer till .SE. Någon möjlighet till förtur eller reservation av domännamn finns inte.
Källa

Registrerar du en domän som är välkänd som låt oss säga ett klädesmärke, så kommer all verksamhet du använder din domän till som har med kläder eller närliggande inriktningar att kunnas och sannolikt och kommer att användas mot dig. Men att använda domänen till något helt annat än den kända verksamheten "kan" vara fullt tillåtet. I vissa fall även att ha en icke-kommersiell "fansida" eller liknande, typ konsumentinfo eller blog. I stort sett vad som helst som INTE profiterar på deras kännetecken. Men som jag skrivit i tidigare inlägg så bör du kunna påvisa eget intresse i domänen.

Mycket riktigt är det "Ond tro" i det fall du registrerar en varumärkesrelaterad domän för att sedan föröka sälja det till varumärkesinnehavaren (eller till honom konkurrent), det är även "Ond tro" om företaget själv eller genom ombud tar kontakt med dig och du är först att nämna en summa pengar som du vill ha för att överlåta domänen. Det är däremot en helt annan sak om du godtar ett affärserbjudande.. (om du förstår skillnaden)

Vad sedan gäller att registrera den aktuella domänen och länka den till deras sida är faktiskt inte alls otillåtet. Du drar alltså ingen egen fördel av kännetecknet, utan det du gör är egentligen att du sparar in årsavgiften och en del tråkigheter för bolaget. Det är också var registrants möjlighet och ansvar att använda sin "egen" domän på det sätt han eller hon önskar. Och det står vem som helst enligt sk "Netikett" att länka till annan sida på internet.

Detta ska jag säga är min högst personliga tolkning av .SE´s Allmäna villkor, språkat med ett antal jurister i ämnet, läst det som finns att tillgå i ATFväg osv. Men ta det för vad det är - en persons åsikt - inget annat.
Men A och O är vad du använder DIN registrerade domän till - gör du uppsåtligt intrång i andras registrerade rätter, så kommer du förr eller senare behöva stå till svars för det.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-15, 04:43 #12
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Samma här...tack för ett bra svar....även om jag inte vet om jag är så mycket klokare, men det speglar på intet sätt kvalitén i dina svar..
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-15, 08:35 #13
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
Men hur är det, från deaktiveringsdatumet, så har den nuvarande ägaren fortfarande 2 månader på sig att förnya en domän, eller ?
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 
Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017