Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Avgörande vid val av e-handlare

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-25, 00:06 #1
Zora Zora är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 65
Zora Zora är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 65
Hejsan alla.

Jag har funderat lite kring detta. Många e-handlare har en fast gräns när köpet blir fraktfritt, kommer man inte upp i de beloppen är det ofta fr 25-125 kr som gäller..lite blandat. Vad är viktigast då? Om man verkar på en tight marknad där det kanske skiljer sig några en tia eller två mellan dyraste och billigaste e-handlare, är det då istället avgörande om man har ett lågt fraktpris? Eller ska man se till att alltid ligga nån krona under billigaste konkurrenten och kanske ta lite högre fraktpris?
Zora är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-25, 00:28 #2
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Man ska se till att man kan ligga några kr ÖVER DYRASTE konkurenten, annars håller du på med priskonkurrens och det kommer så småningom att sänka ditt företag, med ca 90% sannolikhet.

Se till att hitta bättre saker att konkurrera med än priset! Exempelvis:

- Unika produkter som ingen konkurent har i sitt sortiment
- Undersök kundernas behov innan konkurenterna gjort det, var proaktiv
- Snabbare leveraser än konkurenterna
- Längre hållfasthet, bättre kvalitet
- Trevligare bemötande
- Bättre öppettider för telefonkontakt
- Enklare navigering på webbplatsen
- Fler artiklar i sortimentet
- Mer kunskap om artiklarna
- Bättre beskrivningar av artiklarna
- Större, snyggare, fler bilder av artiklarna
- Längre garantivillkor
- Fler färgval
- Låt kunden göra specialbeställningar som ingen konkurent klarar
- Skaffa en lokal leverantör där du får specialvillkor (bli prioriterad kund hos dem)
.
.
.
.
Låt fantasin flöda, tänk på vad din kund vill ha och som du kan tjäna MER pengar på. Om man bara har ett lägre pris att konkurrera med då kan man lika gärna söka anställning hos konkurenten.....

Om du försöker priskonkurrera med din väletablerade och värsta konkurent så kan de med en knapptryckning sänka sitt pris under ditt och då är själva existensberättigandet för din verksamhet helt borta, undvik priskonkurens till varje pris. Hitta din egen nisch dr du blir en unik aktör med unika kunder så att kunderna inte har ngra alternativa leverantörer att vända sig till, då har du hittat en möjlig framgångsrik verksamhet, där du kan tjäna pengar.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-25, 15:11 #3
Zora Zora är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 65
Zora Zora är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2007
Inlägg: 65
Tack för dina insiktsfulla synpunkter. Om jag måste ifrågasätta något litie grann så är det din syn på priskonkurrens. Ska man verkligen alltid sikta på att hålla ett högre pris än dyraste konkurrenten? Finns ju massvis av exempel där lågprisbutiker framgångsrikt etablerat sig på marknaden.

har du några förslag ang. fast fraktpris? Jag är lite ute efter att förstå vad som är viktigast..."FRAKT 25 KR" eller "ANINGEN HÖGRE PRIS PER PRODUKT".
Zora är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-25, 17:13 #4
demesta demesta är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 20
demesta demesta är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2005
Inlägg: 20
Bygg en webshop som kontinuerligt visar totalpriset i kundvagnen. Tycker själv det är ganska irriterande när man shoppar på en sajt, bara för att i kassan upptäcka att det läggs på en massa pengar för frakt, betalningsmetod och/eller expeditionsavgift. På www.kondomklubben.com visar kundvagnen exakt vad det är det kommer kosta konsumenten - inga överraskningar när man väl är i kassan. Det tror jag är bra så att kunden snabbt kan jämföra priset med konkurrenter.

Och vad gäller priser så måste man såklart ligga nedanför de mer etablerade konkurrenterna för att överhuvudtaget ha en chans att kunna få marknadsandelar. Fast jag antar att det beror på vad för typ av varor/tjänster man nu säljer iofs.
demesta är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-25, 18:07 #5
SweCats avatar
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
SweCat SweCat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SweCats avatar
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 613
Jag håller inte med dig demesta, det är inget som säger att du måste ligga lägre i pris för att ta marknadsandelar.

Vad som är viktigast frakt eller varans pris så finns not inget enskilt svar. Det beror på bransch och på hur priskänsliga dina kunde är. En del kikar på totalpriset och en del på frakt eller pris. Det jag upptäckt i min bransch är att man tittar väldigt mycket på fraktpriset. Är det för högt beställs inget oavsett om varan är billigare än konkurent.
SweCat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-27, 00:11 #6
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Richie72 Richie72 är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2008
Inlägg: 110
Mycket intressant frågeställning, jag funderar också på om man ska ha låga priser och en fast avgift (frakt/expeditionsavgift etcetera) eller lite högre priser och låta det ingå. InkClub har väl som slogan alltid fraktfritt och så slänger de på en expeditionsavgift.

Själv har jag fraktfritt eftersom jag tycker kunden ska kunna jämföra priset på varan med priset i en vanlig affär. Sen ska det inte komma några konstigheter i kassan. Men jag funderar på att ta en fraktavgift på mindre ordrar. Jag funderar också på att kopiera inkclub och ta en expeditionsavgift. Men jag tror det är en "turn-off"

Jag tror nog att fraktavgiften kan stöta bort några kunder men samtidigt så verkar många större e-handlare alltid ha en fraktavgift så det kanske börjar bli mer accepterat.

Frågan för mig är så här: En kund som handlar för 99 kr och får en fraktavgift på 19 kr, kommer den kunden handla för över 200 kr för att slippa fraktavgift eller kommer kunden strunta i att handla hos mig? Hittills har jag (som jag redan skrivit) inte vågat ta ut en fraktavgift.

Hur har du själv gjort? Tycker du att jag gjort rätt som skippat frakten (som för mig inte är så dyr)?
Richie72 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-27, 11:02 #7
Ciffans avatar
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Ciffan Ciffan är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Ciffans avatar
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 819
Det där med pengar är inte rationellt

Om jag ser till de småföretagare och privatpersoner jag träffar och har anledning att prata inköp (och det är en del) är expeditionsavgift det folk är mest "sura på". Vet att man ratar internethandlare för att de har det - trots att totalen blir billigare. Nästa är faktureringsavgift om det inte är möjligt med kortköp. Slutligen frakt om det inte framgår hela tiden. Bäst tycker de om de som är som att handla i vanlig butik - dvs man betalar det som står - punkt. Jag kan bara säga att jag håller med - när det inte gäller stora inköp då dessa kostnader blir försumbara.

Jag undrar om inte ett klargörande "inga pålägg, du betalar bara det som står" kan vara en konkurrensfördel om du är i bransch med saker som inte är så dyra.

Apropå inte rationellt, jag vet att Lyreco inte är en favorit hos alla, själv gillar jag att det inte spelar någon roll hur mycket eller lite man handlar - det tillkommer inga kostnader och prylarna är här dagen därpå. Tror att vi alla i de komplex jag sitter i handlar genom dem, även när det gäller storköp som man nog skulle kunna få billigare på andra ställen. Men det är enklare att ringa det vanliga numret!
Ciffan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:00.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017