Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Vilket värde för domän motiverar ett köp?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-04-26, 21:38 #1
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
För att diskutera om något annat än huruvida man ska köpa domäner för mer än 150 SEK tänkte jag att vi skulle kunna diskutera vilket värde som du anser en domän ska ha för att du ska vara villig att nyregistrera den.
Själv tycker jag gränsen går vid 500 SEK, även när domänen hör ihop med ett blivande projekt. Det eftersom ett projekt med ett dåligt namn är mycket svårare att lyckas med.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-26, 23:06 #2
Marcuss avatar
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Marcus Marcus är inte uppkopplad
Supermoderator
Marcuss avatar
 
Reg.datum: Nov 2003
Inlägg: 2 655
Känns som en liten konstig fråga. Om värdet överstiger nyregistreringskostnaden så borde ju investeringen vara fördelaktig? Förutsatt att man har små handhavandekostnader.

Men det var kanske just hur mycket man värderar sin tid/resurser för att registrera en domän som du undrade om?
__________________
[ Finanstips.se | Riktnummer.se | Väderlek.se | 3W.se | WWWW.se ]
. [ Marbella.se | ValutaGraf.se | Virusprogram.se | Malta Bolag.se | Växlingskontor.se ] .
Marcus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-27, 00:11 #3
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Ja jag ställer mig också lite frågande till initiala frågan - eftersom den förutsätter en del som att man endast registrerar för att direkt se någon typ av avkastning eller att man kan uppmäta ett visst värde i ett namn.

Visst kan det fungera så för väldigt många, men jag tror att det också är tveeggat.
De allra flesta bättre generella orden under .se är upptagna och ytterst få släpps till snapback. Generellt har ju bättre domäner en högre förnyelsegrad än inte fullt så genomtänkta domäner - av förklarliga skäl. Men själv har jag av erfarenhet sett till såväl uppskattad nytta av domänen, som av "magkänsla" eller "intuition" eller vad man nu vill kalla det. Sen är det också väldigt många "ord+ord"-domäner som registrerats de senaste åren (speciellt under .se).

Jag förväntar mig inte att utveckla alla eller ens en tiondel av domänerna som jag står som registrant för, men jag försöker se mer till nytta när jag registrerar en domän dvs jag "smakar" på domänen och försöker sätta den i ett samband innan registrering. Men jag har heller ingen fokuserad inriktning som flera av medlemmarna har på WN. Ibland så hinner jag utveckla något och ibland hinner någon komma med ett erbjudande för en domän - och först då värderar jag det erbjudandet mot mitt eget planerade engagemang i domänen osv. Men även om det händer att jag avyttrar nån domän då och då, så har jag registrerat en hel del för framtida projekt - Men visst händer det att man tittar på nån domän då och då och undrar vad sjutton man tänkte på där..men sen kan man få "rätt" i sin känsla också.

Just ett sånt exempel på en intuitions-"fantasidomännamn" som jag registrerade långt innan nuvarande tjänst för domänen var påtänkt och sedan fick erbjudande av nuvarande ägare är "techworld.se".

Men själv sätter jag inte någon "ekonomisk värdering" på en domän innan registrering - jag tror dels att det är lätt att lura sig själv med någon sorts fiktiv prislapp på sin portfölj och som sagts så många gånger på WN - priset vet du först när domänen/tjänsten är såld och du har pengar i handen..
Egna uppskattningar och gissningar kan man ju ha, men att uttala dem till andra tror jag ofta kan ge orsak att bita sig själv i tungan - hårt!
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-27, 11:06 #4
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Håller med om att det är en konstig fråga. Att man anser att värdet överstiger nyregistreringskostnaden anser inte jag vara motiverande för ett köp eftersom man omöjligen kan sälja alla sina domäner per år. Om man säljer hälften så måste säljpriset överstiga 240 kr + moms för att gå med vinst. Om man säljer 30 % så blir det 400. Om genomsnittsinkomsten per domän är 100kr/år så blir det i stället 40 kr om man säljer 50 % och 85 kr om man säljer 30 %. Jag vill alltså gå ungefär 400 kr i vinst per domän jag köper, 500-100 om jag säljer 30% av domänerna per år.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-27, 12:03 #5
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Internet Swedens avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 2 511
aquastorm - Du verkar hålla fast vid "ren" spekulationsregistrering dvs registrera för att kunna sälja domänen med profit.

Jag kan inte se att det är så enkelt som du tycker med din kalkyl.

Reggar du hundra .se-domäner för ca 10K (vilket enligt .SE flera hundra personer gör per år) och sen under 12 månader säljer 5 stycken för 3K styck, så har du ju nått ROI och bör då alltså kunna "ge bort" resten..
Det gör du naturligtvis inte, men om du säljer 10 stycken till för 1500 styck, så har du redan där en vinst på 20K på din investering.
Utvecklar du under denna tid även 5 domäner som MFA/scrapersidor och slänger upp resten i parkeringsprogram och får lite typeintrafik, som kanske genererar 2% i CTR, så är det rimligt att uppskatta att du tjänar 3-4 hundra spänn (upp till en dryg tusenlapp om du använder egen affiliatekod) per månad i
kickback (naturligtvis kan detta variera stort beroende på domäner och inriktning - men det är en vild uppskattning).

Det blir i runda pengar 15K+15K+10K = 40K minus din investering på 10K = 30K avkastning.
Jämför sedan den pengen med exempelvis avkastningen du får av 10K investerade pengar i aktiehandel eller annan spekulativ marknad.

Ju mer sidor du utvecklar och lägger tid på kvalitativt innehåll - desto större blir resultatet - kanske inte på enstaka sidor - men generellt.
Vad jag vill få fram är att du inte kan stirra dig blind på en enstaka domän vad gäller ROI, utan får också se till den investering du lägger i form av tid och engagemang.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-04-27, 16:14 #6
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Håller helt med dig om vad du säger men vi prator om lite olika saker. För att jag ska köpa en viss domän tänker jag att jag ska kunna sälja den för mer än inköpspriset eller att jag ska utveckla en sida till domänen. När jag inte har några planer för domänen så köper jag inte den om jag tror att försäljningspriset hamnar under 500.
Domänen kan mycket väl säljas för säg 5000 eller 1000 men en domän som jag från början inte trodde skulle hamna över 500 köper jag inte. De domäner som du i ditt exempel tog upp tror jag att du från början ansåg överstiga ett visst värde i de fall då de inte var avsedda till ett projekt. Och vad jag undrar är vilket värde det skulle vara?

Men sen chansar man ibland och köper någon udda domän då och då.
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:52.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017