Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


BlogLovin rippar min sajt i kommersiellt syfte

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-08-03, 14:14 #11
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 45
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 45
Be dem ringa mig så får vi reda ut saken.

Dock kanske vi ska tillägga att det är ett civilrättsligt mål vad jag kan förstå, så polisen bryr sig nog inte särskilt mycket
patrikring är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-03, 14:18 #12
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Nicklas Nicklas är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 1 662
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterpassion
Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Ja, hon frågar om det är lagligt under felaktiga premisser. Dvs i tron att hon förlorar något på detta. Så frågeställningen är egentligen felaktig, den borde vara förlorar jag, eller vinner jag på detta?.
Dock är det ju en intressant diskussion ändå och jag skulle säga att det inte är olagligt. Bloglovin länkar med en frame, precis som Febernätverket och massa andra gör.
Jag tycker inte att min fråga är felaktigt ställd. Jag tycker den är klockren. Är det ett brott mot upphovsrättslagen, ja eller nej.
Just i detta fallet bryr jag mig inte om trafiken jag kanske får.
Det faktum att det börjar bli vanligt med ett beteende, att alla andra gör det, behöver ju inte betyda att det är lagligt.
Desto intressantare blir frågan hur vi använder varandras material på nätet.
Finns ditt innhåll i en frame hos dem eller helt på deras sida så tror jag att du skulle få rätt vid en stämning, Det du kan göra om de enbart läser av din rss-feed är att du bara skickar rubriken och första meningen så måste dina läsare klicka in på din sida för att läsa.
__________________
Seo och affiliate sajter som Sko.nu | Möbler | Klocka.com | Ta Lån | Stekpanna | Godis
Nicklas är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-03, 14:37 #13
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 45
patrikring patrikring är inte uppkopplad
Nykomling
 
Reg.datum: Mar 2009
Inlägg: 45
Citat:
Ursprungligen postat av Nicklas
Citat:
Originally posted by -Blomsterpassion@Aug 3 2009, 12:00
Citat:
Ursprungligen postat av ztream
Ja, hon frågar om det är lagligt under felaktiga premisser. Dvs i tron att hon förlorar något på detta. Så frågeställningen är egentligen felaktig, den borde vara förlorar jag, eller vinner jag på detta?.
Dock är det ju en intressant diskussion ändå och jag skulle säga att det inte är olagligt. Bloglovin länkar med en frame, precis som Febernätverket och massa andra gör.
Jag tycker inte att min fråga är felaktigt ställd. Jag tycker den är klockren. Är det ett brott mot upphovsrättslagen, ja eller nej.
Just i detta fallet bryr jag mig inte om trafiken jag kanske får.
Det faktum att det börjar bli vanligt med ett beteende, att alla andra gör det, behöver ju inte betyda att det är lagligt.
Desto intressantare blir frågan hur vi använder varandras material på nätet.

Finns ditt innhåll i en frame hos dem eller helt på deras sida så tror jag att du skulle få rätt vid en stämning, Det du kan göra om de enbart läser av din rss-feed är att du bara skickar rubriken och första meningen så måste dina läsare klicka in på din sida för att läsa.

Fast sidan visas ju bara i ett frameset, så det är ju inte mer än att användaren skrivit in adressen manuellt och haft en plugin i firefox som visat vår bar / eller använt opera som faktiskt visade reklam i sin browser med alla sidor man visade.
patrikring är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-03, 14:41 #14
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Citat:
Originally posted by patrikring@Aug 3 2009, 14:00
Jag kanske kan anses aningen partisk i diskussionen, men se det här som mina högst personliga åsikter.

Eftersom bloglovin inte modifierar eller ens påstår att det är vårt innehåll, och användaren har full möjlighet att själv bestämma om de vill ha framen där eller inte, så har jag svårt att se vem som skulle förlora på det. Dessutom laddas ju sidan på samma sätt som om användaren gått in på den själv.

Dock vad gäller att det är olagligt så är jag också högst nyfiken. Vad jag kan läsa mig till så verkar det inte vara olagligt. Oavsett så är det en rörig lagstiftning på området.

En fotnot kan vara att annonserna inte på något sätt styrs av innehållet på sidan vi råkar visa i framen, de styrs av i förväg utvalda nyckelord vi har bestämt. Detta mest på grund av att eniro, som står för länkarna, inte kan göra det bättre.

Blomsterpassionen: Vad gäller att vi utnyttjar din blogg så har vi inte medvetet valt din blogg, det är våra användare som lägger till bloggar de vill läsa, precis som i vilken annan rssläsare som helst.

Kram på er!
Jätte välkommen in i diskussionen patrikringen!

Ja det skall bli intressant att se om vi kan få lite mer synpunkter kring vad upphovsrätten säger om att en domän återpublicerar en annan domäns material för allmänheten utan tillstånd från upphovsrättshavaren.

Ni modifierar visserligen inte min sajt och mitt material där den publiceras på er domän, men ni publicerar den medvetet tillsammans era annonser som jag inte har godkänt. Jag kanske inte vill att min hemsida visas tillsammans med just de annonser som ni, eller Eniro, valt ut genom nyckelord. Ni publicerar med andra ord mitt material ett kontext jag inte kan påverka. Det upplever jag som manipulativt.

Man får inte bara ta en annan persons texter och bilder och trycka dem i en tidning utan tillstånd. Det är allmänt känt. Det är samma sak på internet. Tro det eller ej.

Jag hoppas att få läsa fler synpunkter och inlägg i denna frågan...
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-03, 14:57 #15
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar
 
Reg.datum: Jan 2008
Inlägg: 730
Jag är benägen att hålla med Blomsterpassion. För mig är det att snylta på andras innehåll, vilket borde vara olagligt.

Som minst borde bloglovin dela med sig av sina annonsinkomster till innehållsägarna.
mephisto73 är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-03, 15:05 #16
A.Os avatar
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
A.O A.O är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
A.Os avatar
 
Reg.datum: Feb 2006
Inlägg: 555
jag ska polisanmäla google för att dom cachar min sida, ska även polisanmäla IE och FF för att dom har en ram med fram/bakåtknapp och adressfält högst upp..

Om man fortsätter vara så här konservativ så stannar utvecklingen. Jag kan inte se problemet? Du får besök till sidan? Skulle du spärra din blogg mot sevenelleven-datorer bara för att dom har reklam i skärmen?
A.O är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-03, 15:12 #17
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Blomsterpassion Blomsterpassion är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2009
Inlägg: 175
Citat:
Originally posted by Nicklas@Aug 3 2009, 14:18

Citat:

Finns ditt innhåll i en frame hos dem eller helt på deras sida så tror jag att du skulle få rätt vid en stämning, Det du kan göra om de enbart läser av din rss-feed är att du bara skickar rubriken och första meningen så måste dina läsare klicka in på din sida för att läsa.
Ja hela min sajt och allt mitt material publiceras tillsammans med deras reklamframe på BlogLovins domän. Utan mitt tilltånd. Sist när jag kollade i alla fall. http://www.bloglovin.com/m/aHR0cCUzQ...Npb24uc2UlMkY=

Passade dessutom på att ta lite olika screesshots så ser man olika typer av annonser som verkar vara anpassade efter min målgrupp: Chockladtelegram, Ellos, Yves Rocher, Fruktkorgar. Det hela framstår som mycket medvetet och uträknat. En något sjaskig affärsidé i största allmänhet, tycker jag.

Jag är 100% säker på att det strider mot Upphovsrättslagen, och tror det inte blir några som helst problem att få rätt vid en civilrättslig prövning.

Att BlogLovin börjat använda min sajt för sina syften utan tillstånd och utan avtal med mig är dessutom olagligt enligt Avtalslagen.
Så det blir inga problem att hitta lagrum, om det skulle behövas.

Jag väntar dock på och hoppas att BlogLovin slutar använda min sajt, som dom lovat.

Samtidigt vill jag uppmärksamma andra bloggägare om hur deras material kan komma att användas utan deras vetskap, om man inte är uppmärksam.
Blomsterpassion är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-03, 15:16 #18
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
allstars allstars är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Apr 2006
Inlägg: 2 126
Fast det står på BlogLovins (första)sida att användarna delar med sig med länkar till bloggar som de tycker är intressanta.

Det är inte kopiering eller rippning på något sätt då innehållet fortfarande ligger på Blomsterpassions server och därmed blir det viktiga inlänkar till sajten, vilket inte alls är fel.

En liten annons, som dessutom ligger diskret längst ner på sidan stör inget, åtminstone inte för användaren.

Det är min åsikt.

Citat:
Passade dessutom på att ta lite olika screesshots så ser man olika typer av annonser som verkar vara anpassade efter min målgrupp: Chockladtelegram, Ellos, Yves Rocher, Fruktkorgar. Det hela framstår som mycket medvetet och uträknat. En något sjaskig affärsidé i största allmänhet, tycker jag.
Citat:
En fotnot kan vara att annonserna inte på något sätt styrs av innehållet på sidan vi råkar visa i framen, de styrs av i förväg utvalda nyckelord vi har bestämt. Detta mest på grund av att eniro, som står för länkarna, inte kan göra det bättre.
allstars är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-03, 15:16 #19
magics avatar
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
magic magic är inte uppkopplad
Flitig postare
magics avatar
 
Reg.datum: Jan 2006
Inlägg: 488
Jag anser nog att det som sker med frames är omoraliskt och snyltning om inte stöld, BlogLovin vill behålla sina besökare på sin egen sajt för att kunna visa så mycket reklam och tjäna så mycket reklam som möjligt på sina besökare och andras arbete. Om de bara var intresserade av att sprida bra bloggar till sina besökare hade de kunna länkar till dem på ett riktigt sätt i ett nytt fönster, dock hade de då inte tjänat några pengar på reklamen som de visar i relation till andras sidor.
magic är inte uppkopplad  
Oläst 2009-08-03, 16:05 #20
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
eliasson eliasson är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Dec 2005
Inlägg: 1 863
Citat:
Originally posted by mephisto73@Aug 3 2009, 12:57
Jag är benägen att hålla med Blomsterpassion. För mig är det att snylta på andras innehåll, vilket borde vara olagligt.
Som minst borde bloglovin dela med sig av sina annonsinkomster till innehållsägarna.
Instämmer helt med ovanstående talare.
eliasson är inte uppkopplad  
Stängt ämne


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:10.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017