Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


TPB Rättegången

Visa resultat för omröstning: No question avaiable to import.
Friande 102 68.00%
Fällande 48 32.00%
Antal röster: 150. Du får inte rösta i den här omröstningen

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-16, 14:26 #21
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Citat:
Originally posted by -Conth@Feb 16 2009, 15:08
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Har ingen aning men jag tror det blir fällande dom i tingsrätten. Ser vi både objektivt och subjektivt på åtalet så borde det bli fällande dom.
Objektivt
TPB tillhandahåller en tjänst på Internet där andra kan sprida upphovsrättsligt material genom. TPB tjänar även pengar på detta. TPB har däremot ingen kontroll på vad som fildelas och de har heller inget upphovsrättsligt material på sina serverar.
De har alltså främjat brott mot upphovsrätt eller medhjälp till brott mot upphovsrätt.
Subjektivt
De säger själva att de är pirater och att de står för att upphovsrättsligt material ska kunna spridas genom TPB. De har alltså medvetet främjat brott mot upphovsrätt eller medvetet gjort medhjälp till brott mot upphovsrätt.
De fälls alltså både objektivt och subjektivt i tingsrätten. Sen är jag övertygad om att det går upp i Hovrätten och sen i Högsta Domstolen. Eftersom ingen är häktat så kan det ta lång tid innan HD kommer med sitt beslut.
Straffvärdet ligger som mest på 2 års fängelse men åtalet gäller bara en bråkdel av det material som TPB har torrenter till vilket gör att jag tror det kommer att handla om dagsböter eventuellt max 6 månaders fängelse.
Som sagt, ingen aning, gissar bara.
Om de fälls tror jag det är pga det subjektiva. Har svårt att se hur de kan fällas för det objektiva. Då finns det många som kan anses utföra medhjälp till diverse brott. Eniro, Google, Vägverket, Bofors, Posten etc etc


Vägverket? Posten? På vilket sätt är det likvärdigt....? Bofors säljer väl bara till stater? Krig är inte heller ett regelrätt "brott" hur illa alla än tycker om det.
Alla dessa tillhandahåller en tjänst/infrastruktur som utnyttjas av allmänheten. Grundfrågan är väl om den som tillhandahåller detta är ansvarig för hur, och till vad, människor använder tjänsten/tekniken/infrastrukturen.
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-16, 14:28 #22
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 11 585
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Citat:
Originally posted by -tartareandesire@Feb 16 2009, 14:19
Citat:
Originally posted by -Conth@Feb 16 2009, 15:08
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Har ingen aning men jag tror det blir fällande dom i tingsrätten. Ser vi både objektivt och subjektivt på åtalet så borde det bli fällande dom.
Objektivt
TPB tillhandahåller en tjänst på Internet där andra kan sprida upphovsrättsligt material genom. TPB tjänar även pengar på detta. TPB har däremot ingen kontroll på vad som fildelas och de har heller inget upphovsrättsligt material på sina serverar.
De har alltså främjat brott mot upphovsrätt eller medhjälp till brott mot upphovsrätt.
Subjektivt
De säger själva att de är pirater och att de står för att upphovsrättsligt material ska kunna spridas genom TPB. De har alltså medvetet främjat brott mot upphovsrätt eller medvetet gjort medhjälp till brott mot upphovsrätt.
De fälls alltså både objektivt och subjektivt i tingsrätten. Sen är jag övertygad om att det går upp i Hovrätten och sen i Högsta Domstolen. Eftersom ingen är häktat så kan det ta lång tid innan HD kommer med sitt beslut.
Straffvärdet ligger som mest på 2 års fängelse men åtalet gäller bara en bråkdel av det material som TPB har torrenter till vilket gör att jag tror det kommer att handla om dagsböter eventuellt max 6 månaders fängelse.
Som sagt, ingen aning, gissar bara.
Om de fälls tror jag det är pga det subjektiva. Har svårt att se hur de kan fällas för det objektiva. Då finns det många som kan anses utföra medhjälp till diverse brott. Eniro, Google, Vägverket, Bofors, Posten etc etc

Vägverket? Posten? På vilket sätt är det likvärdigt....? Bofors säljer väl bara till stater? Krig är inte heller ett regelrätt brott hur illa alla än tycker om det.

Alla dessa tillhandahåller en tjänst/infrastruktur som utnyttjas av allmänheten. Grundfrågan är väl om den som tillhandahåller detta är ansvarig för hur, och till vad, människor använder tjänsten/tekniken/infrastrukturen.
Det intressanta är väl snarare i hur stor utsträckning man uppmanar till brott och därmed hur stor del av tjänsten som används till laglig respektive brottslig verksamhet. Jag kan garantera dig att varken Posten eller Vägverket uppmanar till speciellt mycket brottslig verksamhet, eller? Tycker det var en ganska bisarr jämförelse som jag inte ens tror Pirate Bays juridiska ombud kommer ta upp i rätten =)
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments
tartareandesire är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-16, 14:31 #23
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Erik Stenman Erik Stenman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2007
Inlägg: 2 154
Visas det på TV någonstans eller kommer det att göra det?
Erik Stenman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-16, 14:32 #24
JonathanSs avatar
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
JonathanS JonathanS är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
JonathanSs avatar
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 1 135
Citat:
Ursprungligen postat av Westman
Citat:
Ursprungligen postat av digitalUnit
Bara jag som irriterar mig på att han säger julli istället för juli ?
Nix, jag med.
Beror tydligen på att protokollföraren inte ska förväxla juli och juni.
JonathanS är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-16, 14:35 #25
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: May 2004
Inlägg: 1 352
Citat:
Ursprungligen postat av Conth
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Vägverket? Posten? På vilket sätt är det likvärdigt....? Bofors säljer väl bara till stater? Krig är inte heller ett regelrätt brott hur illa alla än tycker om det.
Alla dessa tillhandahåller en tjänst/infrastruktur som utnyttjas av allmänheten. Grundfrågan är väl om den som tillhandahåller detta är ansvarig för hur, och till vad, människor använder tjänsten/tekniken/infrastrukturen.
Förstår hur du tänker men skillnaden är att TPB står för piratkopiering medans dina exempel inte står för det eller stödjer detta. Hade TPB sagt att vi inte vill ha torrenter som pekar mot material som är upphovsrätts skyddat och vi tar bort alla torrenter som har blivit polisanmälda så tror jag att det skulle se annorlunda ut idag.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-16, 14:36 #26
rics avatar
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
ric ric är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
rics avatar
 
Reg.datum: Feb 2004
Inlägg: 665
Undrar om t.ex. detta kommer att få någon betydelse i rättegången.
http://swinhoe.wordpress.com/2007/07/31/th...en-terrace-bay/

Svårt att säga att TPB bara fungerar som en vanlig sökmotor/verktyg, då i ovanstående fall så har de i princip marknadsfört nedladdning av upphovsrättsskyddat material.
ric är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-16, 14:37 #27
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar
 
Reg.datum: Apr 2008
Inlägg: 1 047
"torrenten fanns kvar i systemet när det togs i beslag...."...klart det gjorde, TPB tar ju ALDRIG bort några torrenter....eller ja, bara om det är något fel på dom, om det är virus, eller utger sig för att vara något som det inte är...dom är som en langare som garanterar att man inte får fultjack eller tvättmedel i påsen....(vad mycket skit han kommer få för att han blandar ihop megabit och megabyte...)
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-16, 14:41 #28
Conths avatar
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Conth Conth är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Conths avatar
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 908
Citat:
Ursprungligen postat av Jan Eriksson
Citat:
Originally posted by -Conth@Feb 16 2009, 14:26
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Vägverket? Posten? På vilket sätt är det likvärdigt....? Bofors säljer väl bara till stater? Krig är inte heller ett regelrätt brott hur illa alla än tycker om det.
Alla dessa tillhandahåller en tjänst/infrastruktur som utnyttjas av allmänheten. Grundfrågan är väl om den som tillhandahåller detta är ansvarig för hur, och till vad, människor använder tjänsten/tekniken/infrastrukturen.


Förstår hur du tänker men skillnaden är att TPB står för piratkopiering medans de dina exempel inte står för det eller stödjer detta. Hade TPB sagt att vi inte vill ha torrenter som pekar mot material som är upphovsrätts skyddat och vi tar bort alla torrenter som har blivit polisanmälda så tror jag att det skulle se annorlunda ut idag.
Håller med, det är det jag menar som det "subjektiva".

Men om det "brottsliga" innebär att dom inte tar bort länkar till skyddat material på uppmaning så leder även detta till följdfrågor. Om jag (eller polisen) påpekar för Eniro att dom har telefonnummer till svartjobbande hantverkare, tror du dom tar bort dessa telefon-nummer från telefonkatalogen då? Borde dom göra det?
Conth är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-16, 14:41 #29
najks avatar
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
najk najk är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
najks avatar
 
Reg.datum: Oct 2005
Inlägg: 1 224
Är det nån mer än jag som stör mig på att åklagaren blandat ihop hastighet (megabit) och storlek (megabyte). Han har ju ingen koll alls..
najk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-16, 14:42 #30
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 1 991
klart killarna kommer klara sig, althin vs M.W. utklassning på hög nivå
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017