Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu


Skapa AB

 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-01-06, 19:22 #21
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Kan väl passa på att rekommendera att köpa ett lagerbolag hos Svenska Standardbolag AB. Inte alltför blodig avgift och de är bland de mest anlitade och anrika bolagen i branschen. Utöver det är de proffsiga, snabba och epostvänliga.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 19:28 #22
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Originally posted by Flotec@Jan 6 2009, 15:29
Jag förstår inte varför man skulle köpa ett färdigt AB istället för att låna pengarna. Det är ju i princip det man gör ändå, men att ge 15.000 kronor för att låna dom 100.000 kronorna ett havår blir ju en ganska hög ränta.
Kostar bara 2000 kronor att regga ett AB och snabbt och smidigt går det.
Om man tar 100.000 till aktiekapital är det skattade pengar, vilket innebär minst 130.000. Köper du ett bolag för 15.000 blir det fortfarande bara 115.000.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 20:51 #23
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Dansbandsdax.se@Jan 6 2009, 12:40
Tack Conny och ztream... Intressant läsning!
Conny: Du verkar ha pejl på området "revisor"
Vet du ngn bra och relativt billig i Värmlands området?
Jag är visserligen själv infödd värmlänning (från Torsby) men jag flyttade från Torsby 1984 så jag har ingen koll alls på hur det ser i de gamla hemtrakterna på revisorsfronten. Men jag använder bara auktoriserad revisor. Jag själv använder http://www.revidea.se

Akta dig som turan för "billiga" revisorer, kvalitet kostar som i andra sammanhang och en revisor är viktig att han kan sina saker. En revisor som kostar under 1000-lappen idag är nog inte värd pengarna. Revisorn kanske kostar mellan 10000-15000 ett normalt år, enbra revisor ska se till att du tjänar in dem pengarna på exempelvis skattetips. Ett klantarsel till revisor kan göra att du får skaka galler.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 20:59 #24
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Flotec@Jan 6 2009, 14:29
Jag förstår inte varför man skulle köpa ett färdigt AB istället för att låna pengarna. Det är ju i princip det man gör ändå, men att ge 15.000 kronor för att låna dom 100.000 kronorna ett havår blir ju en ganska hög ränta.
Kostar bara 2000 kronor att regga ett AB och snabbt och smidigt går det.
Om du registrerar ett nytt AB så kan du aldrig göra det för 2000 SEK, det kostar dig minst 102000 SEK av dina privata skattade pengar. Nregistrerar du ett AB så måste du oxo betala in 100 000 SEK som aktiekapital till bolaget, det slipper du om du köper ett "beggat" bolag.

Köper du ett beggat AB så kostar det dig som privatperson endast 10000-15000 inget mer. Ändringskostnader hos bolagsverket blir avdragsgilla i bolaget. Det är dem inte när det gäller nystart av bolag.

Bolaget tjänar sen in pengarna med försäljning till kunder. Det räcker då med att sälja för ca 136 000 för att hela aktiekapitalet ska avar återställt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-06, 21:04 #25
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Westman@Jan 6 2009, 19:22
Kan väl passa på att rekommendera att köpa ett lagerbolag hos Svenska Standardbolag AB. Inte alltför blodig avgift och de är bland de mest anlitade och anrika bolagen i branschen. Utöver det är de proffsiga, snabba och epostvänliga.
Jag köpte mitt AB som ett lagerbolag och då kostade det 10 000 extra förutom aktiekapitalet på 100 000 SEK (+ 10 000 SEK i ränta på mitt lån) så det gick på 120 000 SEK för mig att starta mitt AB. Dessa 120 000 SEK var mina privata skattade pengar så det var inte billigt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 05:48 #26
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Ja, köper man aktier som privatperson så brukar det vara med skattade pengar.

Jag betalade 6900 + moms och den summan är till viss del avdragsgill. Nu kommer jag inte ihåg exakta beloppet men det stod i papperen man fick.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 15:03 #27
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 5 166
Citat:
Originally posted by Westman@Jan 7 2009, 05:48
Ja, köper man aktier som privatperson så brukar det vara med skattade pengar.

Jag betalade 6900 + moms och den summan är till viss del avdragsgill. Nu kommer jag inte ihåg exakta beloppet men det stod i papperen man fick.
Du måste oxo betala in 100 000 SEK som aktiekapital om du köper ett lagerbolag.... Glöm inte den lilla obetydliga utgiften....

Den kostnaden slipper man som privatperson om mn köper ett beggat bolag. Man kan istället låta intäkterna i bolaget gå till att återställa kapitalet, det innebär att i det ögonblick man från bolaget skriver ut en faktura på 136000 SEK exkl moms så är aktiekapitalet återställt.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 15:37 #28
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Westman Westman är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Westmans avatar
 
Reg.datum: Jun 2004
Inlägg: 4 021
Det är ju det jag säger: man köper aktierna för 100000 (tex. 1000 aktier a 100:-). Om du reggar ett aktiebolag så är aktiekapitalet den summa som den samlade aktiestocken säljs för. Skillnaden om man köper ett lagerbolag (hos Sv.Standardbolag i det här fallet) är att du betalar in 100000 på ett bankkonto som du öppnar i företagets namn (mha. fullmakt) och när det är gjort så drar de sin avgift från det kontot och sen skickar in bolagspapperen till Bolagsverket och du får tillgång till företaget och kontot.

Det där med skattade pengar är ju irrelevant i denna diskussion, alla pengar är i princip skattade om du som privatperson ska äga aktierna.

Ang. begagnade bolag så finns det en del falluckor som nämnts tidigare i tråden.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 16:55 #29
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem
 
Reg.datum: May 2008
Inlägg: 207
Citat:
Originally posted by since73@Jan 5 2009, 23:53
Tjenare!

För att skapa aktiebolag krävs ju en insats på 100'000 kr som man som företag får investera som man vill. Jag tänkte då, om man inte har så mycket pengar i kontanter men ändå har en verksamhet som kommer att (eller redan) drar in mycket pengar, alternativt att man fått napp på en storkund som kräver att man är AB så kan man ju faktiskt göra som följande:

1. En vän som har rätt bra med stålar lånar dig 100'000 kr.
2. Du startar aktiebolaget.
3. Vännen får direkt tillbaka sina pengar.
4. Du har ett AB.

Nu är det såklart så att rent teoretiskt har du 100'000 i tillgångar i företaget trots att du gett tillbaka dessa till din vän. Det är därför fördelaktigt om din vän har enskild firma (eller annat) så detta kan redovisas som en faktura i bokslutet..så att det inte blir massa felaktiga siffror.

Tyckte denna idéen jag kom på va rätt smart.. finns det några negativa påföljder av detta?

Tack för svar! Jag hade inte tänkt att göra såhär själv men vill ändå ha respons

Ha de fint!
Man kan väl inte bara "ta" aktiekapitalet och ge tillbaka. Först måste företaget tjäna in pengarna så du kan plocka ut lite lön och SEN betala tillbaka.
Det negativa med denna idén är att den är olaglig.

Om man redan har ett företag men inga pengar till AK och har lite inventarier och/eller lager kan man starta ett AB med apportegendom.
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-01-07, 19:41 #30
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar
 
Reg.datum: Jan 2004
Inlägg: 3 205
Citat:
Originally posted by Westman@Jan 7 2009, 16:37
Det där med skattade pengar är ju irrelevant i denna diskussion, alla pengar är i princip skattade om du som privatperson ska äga aktierna.
Nej, om du köper ett begagnat bolag med förbrukat aktiekapital är det "oskattade" pengar. Visserligen betalar du eventellt bolagsskatt på pengarna, men den är betydligt mindre än sociala avgifter + löntagarskatt.

Det finns inte heller något som säger att du måste lägga upp aktiekapitalet direkt vid bolagsstart, utan kan jobba upp det under en tid (helst innan ditt första bokslut).
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara


Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)
 

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp


Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:30.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
 
Copyright © 2017